Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Simon Pegg, John Cho, Benedict Cumberbatch, Anton Yelchin, Bruce Greenwood, Peter Weller, Alice Eve (více)VOD (4)
Obsahy(1)
V roce 2009 představil tvůrce J. J. Abrams (seriál Ztraceni, Star Wars: Síla se probouzí) novou filmovou podobu legendárního Star Treku. Celá sága se vrátila na úplný začátek, kdy se na palubě nejmodernější hvězdné lodi U.S.S. Enterprise setkala dvojice hlavních hrdinů, budoucí kapitán James T. Kirk (Chris Pine) se svým pozdějším prvním důstojníkem Spockem (Zachary Quinto). Moderní filmové zpracování v podobě výpravného intergalaktického dobrodružství se setkalo s vřelým diváckým přijetím a už o čtyři roky později se vesmírná posádka vrátila v dalším pokračování ve filmu Star Trek: Do temnoty. Jak napovídá samotný název, tentokrát se jedná o velmi náročnou a nebezpečnou misi. Posádka vesmírné lodi Enterprise dostává za úkol dopadnout záhadného vesmírného teroristu Johna Harrisona (Benedict Cumberbatch). Ten se po teroristickém útoku na archiv Hvězdné flotily ukrývá na nepřátelské klingonské planetě a hrozí, že se mu podaří rozpoutat ničivou válku, která může zničit celý vesmír. (Česká televize)
(více)Videa (36)
Recenze (1 552)
Grandiózní zklamání od J.J. Abramse poprvé. Efektní pozlátko, na které se sice hezky kouká, ale jinak mi nepřineslo potěšení takřka v ničem. Příběh je odvyprávěn neuvěřitelně ledabyle, v podstatě nechápu, o co ve filmu vlastně přesně šlo. Líbivosti a vysokému tempu je podřízeno vše - než se stav nastolený jedním zvratem stačí pořádně ustálit, aby jej divák pochopil, přijde další zvrat - a vše je zase jinak, aniž by film samotný poskytoval možnost pochopení oněch změn, neboť dějově se nikdy nedostaneme příliš do hloubky. Zásadní rozhodnutí, na která by bylo potřeba několika hodin či dnů rozvažování, se zde činí během několika mikrosekund. Prostě šup sem, šup tam, nám už je to všechno jedno. Na té nejzákladní úrovni od scény ke scéně to jakž takž funguje (krátkodobé cíle postav jsme schopni sledovat), ale kdo se vlastně o co přesně snažil dlouhodobě teď absolutně nejsem schopen dát dohromady a mám podezření, že to prostě nedává smysl. Ani trochu. Fakt, že se ve filmu mluví zásadně jen v tupých frázích, také zrovna nepomáhá. Mírně jsem vůči druhému Star Treku (první díl se mi přitom velmi líbil) pookřál v závěru, kdy se mu na chvíli podařilo vydolovat ze mne jisté emoce. Trvalo ale asi jen pět sekund, než jsem si uvědomil, že se vlastně nic nestalo, a přesně jsem odhadl, jakou další berličku film použije, aby se dostal k nekonfliktnímu cíli. Celkově jsem tedy poměrně silně roztrpčen. Film, v němž extrémně charismatického záporáka hraje extrémně charismatickým způsobem extrémně charismatický herec, ale při pohledu zpět si uvědomíte, že o něm vlastně nic nevíte a že si z jeho výstupu na plátně pamatujete jen pár psychopatických grimas, si vyšší hodnocení nezaslouží. ()
Scenáristé neodolali. Upřímně bylo to až příliš lákavé, ale i tak klobouk dolů před Abramsem za to jak fanoušky chrání před jimi samými (důvtipné odlišnosti v trailerech) protože zná cenu dobrého tajemství. Příběh DO TEMNOTY je poctivý politický sci-fi thriller, dokonale pracuje s hlavními charaktery a vizuálně nebudí nic menšího než úžas. Vyvážený prostor dostává jak Kirk tak Spock. Odklon od primární linie způsobený Nerovým zásahem převrací některé události naruby a mění kontext určitých události, až z toho mrazí. Bojím se ale že si to příště už tvůrci nebudou moct dovolit. Tolik vychvalovaný záporák s ksichtem Benedicta Cumberbatche dostává své reputace jak psychicky tak fyzicky (jeho ruce jsou louskáčkem na lebky). A Peter Weller je hustej! - Kdybych tam byl já, co by udělal Spock? - Nechal by tě tam chcípnout. ()
Když by člověk hodně chtěl, mohl by říct, že Abrams vytvořil mnohovrstevnatě sofistikované oživení "Star Treku", kde umocnil a aktualizoval všechny aspekty klasického seriálu, tedy nejen jeho idealismus a étos, ale také jeho campovost. Spíš je ovšem na místě si přiznat, že druhý nový "Star Trek" má podstatné problémy, které pak dávají vyniknout jeho nechtěně směšným prvkům v čele s děsivým přehráváním všech hlavních zúčastněných. Achillovou patou filmu se stává scénář, který je celý vystavěný kolem jednoho velkého zvratu vážícímu se k odhalení jména hlavního záporáka a z toho následně odvozených variací na ikonické momenty klasických "Star Trek" filmů. Jenže kromě těchto prvků film nenabízí nic jiného, co by upoutalo diváckou pozornost a umocnilo tak efektnost těchto momentů. Jestliže v nových "Star Wars" Abrams zaštítil vznik skvělé fanfikce, která nápaditě variovala, převracela, aktualizovala a obohacovala kánon, "Star Trek: Do temnoty" je ukázkovým příkladem lajdácké fanfikce, která jen nekoncepčně variuje svůj vzor, ale při tom do něj nevnáší nic nového, ale ani samostatně funkčního. Můžeme teoreticky děkovat, že "Star Trek" se tak paradoxně stal odstrašujícím příkladem, ze kterého se u Disneyů poučili a tak Abramsovi svěřili jen první díl nových pokračování. Právě druhý "Star Trek" totiž ukázal, že Abrams je skvělý ve vytváření nových a chytrých variací starých světů, ale bohužel už pak napodruhé neví, co si s nimi počít. ()
Další Star Trek má několik neskutečně úchvatných záběrů a vizuálně promakaných akčních scén. V tomhle je Abrams když ne průkopník, tak minimálně špičkový tvůrce. Nejsem nijak interesovaný předlohou, původním seriálem ani několika celovečerními filmy. Pohlížím tedy na toto universum zcela chladně a s odstupem. Pokud mám hodnotit ryze "filmově" a ne emocionálně, tak mi další díl Star Treku přijde jako vizuálně vyhlazený blockbuster s příjemným vyprávěním, rychlým dějem, bravurním záporákem a tím to v podstatě hasne. Nic navíc, žádné převraty v rámci žánru (např. ala MI3) apod. Necítil jsem osudové emoce, necítil jsem chuť pustit si to znovu. Vymazlený film za 200 milionů dolarů - no bodejť by také ne. Chtěl bych od toho více nežli jen dravé a oku lahodící dobrodružství. ()
Abrams opět dojí emoce co to dá - jen v první třetině filmu stihne Kirk přijít o velení lodi, blízkou osobu a málem i o Spocka. A maximálně vyhrocené jsou i akční scény, takže když Kirk letí vesmírem jen ve skafandru vstříc nepřátelské lodi, bojíme se o něj hned pětkrát 1) jestli to nenapálí do vesmírného smetí ležícího mu v cestě 2) jestli se bez navigačního systému dokáže trefit do patřičného vstupu 3) jestli se vstup včas otevře 4) jestli Kirkovi dřív než k němu doletí neimploduje praskající přilba 5) nebo ho nějak neosere Cumberbatch, který letí s ním. Zkrátka přesný opak všech těch TRANSFORMERů a PIRÁTů Z KARIBIKU, kde jsou vám postavy ukradené a místo napínání jste umořeni nekonečnou over the top akcí. A i když u obou STAR TREKů necítím fatálnost jakou oplývají Nolanovi Batmani (které mi to připomnělo natlačeností silných scén), pořád patří - spolu třeba s X-MEN: PRVNÍ TŘÍDA - k blockbusterové špičce, která má kvalitní příběh a postavy, akci, švih a vtip a to všechno v ideálním poměru. ()
Galerie (149)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (53)
- Mezi modely hvězdných lodí admirála Marcuse (Peter Weller) můžeme zahlédnout také Phoenixe, první loď s warp pohonem známou ze snímku Star Trek VIII: První kontakt (1996), dále Enterprise NX-01 ze seriálu Star Trek: Enterprise (od r. 2001) nebo USS Kelvin, na které zahynul Kirkův (Chris Pine) otec na začátku předchozího filmu. (mirliflore)
- Postava Khana (Benedict Cumberbatch) byla v původním seriálu z roku 1966 indické národnosti. (Lokitre)
- V scéne, kedy loď admirála Marcusa (Peter Weller) zasiahne loď kapitána Pikea (Bruce Greenwood), je vidieť robota R2-D2 zo série Star Wars. Spomínaný robot sa objavil v podobnej scéne s troskami už vo filme Star Trek (2009). (ČSFD)
Reklama