Reklama

Reklama

Námluvy

(TV film)
Krátkometrážní / Komedie
Československo, 1961, 23 min

Režie:

Martin Frič

Předloha:

Anton Pavlovič Čechov (povídka)

Scénář:

Martin Frič

Kamera:

Jan Roth
(další profese)

Obsahy(1)

Televizní zpracování slavné Čechovovy povídky. Na námluvy ke statkáři se dostaví jeho soused. Rád by za ženu jeho dceru. Než ale nápadník osloví dceru s nabídkou, rozhovoří se o svém majetku, do něhož patří i Volí loučky. Dcera však opáčí, že každý ví, že Volí loučky patří jim. Hádka vyvrcholí urážkami a odchodem nápadníka. Když se však dcera dozví, že právě přišla o ženicha, nutí otce, aby se muž vrátil. Sotva se však nápadník vrátí, dojde k další rozepři, tentokrát o kvalitu psa. A tak nakonec otec námluvy urychlí, s poznámkou, že tu začíná to pravé rodinné štěstí... Komediální miniatura režiséra M. Friče se skvělými hereckými výkony Jana Pivce (otec), Vlasty Chramostové (dcera) a Ladislava Peška (nápadník) vznikla podle předlohy A. P. Čechova. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (51)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Námluvy jsou sarkastickou romantikou. Jednoaktovka Antona Pavloviče Čechova se s ironickým nadhledem vydala přímo doprostřed formálního plánování legálního svazku ženy s mužem. Martin Frič si vychutnává vášeň jízlivých ataků i drobné úkroky malicherné hašteřivosti a výkřiky soutěživosti. Základem jsou slova, jejich vazby i vzájemné konfrontace, koušou a zuřivě bodají, ztrácejí soudnost i vědomí a bez zardění vzápětí milují. Hrdinou roztěkané romance je Ivan Vasiljevič Lomov (pozoruhodný Ladislav Pešek), svobodný mládenec s nejzávažnějším rozhodnutím dosavadního osobního života. Prestiž versus láska, zásadou je princip cti. Důstojným protivníkem i spoluhráčem je Natalja Stěpanovna (velmi zajímavá Vlasta Chramostová), rozkošná dceruška Lomovova souseda na vdávání. Ach ta láska a budoucí štěstí rodinné, aneb harmonie svárlivosti. Pozadu nezůstává ani Stěpan Stěpanovič Čubukov (vynikající Jan Pivec), Nataljin tatínek a Lomovův soused, společensky vážený statkář. Ten slovní koncert se vyznává z vášně ladných soubojů, sarkastických poznámek a jízlivých doplňků. Námluvy, osobně považuji za úchvatnější pohled na ruskou velkostatkářskou elitu ve zpracování Sověta Sergeje Solovjova v jeho povídkovém filmu Rodinné štěstí. Rozkošné ironické hrátky! ()

ScreamJay 

všechny recenze uživatele

Ladislav Pešek přijde požádat Jana Pivce o ruku jeho dcery Vlasty Chramostové. Jenomže na první pohled jednoduchá zápletka dostane slušný spád ve chvíli, kdy narazí na téma volích louček, které odjakživa pařili Peškově rodině nebo dobře staveného psa s údajně krátkým čumákem. Konverzační komedie, které dominují skvělé herecké výkony především obou pánů (velmi uznávaných herců nejen své doby), kterážto jako součást vzpomínkového slepence Teleautomat pobavila moje unavené já v míře více než značné. K naprosté dokonalosti chybí jen pár minutek na víc, jenž by scénku povýšilo o stupeň nahoru. Takhle za 4. ()

Reklama

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Ač krátký je tento klenot tehdejší televizní zábavy tak je stále krásnější a krásnější a především stále svěží. Jednoduchá zápletka, nádherné dialogy, především ta o "Volích loučkách" kdy Jan Pivec svým typickým způsobem a především svou typickou mluvou zcela rezolutně a zřetelně po Pivcovsku rozhodl že "Volí loučky" jsou naše holenku a basta ! Tedy Pivce a Chramostové. To nemělo obdoby, něco humornějšího jsem do té doby neviděl. Skvělý výkon téměř na pokraji všech svých sil podal i nápadník a uchazeč o ruku paní Chramostové Ladislav Pešek, nikdy taktéž nezapomenu na ten jeho kolaps a jeho následné zkříšení:-)) Mě nezbývá než vřele doporučit každému kdo ještě neměl tu čest a tento inscenační televizní klenot neviděl. Za 5* bez debat. ()

Bigrambo 

všechny recenze uživatele

Tato mikrokomedie by se také dala pojmenovat Tři ve při. Výtečné herecké trio Ladislav Pešek – Vlasta Chramostová - Jan Pivec rozehrává nekonečnou partii malicherných hádek. Když se podaří jednu zažehnat, začne další a tak to jde stále dokola. Ladislav Pešek málem i zapomněl, proč vlastně přišel na návštěvu… Fričova adaptace povídky Antona Pavloviče Čechova by Vám neměla rozhodně uniknout! Režisér Martin Frič natočil v letech 1961 a 1962 ještě další tři adaptace díla Antona Pavloviče Čechova – Medvěd (1961), Slzy, které svět nevidí (1962) a Malá noční povídka: O škodlivosti tabáku (1962). ()

CaptainNor 

všechny recenze uživatele

Každá delikatesa se podává v malém množství a každá rozkoš trvá krátkou dobu. Pochoutka jménem Námluvy to vrchovatě naplňuje. Když se vypracuje podle povídky A.P.Čechova precizní scénář s vybroušenými dialogy a ty se vloží do úst Janu Pivcovi, Vlastě Chramostové a Ladislavu Peškovi vznikne vrcholná škola herectví. Pak už jen postavili dvě kamery na stativ, Martin Frič se mohl usadit do křesla a bavit se tak, jako už několik generací diváků. Ti tři udělali všechno za něj. Tolik humoru a mistrovství v 23 minutách udělalo z Námluv národní rodinné stříbro televizní zábavy. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama