Obsahy(1)
Nadějný aspirant herectví Mwas sní o tom, že se jednou stane uznávaným umělcem. Vydá se proto do Nairobi, centra velkých příležitostí. Brzy však na vlastní kůži pozná, proč se hlavnímu městu Keni přezdívá „Nairrobery“. Ihned po příjezdu je oloupen a ve snaze přežít pronikne do party místních kriminálníků, kteří při krádežích nejednou riskují i vlastní životy. Přesto se ale nehodlá vzdát svého velkého snu. Dynamickému zpracování osudů obyvatel neklidně tepající africké metropole nechybí akce, napětí ani humor. (MFF Cinema Mundi)
(více)Recenze (8)
Emocionálne nabitý, tvrdý a nekompromisný príbeh jednotlivca, ktorý si snaží nájsť svoje miesto pod slnkom. Už v úvode ma fascinovala scéna keď hlavného hrdinu "oholia" po pár sekundách vo "veľkom svete". Prostredie bolo stvárnené skvele, hlavný hrdina sympatický, dej nejako výrazne nestagnoval a tak som z kina odchádzal viac ako spokojný. 85% IFF Bratislava 2013 ()
Nežít jen napůl, jednoduchý název, ale tematicky mnohem hlubší a i díky dohledu zkušeného německého režiséra zdařilý debut. Gitonga primárně nemá za cíl diváka pobavit, přestože hlavní hrdina Mwas ze začátku působí trochu infantilně a komicky, spíše se snaží občas odlehčit (například výkonem, při kterém by si mechanici od Ferrari připadali jako domácí kutilové) před momenty, kvůli kterým celé dílo vzniklo, tedy ukázat západu (potažmo i severu) republiku v její násilnější podobě než známe my. Chvílemi tak působí spíše jako hraný kvazidokument, který (v rámci svých možností realisticky) zachycuje na příběhu mladíka vlastnícího pouze svůj sen prohnilý systém, kde policie je součástí zločinu. I přes své světokřičství však dokáže odvyprávět mnohem víc. ()
Velice zábavný a napínavý film představuje cestu mladého vesničana Mwase za štěstím. To se vydá hledat do hlavního města Nairoby, které je plné zločinu a násilí, a tak, aby v něm přežil, vede dvojí život člena gangu a začínajícího divadelního herce. Civilní herectví hlavních představitelů i snímání vedou k dojmu realističnosti, kterou ale autoři relativizují zábavnými odkazy k hollywoodské kinematografii. Celé téma je přitom pojednáno dost citlivě i akčně a tak rozhodně nenudí. Pro mě velký objev a dík patří Tomu Tykwerovi za to, že nechal v neutěšeném prostředí vzniknout tak skvělý film. ()
Film těží ze svého exotického prostředí, ale jinak nic extra nanabízí. Neobsahuje žádný sympatický charakterer, kterému by člověk mohl držet palce, ale hlavně klouže jenom po porvrchu. Asi je to trošku záměr, zbytečně si dramaturgickými berličkami nepomáhat a ukázat život, takový jaký je. Ale pořád je to film a osudy téhle party mě prostě nestrhly. Každopádně zajímavý film. ()
Vekslák a Kvaska po keňsku a snad se všemi negativy, které oba nevybroušené „klenoty“ tuzemské tvorby generují. Naivní prvoplánová režie si překáží se scénářem plným ve filmařsky vyspělých zemích dávno přežitých narativních klišé a umělých hyperbol. Šok ani emoce nevyvolá žádné, leda útrpný úsměšek. Cinema Mundi, 2013. ()
Galerie (15)
Photo © Trigon Film
Zajímavosti (1)
- Film byl navržen na Oscara americké Akademie filmového umění a věd v kategorii nejlepší cizojazyčný film. (JoranProvenzano)
Reklama