Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílná televizní hra nás uvede do tragických let třicetileté války, která natrvalo poznamenala podobu Evropy. V složité hře zákulisní diplomacie se střetávají zájmy zemí i panovníků. Hlavní postavou hry je však český šlechtic, dobrodruh, geniální válečník a postava dodnes tajemná, Albrecht z Valdštejna, muž, který měl v jisté chvíli v rukou osud celé Evropy. V inscenaci z roku 1990 postavu této velké osobnosti našich dějin ztvárnil Jiří Adamíra... V Řeznu se schází sněm německých knížat, kteří chtějí donutit císaře (G. Opočenský), aby odvolal Valdštejna z místa vrchního velitele katolických armád. Císař je nucen ustoupit. Když se Valdštejn (J. Adamíra) dozvídá o ponižujícím rozhodnutí, slibuje pomstu. Brzy se také za přispění svého švagra Trčky (L. Frej) spojí s protivníkem a slibuje postavit se na stranu protestantských vojsk. Nastává dlouhé a složité vyjednávání a vítězící švédský král posléze usoudí, že Valdštejna nepotřebuje. Katolická vojska jdou od porážky k porážce. Císař povolává znovu Valdštejna k velení. Zpupný Valdštejn si diktuje neuvěřitelné podmínky. Stává se znovu velitelem a poráží Švédy v bitvě Lützenu, kde umírá i švédský král. (Česká televize)

(více)

Recenze (24)

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Škoda, že je to jenom televizní film a nebyly prachy na víc, než na dvacet šermířských komparzistů... Protože kdybych hodnotil všechno ostatní (až na prkenného Vyskočila v roli Piccolominiho), bylo by to 100. Skvělá je hlavně historická věrnost a Adamíra jako Valdštejn, i když Ferdinand je tu taky výbornej. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Naprosto excelentní popis Valdštejnova pádu, posledních let jeho života. Pohled na tyto roky se od dob natočení snímku dosti proměnil, ale základ zůstává- choroba užírající vévodovy síly i úsudek, intriky vídeňského dvora, strach z Valdštejnovy politické a vojenské moci. On sám ale především nedokázal prolomit řád tehdejšího světa a vykročit svou vlastní cestou, nedokázal nikdy svou zradu otevřeně deklarovat a císaře se zřeknout. To je ve filmu drobátko přitažené za vlasy. Pokud vím, nikdy nešlo o otevřenou rebelii, Valdštejn hrál pořád na obě strany. Možná ani nikdy nechtěl císaře zradit. To už je ale holt umělecký záměr, trochu to opepřit. České království a střední Evropa s náboženskou svobodou je už jen třešnička na dortu závěrečného fantazírování. Ale pokud přehlédneme tyto věci, je to mrazivé drama muže, jednoho z Čechů skutečně evropského formátu. A jeho konce samozřejmě. 85% ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Tato až překvapivě dobrá televizní inscenace měla být již dávno na DVD nosičích. Atmosféra rozkladu, tlení, trouchnivění, rozplývání, tragédie mravně rozporného muže, jehož dohnala vyšší spravedlnost dříve, než čekal, to všechno vroubí konec jedné velké dějinné iluze našeho pobělohorského nekatolického exilu. V založení režie i scénáře je cítit tradiční české trauma: pocit porážky, nevíra v úspěch, nastupující malost, tj. všechno to, co provází až příliš často nejnovější i nové české dějiny. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

,,Sotva strčil nos do Bavor, hned se vrátil. Pořád se nám jen vysmívá..."                                                                                  Luxusní herecký koncert Jiřího Adamíry ve filmu o politickém zákulisí temného středověku v dobách třicetileté války. O Albrechtu Valdštejnovi, člověku, jež "vládl zemi, tak, jako jiní lidmi", ale mnohokrát za nim "zůstal jen prach a popel." V osudech Valdštejna a lidí kolem, na první pohled vzdáleným dnešní době na míle, možno najít i jisté nadčasové paralely skrze politických manipulací. Osobně na mne nejsilněji zapůsobila asi scéna, kdy Valdštejn bez výčitek svědomí odsoudí jednoduše 17 více či ménně nevinných lidí na smrt a následně po rozhovoru se svým tajemníkem náhodným výběrem udělí jednomu z nich milost. Celkově mrazivou atmosféru podporuje i hodně scén v pustých komorních interiérech, ač krvavý masakr typický pro středověkou válku zde rovněž nechybí. Jedinou výtku bych měl k hudbě z dílny Pražského výběru (resp. Michala Pavlíčka), svým rockovým syntetickým aranžmá absolutně nevhodné k středověku, ale při hodně silném výsledním dojmu z téměř dvou a půl hodinové podívané rád na tuto výhradu zapomenu. Ne pokaždé mě filmy ze středověku tak fascinují a obohatí i myšlenkově, zde ano. ,,Jsou nám dnes hvězdy nakloněny?" . . . Vedle Jiřího Adamíry bych z hereckých protagonistů vyzdivhl Otakara Brouska. 90% ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Tahle válka trvá už příliš dlouho. Valdštejnův neodvratitelný mocenský i lidský pád na pozadí osudového spiknutí v mimořádně zdařilém televizním zpracování. Herecký koncert Jiřího Adamíry (Valdštejn), Gustava Opočenského (císař Ferdinand II.), Otakara Brouska (Šlik) a dalších předních koryfejů (ne)jen své doby. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (2)

  • Bitva u Breitenfeldu je první z bitev z roku 1631. (Winster)
  • Gustav II. Adolf (Pavel Pípal) skutečně zemřel v bitvě u Lützenu 16. listopadu 1632. Stejně tak i Gottfried Heinrich Pappenheim (). (ArthasKarfa)

Reklama

Reklama