Režie:
Sam MendesKamera:
Hoyte van HoytemaHudba:
Thomas NewmanHrají:
Daniel Craig, Christoph Waltz, Léa Seydoux, Ralph Fiennes, Monica Bellucci, Ben Whishaw, Naomie Harris, Dave Bautista, Andrew Scott, Rory Kinnear (více)VOD (3)
Obsahy(2)
James Bond dostane záhadný odkaz z minulosti, který ho přivede na stopu známé zločinecké organizace. Postupně rozplétá složitou pavučinu lží, aby nakonec odhalil děsivou pravdu o SPECTRE. (Forum Film CZ)
Videa (14)
Recenze (1 449)
Nádherná vizuální stránka, perfektní práce s kamerou i světlem značí profi přístup a velký rozpočet, ovšem co se týče zápletky ocitáme se daleko, daleko za Skyfall. Samotnému záporákovi charisma určitě nechybí, jenže jeho plány a motivace jsou jaksi vycucané z prstu, dějové zvraty jsou kostrbaté. Zmiňovaný Skyfall a Casino Royale byly mnohem promyšlenější, tady se spíchnul scénář jen proto, že bylo třeba natočit další bondovku... 7/10 ()
Nejslabší bondovka a co víc, bohužel i Mendesův film všeobecně. Atmosféra se Skyfallu ani nepřibližuje, Monicy je tu pohříchu málo, angažování Christopha Waltze coby (hlavního!) padoucha absolutně nevyužité a 24 hodin po zhlédnutí si nejsem schopen vybavit ani jednu zajímavou akční scénu. Odešla spolu s "M" z bondovek i veškerá kreativita ? 55%. ()
Rozsáhleji o SPECTRE v radiovém pořadu zde, ve kterém je od druhé půlhodiny snímek zhodnocen jak sám o sobě (poměrně ojedinělá perspektiva v české kotlině), tak v kontextu bondovek. A kdo nerad poslouchá (technicky problematické) mluvené slovo, může si přečíst Blu-ray recenzi rozvádějící a zpřesňující následující řádky._____ Předchozí tři craigovské bondovky si pohrávaly s konkrétními konstrukčními proprietami (CASINO ROYALE s prvky fetišisticky navěšenými na postavu, QUANTUM OF SOLACE s řazením těchto prvků a SKYFALL s tradicionalistickým vyzněním celé série). SPECTRE je komentářem k samotné konstrukci bondovek jakožto určitému převládajícímu vzorci střetu dvou ideologických pozic a (narativních, resp. příčinných) následků z toho vyplývajících pro postavy. Na jednu stranu se přejímají konkrétní způsoby výstavby a stylistického uchopení včetně citací a kombinování různých scén z "dřívějška" (hlavně conneryovek, místy svou nadsazeností moorovek a brosnanovek), na druhou se navazuje na revizionistické postupy série (zejména z V TAJNÉ SLUŽBĚ JEJÍHO VELIČENSTVA a POVOLENÍ ZABÍJET)._____ Film klame tělem, že postupuje vpřed, ale přitom jsou veškeré otázky a dialogové výměny navázány na minulost. Takto vertikálně organizované vyprávění s okázalými informačními mezerami přitom velmi opojným způsobem pracuje s hloubkou ostrosti odvisle od míry vědění postav; s pokaždé jinak podanými akčními sekvencemi (úvodní s nedostatkem informací, střet se "sidekickem" s paralelně vedenou linií s vedlejší postavou se zadáváním informací, další střet s proměnou stran pronásledující-pronásledovaní a paralelně vedenou linií s vedlejší postavou zjišťující informaci a ocitající se v ohrožení atd.) - a s naprosto sebevědomě zvládnutými tonálními přechody. Důvody odmítnutí snímku mnohými jsou dle mého dány jednak tím, že míra požitku této bondovské pastiše je odvislá od povědomí o bondovském universu (aniž by to skončilo jako filmová obdoba Bond Movie Connections z IMDB ala DNES NEUMÍREJ), jednak tím, že se naplňují představy o podobě snímků o agentovi s povolením zabíjet, ale přitom se ze vzorce okázale vybočuje možností volby. Nejlepší craigovská bondovka. A hlavně je to svým vyzněním demokratický, nikoliv konzervativní počin. Právě kombinace toho tradionalistického s tím revizionistickým a navázáním na minulost (sesíťování craigovských bondovek, ostatních bondovských dobrodružství) je na SPECTRE ozvláštňující, ale fanboyové s normativními nároky na díla budou prskat. ()
Nejdražší, nejdelší... a nejspíš nejunavenější. Nový Bond je po Skyfall hořkým zklamáním, které jde ještě o level dál v ohledávání psychologických, emocionálních a mytologických kořenů, ale bez reálného náboje a nasazení (i důvěryhodnosti). Prachy lítají oknem, strhující scény se ale nerodí - Bond pasivně korzuje vybydlenými lokacemi a tváří se, jak kdyby prožíval nejvypjatější shakespearovské drámo, tváří v tvář tuctovým nástrahám a nevýraznému záporákovi ale přichází jen s mdlou pračkou na peníze. ()
Velká spokojenost. Spectre je sice krok zpět oproti sofistikovanějšímu a osobitějšímu Skyfallu, ale na druhou stranu se jedná o přímo skvostný oslí můstek mezi klasickým bondovským vesmírem a moderním agentem s povolením zabíjet, ale hlavně nechat naživu. Mendes přistupuje k vyprávění metodicky a proměnlivě, tu s vražedným akčním zápalem a chladnokrevností, tu zase s nadhledem a suchým vtípkem, stejně jako k postavě jím vytvářeného hrdiny, k níž opět zvládá vyvolat větší náklonnost a přízeň než všichni předešlí bondovští učitelé - zdánlivě banální scéna mučení 007 tak nabývá staronových hodnot, jelikož funguje jako odkaz na tradice a zákonitosti žánru a současně se jí daří vyvolat u diváka empatie k Bondovi a jeho bolesti. Je sice škoda, že povinnost držet se alespoň zčásti uzákoněných žánrových trendů vedla scénář k přehnaně rozsáhlému a přitom nedůsledně představenému zločineckému motivu, ale jinak se filmu coby filmu o Jamesi Bondovi nedá z pozice moderního diváka nic moc vytýkat. Po celou dobu rozumně střídá audiovizuálně strhující akční sekvence, které se svým charakterem tentokrát často podobají nostalgické klasice (letadlo na sněhu), s atmosférickým vyprávěním a vývojem vztahu s osudovou a příběhově významnou bondgirl. Opravdu málokdy se dnes vidí tak chytře strukturovaný a přitom zdánlivě jednoduchý a efektní špionážní film... 80% ()
Galerie (186)
Zajímavosti (58)
- Natáčanie prebiehalo od 6. 12. 2014 do 5. 7. 2015 v Rakúsku, Maroku, talianskom Ríme či v Mexico City. (Zdroj: aktuality.sk)
- Snímek vytvořil nový světový rekord pro největší filmovou explozi. Bylo při ní použito 8 418 litrů petroleje a 33 kilogramů práškové výbušniny, což je ekvivalent 68,47 tuny TNT. Výbuch trval více než 7,5 sekundy. Oficiálním držitelem rekordu v Guinessově knize je Chris Corbould, který měl na starosti speciální efekty. (Ainy)
- Během hackerských útoků na studio Sony Pictures byla ukradena také jedna ze starších verzí scénáře pro tento film. (Claude Speed)
Reklama