Obsahy(1)
V komorním dramatu podle původní rozhlasové hry Petera Karvaše se ocitáme v bytě pana Hofera (Otakar Brousek) během nastávající noci. V tuto dobu se k němu dostaví nečekaný návštěvník (Vladimír Ráž), jenž se zajímá o jeho minulost v koncentračním táboře. Od těchto událostí už uplynulo téměř 50 let, přesto se zdá, že i obyvatele bytu okrádají o klidný spánek. Během rozhovoru vychází najevo, že pan Hofer měl co do činění s umisťováním vězňů do transportů, v němž privilegovaná skupina byla nahrazována jinými osobami. Mezi oběťmi této výměny, za níž však nestály zištné či osobní zájmy, byla i návštěvníkova matka. Mezi starými muži se rozhoří konflikt, z něhož vyplývají otázky mravních postojů v mezních situacích a odpovědnosti. (Česká televize)
(více)Recenze (12)
Noční návštěva aneb dialog dvou mužů, kteří byli poznamenaní koncentračním táborem. Oba mají své důvody. Jeden se jimi brání, druhý obviňuje a žádá vysvětlení. A obojí jsou logické. Pochopit můžete oba ale který má vlastně pravdu a kdo má právo to rozhodnout? Těžko říct. Nikdo z nás si hrůzu koncentráku neumí ani z poloviny představit, takže soudit nelze. Samozřejmě, že Vladimír Ráž cítí právem křivdu. Na kupčení se životy je třeba žaludek. Ten pan Hofer evidentně měl, ale bylo jeho počínání vlastně k něčemu? Zdá se, že ne. Oba herci jsou kvalitní a dnes již legendární, ale ta hudba byl totální úlet, který pokazil celou inscenaci. ()
......čakal som veľké drama na malom priestore....žiaľ.....napriek kvalitným hercom sklamanie.Prečo: ? námet by ešte bol fajn,ale herecké výkony boli-nno môj dojem - rozpačitý...hlavne V.Ráž miestami až prehrával a ani O.Brousek -i keď herecky bol lepší- sa nejako moc nesnažil.... a tá hudba to dorazila. ()
Výborné. Jediné, k čemu mám výhrady, je ten hudební doprovod během filmu. Typický zvuk počátku devadesátých let u nás, který z toho dělá skoro žertovnou taškařici a vůbec se tam nehodí. Škoda, moc škoda. Herectví obou pánů geniální. //edit: teď se dívám, že za hudbou stojí Michal David, proboha!!! HNUS! ()
Takhle pos*at dobrý scénář, to je hrozný. Kamera a celkově celá dramaturgie byly hodně nezvládnuté. A ta hudba? Totální odpad!!! Vůbec se k inscenaci nehodila, vlastně ani nevím, k čemu by se tyhle zrůdné pazvuky (nebo jak to nazvat) hodily. Naopak herecké výkony obou protagonistů tuto inscenaci zachraňují a dávají ji jistou vážnost, kterou se ale za každou cenu snaží podkopat ty příšerné podkresy Michala Davida. ()
Karvašova původní rozhlasová hra je brilantním dialogem dvou mužů o hodnotách lidského života a práva rozhodovat o něm. K tomu, aby byl rozehrán dokonalý psychologický a názorový souboj autorovi stačí minimální prostor a pouze dvě postavy. Síla výpovědi potom spočívá v propracovaných dialozích. A samozřejmě na hereckém mistrovství, v tomto případě Otakara Brouska a Vladimíra Ráže. Škoda, že tak vynikající dílo kazí zcela nevhodná hudba (Michal David), která se sem absolutně nehodí. ()
Galerie (4)
Photo © Česká televize / Olga Svobodová
Zajímavosti (1)
- Ve stejném roce (1990) byla Karvašova hra natočena také ve slovenském rozhlase s Karolem Machatou a Júliusem Pántikem. (Marthos)
Reklama