Reklama

Reklama

Obsahy(1)

... a byli spolu šťastni až do rána. Hana Brejchová a Vladimír Pucholt v hořké komedii Miloše Formana... Mladičká blondýnka Andula pracuje v obuvnickém závodě a žije na internátě v malém středočeském městečku. Na jednoho muže tu připadá deset žen, přičemž většina těch mužů je už ženatých. Andula touží, stejně jako většina jejích kamarádek, po trošce prosté lidské lásky. Je nezkušená, snadno uvěří slibům a lichotkám. Poté, co vedení závodu zorganizuje seznamovací taneční zábavu ve spolupráci s Československou lidovou armádou, prožije Andula mimořádně trapný večer ve společnosti tří obstarožních záložáků. Téměř podlehne jednomu z nich, ale pak se o ni začne ucházet mladý pražský klavírista Milda, který celou dobu hrál k tanci. Když s ním Andula stráví noc, je přesvědčena, že právě on je ten pravý. O dalším víkendu se za svou láskou vypraví do hlavního města. Když se však seznámí s chlapcovými rodiči, zjistí, že vše je jinak... Dnes již klasický snímek Miloše Formana patří k vrcholným dílům české nové vlny. Sklízel úspěchy na celém světě, v roce 1967 byl jedním z pěti neanglicky mluvených filmů, nominovaných na Oscara. (Česká televize)

(více)

Zajímavosti (48)

  • Miloš Forman ve své autobiografii "Co já vím?" komentoval: "Při natáčení Lásek jsem si vyzkoušel, že mísení profesionálních herců s neherci může oběma skupinám prospět, ale jsou to k tomu zapotřebí silné herecké osobnosti, které se nezaleknou syrového a přirozeného chování neherců. Splynout s lidmi, kteří prostě jen hrají sami sebe, vyžaduje herce opravdu velkého kalibru, a takový byl Vladimír Menšík. Slabší herec, který není schopný skutečně a naplno existovat v situaci, která se kolem něho vytváří, který trvá pouze na předem promyšleném pojetí situace a není otevřený bezprostřednímu podnětu, se nikdy nemůže sehrát s neherci, jestliže jsou přirození. Když slabší herec předvádí vykalkulovaný výkon, nedostatek bezprostřednosti v jeho chování neherce zarazí a zastraší, protože jakákoli faleš a umělost je vyvádí z míry. Když ale všechno klape, pak neherci nutí herce do bezprostřední pravdivosti, zatímco herci dávají scéně rytmus a tvar, který neherci necítí. Neherec se stává natolik součástí scény, kterou vytváří, že ji nedokáže vnímat jako rytmický celek s přesnou strukturou a rytmem. Neherci se klidně opakují a plácají věci bez ladu a skladu, a proto je musí herec 'táhnout' kupředu, protože jinak by se scéna, jakkoli pravdivá a půvabná, stala nudnou." (NIRO)
  • Do filmu se nedostala scéna, která měla předcházet postelové scéně. V ní Milda (Vladimír Pucholt) učí Andulu (Hana Brejchová) sebeobraně a nakonec ji chvatem dostane do postele. Scéna se zachovala a je k dispozici jako bonus na DVD s filmem z roku 2003. (mnaucz)
  • Jaroslav Kříženecký ve své knize „Menšík“ uvedl, že Vladimír Menšík (Vacovský) během natáčení taneční scény s Hanou Brejchovou (Andula) svou hereckou kolegyni neustále rozptyloval různými vtípky, které vyvrcholily větou: „Hani, cítíš, jak mi stojí?“ Brejchová se měla během scény tvářit otráveně, protože její postava by raději tancovala s Mildou (Vladimír Pucholt). Scéna se na několikátý pokus nakonec natočila, ale Brejchová od té doby tvrdila, že s Menšíkem a se zvířaty zásadně nehraje. (raininface)
  • Herečku Janu Novákovou (Jana) si režisér Miloš Forman vybral proto, že se mu zalíbila v Baťově závodě ve Zruči nad Sázavou, kde tehdy pracovala. Napsal o ní i do své knihy. (sin34)
  • Impulzem pro natočení filmu, který byl později nominován na Oscara, bylo náhodné setkání režiséra Miloše Formana s dívkou potulující se bezcílně s kufrem po noční Praze. Příběh této dívky z Varnsdorfu, svedené a oklamané zkušeným záletníkem, se stal inspirací pro scénář, který vycházel z reálné situace nedostatku mužů v městečku zabydleném velkým množstvím mladých dělnic. Forman příběh zasadil do Zruče nad Sázavou, města, které mělo právě takovou nouzi o muže. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Po uvedení filmu do kin dostal Miloš Forman řadu anonymních dopisů odsuzujících nahotu ve filmu. V jednom z nich mu dokonce bylo vyhrožováno smrtí. (raininface)
  • Režisér Miloš Forman se inspiroval mimo jiné i osobními zážitky Hany Brejchové (Andula), které si herečka během natáčení zopakovala (např. ve scéně s prstýnkem nebo myslivcem a kravatou). (raininface)
  • NFA archivuje také verzi filmu, upravenou pro distribuci v USA. (ČSFD)
  • Když se Milda (Vladimír Pucholt) v postelové scéně snaží zvednout hlavu, kterou má položenou na klíně Anduly (Hana Brejchová), tak ho Andula prudce zatáhne za vlasy. To nebylo ve scénáři. Brejchové se nezamlouvalo, že by byl po zvednutí Pucholtovy hlavy vidět její nahý klín. (petr.al)
  • Natáčení postelové scény nebylo jednoduché. Herečka Hana Brejchová (Andula) se s jejím obsahem seznamovala postupně. A její natáčení nešlo tak rychle, jak Forman původně sliboval. Herečka uvedla, že „asi po pátém opakování se ve Vláďovi (Vladimíru Pucholtovi) probudil chlap a došlo ke ztopoření jeho určitých partií. Řekla jsem jen – No, Vláďo! On vstal a řekl: ‘Já se taky na to můžu kur.. vys…!‘ Odešel pryč a Miloš jen koukal.“ (hippyman)
  • Snímek málem nevznikl, jelikož hlavní dramaturg Barrandovského filmového studia tehdy prohlásil, že je to nejnudnější scénář, jaký v posledních letech četl, naivní a nepravdivý. Naštěstí vedoucí tvůrčí skupiny Barrandovských filmových studií Jiří Šebor a Vladimír Bor projekt nakonec prosadili. Argumentem pro výrobu projektu byla také skutečnost, že měl minimální rozpočet. (Kubrickon)
  • V USA byl film promítán s jednou scénou navíc. Zatímco Andula (Hana Brejchová) čeká na Mildu (Vladimír Pucholt) v bytě rodičů, on doprovází domů jinou vnadnou dívku, která mu slíbí, že ho pustí oknem dovnitř do bytu svých rodičů. Ve skutečnosti je to lest, jak se jej zbavit, neboť sama bydlí až ve čtvrtém patře. Milda se tak dobývá do úplně jiného okna, za nímž spí nic netušící sousedé. (Kubrickon)
  • Představitele Mildova otce Josefa Šebánka poznali tvůrci v době, kdy hledali vhodný byt pro scénu u rodičů Mildy (Vladimír Pucholt). Kameraman Miroslav Ondříček je přivedl ke strýci a tetě své manželky do pražské čtvrti Karlín. A když od Šebánkových pozdě v noci odcházeli v povznesené náladě, měli o roli otce naprosto jasno. Na představitelku manželky Josefa Šebánka, soustružnici Miladu Ježkovou, narazili Jaroslav Papoušek a Ivan Passer v tramvaji, kde cosi výrazně komentovala. Nejen pro vlastní filmy, ale pro celou českou kinematografii objevili dva z nejvýraznějších neherců své generace. Vedle Josefa Šebánka a Milady Ježkové debutoval ve snímku také Josef Kolb (Pokorný). (Kubrickon)
  • Film se natáčel částečně ve Zruči nad Sázavou, kde sídlila veliká továrna na výrobu obuvi a s ní související dívčí internát. Jeho vedení se cítilo být po premiéře filmu poškozeno na dobré pověsti. Po uvedení filmu se tam začaly údajně sjíždět pánské výpravy. (Kubrickon)
  • Protože se snímek natáčel černobíle, nechal kameraman Miroslav Ondříček vymalovat všechny interiéry černobíle, aby to dle jeho slov „dostalo šťávu“. Vše tedy bylo v šedé, bílé a černé. (Kubrickon)

Související novinky

Zemřel scenárista a režisér Ivan Passer

Zemřel scenárista a režisér Ivan Passer

11.01.2020

Ve věku 86 let zemřel významný filmový scenárista a režisér Ivan Passer. Přítel a blízký spolupracovník Miloše Formana spolupracoval na scénářích k filmům Lásky jedné plavovlásky nebo Hoří, má… (více)

53. ročník festivalu MFF Karlovy Vary je za námi

53. ročník festivalu MFF Karlovy Vary je za námi

08.07.2018

53. ročník největšího filmového festivalu v Česku je u konce. Festival, který byl zahájen vzpomínkovým filmem na Miloše Formana Lásky jedné plavovlásky (1965), se letos nesl ve znamení velkých… (více)

Filmové hvězdy ve Varech

Filmové hvězdy ve Varech

19.06.2018

53. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary startuje již 29. června a pořadatelé nyní konečně odhalili seznam zahraničních osobností, které se na nadcházejícím festivalu ukážou. Mezi ta… (více)

Vary přivítají šestici domácích režisérů

Vary přivítají šestici domácích režisérů

02.06.2018

53. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary uvede v soutěžním programu rovnou šestici českých snímků. V každé ze soutěžních sekcí se představí dva domácí režiséři. V Hlavní soutěži se o… (více)

Reklama

Reklama