Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden z nejpůsobivějších a nejkomplexnějších debutů, jaké se ve švédské kinematografii objevily od doby, kdy Lukas Moodysson představil svoji prvotinu Láska je láska. Režisérka Lisa Aschanová vzrušujícím způsobem podrývá tradiční schémata filmů o dospívání, pravidla politické korektnosti, představy o rozdělení genderových rolí - zkrátka všechny aspekty obvyklých reflexí na téma rozvíjející se sexuality. Protagonistkami filmu jsou sestry Emma, talentovaná dospívající gymnastka, a Sara, předčasně vyzrálá sedmiletá dívenka. Při vstupu do školy jezdecké akrobacie poznává Emma o něco starší Cassandru a mezi oběma dívkami se začne vyvíjet komplikovaný vztah, který se postupně proměňuje v nelítostný fyzický i psychický souboj. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (47)

Matty 

všechny recenze uživatele

SPOILERY „To je výchova.“ Píle, vůle, odhodlání. Přísnost, soustředěnost. Žádné emoce. Přesto potřeba citů. Jak asi dopadne tahle cesta z dětství na švédský způsob? Požadavky společnosti nutí obě dívky, z nichž starší nahrazuje té mladší chybějící mateřský vzor, volit při hledání vstupenky do (mužského) světa velkých ambicí a vlastního sebe-uvědomění krajní řešení. Ohroženým druhem přitom v celém filmu nejsou ženy, ale právě muži, jimž může jediné neopatrné gesto vynést obvinění ze sexuálního obtěžování a „jejichž“ symboly chlapáctví (kůň, puška) rovněž ovládají, nebo se učí ovládat ženy (závěrečná scéna krásně naplňuje úsloví „být na koni“). ___ Svou frustraci z nedostatku kontroly, z nutnosti poslouchat příkazy, které pro ni zosobňuje Emma (proto také své sestře říká, že ji nenávidí), Sara příznačně ventiluje rozmlácením plastového koníka. Zatím nemá tolik síly, aby osedlala toho skutečného. Motiv ovládání a pocitu moci se objevuje s úvodní scénou, ve které se zatím podřizuje jenom pes. Stejně poslušný se ale později ukáže být také otec (spíše okrajově přítomný, jako všechny mužské postavy), který dcerám raději ve všem vyhoví. ___ Snaha nenechat si vzít svou nově nabytou a sotva poznanou moc je nakonec důvodem rozpadu vztahu Emmy a Casandry. Jsme nicméně ponecháni na pochybách, zda je to, co se zrodilo z jejich mlčení, skutečně upřímným přátelstvím, nebo jen vypočítavým krokem k získání výhodnější pozice. Emma své nové kamarádce/přítelkyni sice důvěřuje, jak ukazuje scéna se zavázanýma očima, ale zároveň jejich vztah vnímá jako formu experimentu, po jehož krachu si bere zpět svou finanční zálohu. I když se Emma vztahu nebrání, přijímá jej víceméně trpně, cítí, že oslabuje její mimořádně pevnou vůli a činí ji zranitelnější. (Tou skutečně zraněnou je v závěru nepřekvapivě emoce více vystavující Cassandra.) Strach ze ztráty kontroly u ní vytváří potřebu návratu ke starému, chladnokrevnému já, kdy měla city dokonale pod kontrolou. ___ Informace jsou nám dávkovány velmi pozvolna a se skandinávskou skoupostí na zbytečné řeči a emoce. Až téměř po hodině filmu poprvé slyšíme jméno Cassandry. Její identita se tím alespoň pro nás stává důležitější a v závěru ji můžeme snáz litovat coby oběť. Do té doby zkrátka nebylo třeba, abychom její jméno znali. Díky velkému prostoru pro divákovo domýšlení souvislostí neslouží film k hanění jednoho konkrétního typu výchovy/rodinného modelu (co se stalo s matkou?). Něco se dozvíme dostatečně pozdě, aby nás toto odhalení přimělo k přehodnocení dosavadního chování postav (kdo je vlastně Sebastian). Styl režie je stejně „neuvolněný“ jako samotná Emma. Statická kamera, opakující se uvozovací a ukončovací záběry a o to silněji působící kulminace nastřádaného napětí ve finále, kdy musí nevyhnutelně dojít k westernovému duelu (nechybí ani obligátní záběr s větrem hnaným trsem slámy), z něhož se ale nepřekvapivě vyklube dokonalá antiteze velkolepých kovbojských přestřelek. Holky tyhle věci prostě řeší po svém. Zvlášť ve Švédsku. 80% Zajímavé komentáře: Marigold, JFL, Brygmi, FlyBoy () (méně) (více)

Toj 

všechny recenze uživatele

Holčičí western, ne-western funguje skvěle. Zatímco Lollipop monster dospívání zlehčoval a stylizoval, tenhle film se pokouší jít opravdu do hloubky. Režisérka napadá žánr naprosto senzačně - Nejlépe fungují právě ty okamžiky, kdy film zradí naše očekávání vypěstované na žánrových filmech (což dělá neustále), vyvíjí se zcela odlišně a divák tím pronikne o něco dál. Velmi rafinovaný film a zajímavý vhled do ženského světa. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Vynikajcí biják. Především se mě líbila jeho nepodbízivost v těch, řekněme erotičtějších scénkách, byly natačeny s naprostou přirozeností, ale přitom v nich zůstala filmovost. On ostatně celý film, byl ve stejným duchu. Práce s obrazem a herecké výkony zde hrály absolutní prim. Obě holky svoje role zahrály naprosto přesvědčivě. Vztah mezi nimi nebyl podpořen mrakem zbytečných dialogů, ale především pohledy, mimikou obličeje a to byl asi klíčovej moment proč jsem u TV netrpělivě očekával další a další záběr. Dospívání může bejt hajzl o tom žádná, ale v tomhle bijáku je vidět, čím vším může být ovlivněno a že ten přenos z dětství v tom může hrát taky poměrně podstanou roli, alespoň tak jsem vnímal vedlejší dějovou linii z malou sestřičkou. Hrozně se mě líbila ta vyprávěcí i dialogová nepodrobnost, která pomáhala celkovému soustředění na každý detail. ()

sochoking 

všechny recenze uživatele

Film, ktorý vám môže spôsobiť vyplavenie sa vlastnej špiny a zvrhlosti na povrch! Také zrkadlo do duše. Odraz toho skrytého, čo je furt vo vnútri vás a iba čaká na prebudenie a ani sami o tom možno neviete, že čo to vo vás spí. A pritom o nič vlastne nejde. Všetko sú len namotávky a kto sa na čo ako díva. Ale ako tak čítam, film z časti hodnotili fanúškovia Siedmych statočných! ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,NIKDY NEDÁVEJ NAJEVO EMOCE. JEN SI TAK UBLÍŽÍŠ....“ /// Emma a Cassandra jsou spolu v bazénu. Skáčou, držej se za ruce…. Emma a Cassandra jdou spolu ven. Běží, držej se za ruce…. Emmy sedmiletá ségra Sára chce podprsenku…. půlhoďka v piči a já jsem zoufalej. Holky se sbližujou, tleměj se, chlastaj víno z flašky (to víš že jo, ublinkni si litřík…, chudinko. Pojď hajat, sundáme kalhoty…). ROMÁN PRO HOLKY? Proč na to čumím já? Tohle mě přece nemá šanci něčím zaujmout (lesby vole! Seru na ně…). Trvat to vo 5 minut dýl, tak mi naroste vagína! Malá Sára kouká na šukající koně a myslí si na bratránka. Já bych taky nejradši … šel někam na vejlet. Jako co? To má bejt ze života? Dobře, ale kurva, já taky necpu každýmu svoje trapacký historky (co kecáš, zrovna tuhle si vyprávěl….). Dyť to není ani psychologický nebo co. Pohled do nitra (podivný?) dívčí duše? Hovno, jen dva (tři) frackové. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Páč do dneška jsem znal jen Emu co má mísu a tu, co si voholila nohy. 2.) Jsem (beznadějně) zamilovaná do kámošky. 3.) Je mi 6-8 let a jsem (beznadějně) zamilovaná do bratránka. 4.) Rád čumím na malý holky v plavkách. 5.) Thx za titule ,,U_S_O“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ne ()

Galerie (13)

Zajímavosti (1)

  • Natáčelo se ve švédském Göteborgu. (Cheeker)

Reklama

Reklama