Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Skupina Elán už dlhé roky zotrváva na výslní domácej hudobnej scény, čo koniec-koncov permanentne potvrdzujú aj výsledky ankety Slávik. Podľa námetu Borisa Filana nakrútil režisér Dušan Rapoš v roku 1989 film, ktorý čerpá motívy práve z hudobného zákulisia hudobnej skupiny. Hrdinov filmu hudobníkov skupiny predstavujú Elánisti Jozef Ráž a Jano Baláž. Hudobný film zobrazuje príbeh o skupine Rabaka, ktorá sa po svojom rozpade rozhodne, že sa opäť vráti na koncertné pódiá. S mladým textárom a scenáristom Petrom (Attila Berencsi) sa pokúšajú získať nielen technické vybavenie kapely, ale najmä zostaviť nový koncertný program pod názvom Návrat malého princa. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (77)

Iroquaise 

všechny recenze uživatele

Řekněme, že je to lepší než Fontána pre Zuzanu 2, ale ta mě zase baví a fascinuje jako jev svojí dobovostí a přetláskaností...Rabaka je prostě a jednoduše břečka...sice se nerozbíhá do tak velkých žánrových šířek ( jestli ve Fontáně nejsou zastoupeny všechny existující žánr, tak alespoň jejich velká část..), ale dramaturgicky je i tak dost neucelená...působí jako slepenec scén bez systematičtějšího ukotvení a dramatické a narativní výstavby...potenciálně zajímavý vhled do zákulisí dobového hudebního průmyslu se nepovedlo nějak důsledněji vytěžit...co jakž takž funguje, je sledování skupinového hrdiny ( kapely) a jeho osudů........muzikanti v čele s Rážem hrají překvapivě obstojně a přirozeně...celé to asi mělo nebo mohlo být civilnější, dokumentárnější...nebo měl Rapoš zvolit jinou stylizaci, poetiku.........pohádkovost, naivita a důraz na tzv. sociální cítění...Rapoš se opájí hrdiny - snílky, kteří dělají svět lepším, krásnými blázny, kteří jsou nuceni bojovat se společenskou lúzou a odtažitou každodenností...jeho kýčovité, levičácky romantické výjevy typu "mladí milenci krmí kozičku rohlíkem" jsou fakt na přeshubu........vtipné je, že film pojednává o rockové kapele, o rockovém způsobu života a přitom tu není přítomná jediná erotická scéna...fajn, na konci při koncertu v Lucerně si dvě holky sundají podprdy, ale to je všechno...klíčová je scéna, kde se Gabo ( do něhož se scénárista a textař Boris Filan tak umě projektuje) chce pomilovat se svojí přítelkyní, na což ona reaguje lakonickým "nie, spinkať nie..."......oddělení sexu - fyzické lásky a lásky pravé, hodnotné - té, v srdci......film není špatně natočený...jsou tu některé výborné scény...viz. klipovka l písničce "Superuvolněný", kde se - v kontextu dost nesmyslně - hromadí vojenské publikum...nebo scéna přípravy pódia v Lucerně, při níž se zřítí plátno a světelná aparatura...tyhle dvě scény jsou dost esenciální...samy o sobě jsou dobře uchopené a provedené, ale jsou špatně zasazené do celku...jak z hlediska motiviky, tak nějaké dramatické gradace........v určitých aspektech se to podobá Playgirls....prostota a lyrika v kontrapunktu k uspěchané, studené a odcizené době...všichni myslí jenom na prachy a láska se vytrácí...( Páralův ironický osten se přitom v Playgirls zcela vytrácí).....a do toho debilně nasazená hudba...takový ty sladký kulatý klávesky...nebo písničky o labutích, který krásně plujou na rybníčku...to je v píči......o důvod víc, proč si vážit Smyczkových "Pražáků"... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Jasné, že je to celé o hudbe, ale Rapoš sa tu snažil pridať aj nejakú tú myšlienku v podobe Malého Princa a neľahostajnosti ku svetu okolo a samozrejme tuctový príbeh o vzostupe kapely doplňuje tuctový milostný príbeh. V oboch dôjde aj k nejakým zádrhelom, z čoho ten posledný pred koncertom je ten najväčší a vyrieši sa....strihom a všetko je v poriadku. Eláňáci nevedia hrať, ani nikto v tomto filme, dialógy sú občas príšerné, ale, ako som spomínal na začiatku, je to o tej hudbe. ()

Reklama

Terva 

všechny recenze uživatele

Podívej, Rock je pro mě způsob života. Hraju jako rocker. Žiju jako rocker. A můžu za to i umřít - JOZEF RÁŽ. Ve filmu sledujeme cambek skupiny Rabaca, jejich strasti, krachy, vítězství, lásky a koncerty. Při přesunech koncertních šňůr používají i nádherné auto Škoda 110 R. Hudební film plný písní skupina Elán na pozadí Malého prince a Čabova světa. Příběh party cvoků, co žijou z rocku na pozadí socialismu. Za zmínku stojí i nádherná Krisztina Csiga ( Sylvia ). V bonusech na dvd je i videoklip písně Voda, čo ma drží nad vodou - http://www.youtube.com/watch?v=lw2Jlj2jKig , spousta materiálu o režisérovi a fotogalerie. Čaba, neblázni !!! ()

gabo1 

všechny recenze uživatele

Určite si tento počin nezaslúži plnohodnotné štyri hviezdy, ale pre mňa je to klasika. Dobrá muzika z čias, kedy sa Elán ešte dal počúvať, celkom vtipný aj keď nie bohvieako originálny príbeh a svojská poetika špiny a smradu a výnimočnej obyčajnosti. A tak trochu aj o tom, že občas treba ísť s hlavou proti múru. RO - ZU - MÍŠ!!! ()

haffen 

všechny recenze uživatele

Bol som na tom v kine ešte za čias, kedy v každej väčšej dedine bolo kino. Vtedy ako 9 ročný fagan som ten film a ten album žral. Bez mihnutia oka by to bolo za 5. Dnes ale už sa tá detská naivnosť vytratila a zrovna tak aj ohúrenie normalizačnou hudbou, tomu dávam 2*. Dnes asi nikoho nenadchne to, ako Elán plánovali svoj prvý väčší koncert. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (11)

  • V kinodistribúcii bola snímka uvedená s krátkometrážnymi dokumentárnymi filmami Krajan (1989) a Sonda č. 4/89 - Zájazd (1989). (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)
  • Boris Filan by opakovaně žádán svým velkým kamarádem Jožo Rážem o scénář k filmu o kapele Elán. Ten to ale odmítal a argumentoval slovy: „Co by za něco stálo, tam být nemůže.“ Později při jednom zápase ve stolním tenisu se vsadil s Martinem Karvašem, že když prohraje, scénář napíše. Stalo se tak, a tudíž musel psát scénář. Věděl, že to bude těžké, protože manželky muzikantů kapely Elán měly poslední slovo, a tak prošla až jedenáctá verze scénáře. (sator)

Reklama

Reklama