Režie:
Ben AffleckScénář:
Ben AffleckKamera:
Robert RichardsonHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Ben Affleck, Remo Girone, Elle Fanning, Zoe Saldana, Sienna Miller, Chris Messina, Anthony Michael Hall, Brendan Gleeson, Chris Cooper, Titus Welliver (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Děj filmu je zasazen do bouřlivých 20. let minulého století, kdy ani prohibice nezastavila tok kořalky v ilegální síti gangstery provozovaných náleven. (Freeman Ent.)
Videa (9)
Recenze (250)
Scénáristická mýlka Bena Afflecka s několika wtf momenty (zejména u dialogů) a zkratkovitými narativními operacemi, jež se snaží vynahradit režíjní zručnosti, která ale potřebuje místo umělé stylizace nádech špinavosti a tak bohužel selhává i na režisérském poli. Z čehož vyplývá, že nejlepší (ne, že by bylo z čeho vybírat) je paradoxně herecká poloha. Na druhou stranu - dobová atmosféra zvládnuta perfektně, stylizace a určité momenty evokovaly herní sérii Mafia, což pohladí na srdci nejednoho jejího fanouška. ()
Měla to být pětidílná minisérie nebo tříhodinový film, pak by se to obrovské množství témat a skvělých vedlejších postav zúročilo. Zároveň by přerod Afflecka z rovnýho bostonskýho chmatáka v kápa mafie nevyzněl tak zkratkovitě a nepřesvědčivě (v jednu chvíli nás ujišťuje, že se světem organizovaného zločinu nechce mít nic do činění, za moment najednou zcela přirozeně naskakuje do pozice hrozivého šéfa). Jenže když si odmyslím přetíženost vyprávění, je Pod rouškou noci zábavné, podnětné a dobově relevantní zachycení fragmentu z dějin amerického jihu, ve kterém se odráží celá řada podstatných motivů. Solidní práce s dobovými kulisami, dobrá atmosféra, svižná akce a velmi zábavné vedlejší linie a figura – ta hlavní by potřebovala víc péče a detailů, ale i tak jsem s protagonistou bez problémů šel celou dobu. Scéna s KKK v továrně na doutníky velmi, velmi úlevná [75%]. ()
Gangsterky mám ve velké oblibě, obzvláště jsou-li naroubovány na divoká dvacátá léta, kdy organizovaný zločin zažíval svůj největší rozmach. Live by Night se právě v tomto období odehrává, avšak pod krásnou obrazovou kompozicí a dobovým soundtrackem se skrývá zkratkovitý a mnohdy zmatený film, u kterého je i stopáž 129 minut málo na dokonalé rozvedení všech užitých proměnných. Tento atribut je sice vyvážen výbornými akčními scénami, avšak i přesto se ve skrytu duše neubráníte pocitu, že si Ben Affleck tentokrát ve scénáristické rovině ukousl až moc velké sousto. „You realize to be free in this life, breaking the rules meant nothing. You have to be strong enough to make your own.“ ()
"Každá věc, kterou v životě uděláme, se nám vrátí, i když možná ne v té podobě, jak bychom čekali." Zajímavé, že právě základní karmické tvrzení je klíčovým sdělením gangsterského filmu. Ale tenhle Affleckův flick (haha, nemohl jem se dočkat, až tuhle slovní hříčku použiju) je v mnoha ohledech zvláštní. Výpravný výlet do dvacátých a třicátých let, časů prohibice a velkých gangsterů, zobrazuje velkolepou mafiánskou fresku se sociálním a ekonomickým podtextem. Mě to bavilo, Affleckova neúspěchu mi je vlastně líto. Celá řada dějových linií by si zasloužila ještě hlubší propracování, filmu by slušela minimálně hodinka děje navíc - nebo rozdělit na dva výborný snímky. Příběh o gangsterovi, který ctí jen vlastní pravidla a morální kodex, ani ten o zlodějíčkovi, co se z ulice vypracoval do nejvyšších pater, by nebyl extra originální - kdyby ho neozvláštňoval fakt, že se z Bostonu přesune na Floridu. Tam Pod rouškou noci zobrazuje socioekonomické potíže amerického Jihu, potíže s fanatickými křesťany, problémy nejchudších vrstev i rasovou nesnášenlivost. A vůbec nejde jen o střet bílí vs. černí, to by bylo to nejmenší. Irové, Italové, Španělé, Kubánci, černoši, celá ta lidská směs musí žít vedle sebe a nějak spolu vycházet - ovšem jednotlivé skupiny se vzájemně nenávidí. V tom je postava Joea Coughlina mnohem dál než jiné. Těžko říct, jak moc by se Ir z dobré rodiny na šikmé ploše mohl mezi válkami takhle chovat ve skutečnosti, ale právě Joe je snad jediný, kdo netrpí žádnými předsudky. Jenže i tady je na škodu zkratkovitost. Jeden příklad za všechny: střet mafie vs. Ku-klux-klan mohl být velkolepý, ale odehraje se strašně jednoduše a zbytek vyřídí hrdinův voiceover. Fakt škoda. Mohl vzniknout "Kmotr z Tampy". Ale o to Affleckovi ani nešlo. Hlavně chtěl bez příkras ukázat každodenní život gangsterů, který je těžký a nezřídka tragický, všichni se světem úplatků a zbraní snaží nějak probruslit, vydržet v něm co nejdéle a dožít se dalšího dne. A v tom je film výborný. ()
Pod rouškou noci je zejména v první části slušnou gangsterkou, se kterou Affleck tak trochu ztrácí v pozdějších částech kontakt ve prospěch průměrného příběhu kriminality, romance a zrady z období prohibice. Proměnlivé herecké výkony, natahovaný a místy docela nicneříkající scénář na jedné straně, skvělé audovizuální zpracování na straně druhé. I přesto, že si Affleck vybírá slabší chvíli coby režisér, scénárista i herec, Pod rouškou noci pořád stojí za to vidět díky úvodní bostonské části a několika momentům ve zbytku filmu. [65%] Více ZDE ()
Galerie (51)
Zajímavosti (12)
- Filmovanie snímky prebiehalo v amerických štátoch Massachusetts, Kalifornia a Georgia. (MikaelSVK)
- Kameraman Robert Richardson chcel natočiť film s anamorfnými šošovkami Ultra Panavision 70, ktoré nedávno použil na film Osem hrozných (2015), ale Panavision ich už prenajal na natáčanie Rogue One: A Star Wars Story (2016). (zajo91)
- Po filmu Gone, Baby, Gone (2007), se jedná o druhý film podle předlohy Dennise Lehannea, který režíruje Ben Affleck. (mrborn2lose)
Reklama