Režie:
Brian HelgelandScénář:
Brian HelgelandKamera:
Ericson CoreHrají:
Mel Gibson, Gregg Henry, Maria Bello, Bill Duke, Deborah Kara Unger, John Glover, William Devane, Lucy Liu, David Paymer, Sally Kellerman, James Coburn (více)Obsahy(1)
Dvaja profesionálni zlodeji, Porter a Resnick, naplánujú jednorazovú akciu priamo v uliciach mesta, pri ktorej by mohli zinkasovať až pol milióna dolárov. Úspešne olúpia čínsku mafiu o 140 tisíc, no keď má prísť k deleniu peňazí, všetko sa zvrhne. Resnick kvôli finančným pohľadávkam syndikátu svojho parťáka podrazí a tým ho pripraví nielen o polovicu peňazí, ale aj o život... aspoň to si všetci mysleli. Porter sa však vracia – drsnejší a neústupnejší ako kedykoľvek predtým. A chce svoj podiel.
Dlhých sedem rokov museli diváci čakať na pôvodnu verziu temnej kriminálky ODPLATA, ktorá bola v roku 1999 prestrihaná na požiadavku producentov, ktorí považovali Helgelandov režijný debut za príliš brutálny. Scenárista oscarového L.A. CONFIDENTIAL bol z pozície režiséra vyhodený a nahradený Johnom Myhrem, ktorý znova natočil tretinu filmu. Nová a vylepšená ODPLATA je výsledkom niekoľkoročnej práce Briana Helgelanda, ktorý chcel divákom predstaviť svoj film – v takej podobe, akú mali zhliadnuť už pred rokmi. (Visáč)
(více)Recenze (246)
Nejprve jsem samozřejmě několikrát viděl verzi z roku 1999 aniž bych tušil, že Payback měl původně vypadat takhle. A musím říct, že režisérská verze (tedy verze původního režiséra) se mi líbí o něco málo víc. Ubyl trapný, kvazimarlowovský hlas vypravěče, originální scéna v kuchyni s paní Porterovou má mnohem větší šťávu, a konec na nádraží s kápem Bronsonovou sice není tak sofistikovaný jako ten s kápem Bronsonem, jeho synem a jeho muži na zabití, zato je méně hollywoodský, vlastně je úplně nehollywoodský. Byl jsem nejvíc zvědavý na postavu Lucy Liu a těšil se na nějaké její případné (staro)nové scény, ale ta zůstala bohužel beze změn. Je zajímavé dát si oba filmy vzápětí po sobě a porovnat je (jako jsem to právě udělal já). Jen stejně jako minule - místo Gibsona bych si pro roli Portera uměl představit spoustu vhodnějších herců. ()
Payback: Straight Up má prakticky totožnej děj jako původní verze, o nic víc drsnější ani lepší, prostě stejný a jestli tam byly nějaký scény navíc, tak sem si jich nevšim, nicméně to co doznalo razantní změny, to je konec, je úplně, ale úplně jinej než v původní verzi, ale jestli je lepší a drsnější? Podle mě ne, já mam radši ten klasickej, tady je to taková hodně velká rychlovka. Ty legendy o tom, že je tenhle Director's Cut daleko větší masakr než původní verze, je jen báchorka ()
Jiný přístup, jiný film. Je mi jasné, proč si Helgeland léta tvrdohlavě prosazoval svoji verzi, i když ta původní došla tak dobrých ohlasů. Jeho vize Porterovy cesty se nese v podstatně temnějším duchu (i když tu nejsou „tři malá prasátka“). Zmizel modrý filtr, zmizely voicovery, zmizel Kris Kristofferson a posledních třicet minut (pro verzi z 99tého bylo po odvolání Helgelanda přetočena téměř polovina filmu). Zatímco sestřih z 99tého tíhne zvoleným stylem spíše k tarantinovkám a ritchiovkám, Director's Cut je čistá noir záležitost, která mi svým finále připomněla excelentní přestřelky z Neúplatných. Vzniká tak unikátní situace, kdy máme dva filmy na jedno téma, s jedním základem a mnoha stejnými scénami a přesto jsou oba filmy ve výsledku naprosto rozdílné, co se fílingu týče a oba jsou naprosto vynikající… něco podobného ve filmové historii nepamatuju. ()
Scénář: Brian Helgeland .. Nekompromisní cynický sestřih aka Odplata podle Briana. Nádech, tvrdá rána, výdech.. Film dostal odlišný nádech, Porter dal i schytal více tvrdých ran a divák má úžaslý výdech. Největší změna přichází v přístupu k ústřední postavě a pak samozřejmě zcela jiné finále s nevyjasněným koncem. Nebudu však tímto počinem nijak shazovat původní Odplatu, mám ji hodně rád, takovou jaká je - je jiná a prostě si to ani nezaslouží. Obě verze se mohou směle rovnat. 90%. ()
Po dlouhý době jsem si tenhle režisérský sestřih jednoho ze svých oblíbených filmů zopakoval. Musím říct, že chápu proč to nakonec předělali do té akčnější a pro diváky přívětivější verze. Tady je pravda ten závěr takový spíš komorní a nejednoznačný, ale to vůbec neznamená, že by byl špatný a řekl bych i možná, že víc koresponduje s tou první trochu pozvolnou a temnější stránkou filmu. Taky opětovný setkání s bývalou manželkou je o dost drsnější scéna než v kinoverzi. No a abych to shrnul tak já mám rád obě dvě ty verze přibližně stejně. Každou z jinýho důvodu, ale obě dvě mají něco do sebe a tak úplně nesdílím názor některých, že kinoverze je lepší i když chápu tu potřebu jí v době vzniku udělat. Každopádně film co zraje jak víno s Melem na absolutním vrcholu než to začal mít v holým údu těžce posraný a jak už jsem říkal tady můžu obě dvě varianty a tak i moje hodnocení tomu budu ve finále odpovídat.80% ()
Galerie (6)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (3)
- Filmovanie snímky prebiehalo v amerických mestách Los Angeles a Chicago a trvalo od 10. októbra 1997 do 27. januára 1998. (MikaelSVK)
- Deborah Kara Unger (Lynn Porter) si při natáčení scény, kde ji Mel Gibson (Porter) bije, zlomila dvě žebra. (D3VIL)
- Porter (Mel Gibson) používá ve filmu zbraň Smith & Wesson Model 29 ráže .44 Magnum. (dc125)
Reklama