Režie:
John GuillerminScénář:
Anthony ShafferKamera:
Jack CardiffHudba:
Nino RotaHrají:
Peter Ustinov, Jane Birkin, Lois Chiles, Bette Davis, Mia Farrow, Jon Finch, Olivia Hussey, I.S. Johar, George Kennedy, Angela Lansbury, Simon MacCorkindale (více)Obsahy(1)
Jedna loď, několik vražd, mrtvola, několik podezřelých a jeden geniální detektiv. Hercule Poirot chce prožít příjemnou dovolenou na luxusní lodi Karnak, která se plaví po Nilu. Pokojný výlet se však změní v drama, když někdo zavraždí bohatou Linnet Ridgeway-Doylovou. Pachatelem může být jen některý z cestujících! Ale kdo? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (1)
Recenze (228)
Návrat do časů, kdy filmový svět byl ještě v pořádku. Kdy filmy měly pěknou výpravu a nebyly zapleveny CGI bordelem, kdy nebyl strach tvůrců pozvolna a trpělivě budovat atmosféru a vyprávět příběh a kdy scénáře měly hlavu a patu. Kenneth Branagh si zjevně nedělal poznámky. A herečka pouhých dvou výrazů Gal Gadot očividně také ne. ___ PS: Velmi příjemně mně překvapila Angela Lansbury, tak expresivně a s chutí zahranou roli bych od ní nečekal. ()
Pred pár dňami som písal komentár k Vražde v Orient-Exprese a ani nemám chuť vymýšľať ďalší k Smrti na Níle. Asi by som napísal to isté. Predloha, ktorú som v mladosti rád čítal, rovnako široká paleta skvelých hercov a výsledný dojem rovnako naftalínový. Takže rozdiel vidím iba v tom, že tam to bol vlak a tu propeler, s ktorým sa mi spájajú spomienky z detstva na výlety po Dunaji do Petržalky. ()
Pán Suchet síce dokonale zodpovedá literárnej predlohe, no vo filme je táto afektovaná a štylizovaná figúrka naozaj ťažko akceptovateľná, pretože v inom médiu pôsobí jednoducho nedôveryhodne (klasická "literárne zaťažená" postava). Zato pán Ustinov je natoľko komplexný a "reálny", že bez najmenších problémov dokáže konkurovať exemplárne exkluzívnemu hviezdnemu súboju, ktorý patrí k tým najlepším v histórii kinematografie. Ťažko povedať, kto vlastne je v Smrti na Níle od Guillermina "number one". Pre mňa je to Mia Farrow. Tá žena má natoľko uhrančivú tvár, že už pri pohľade na ňu človeku tuhne krv v žilách. Ak k tomu vertigu prirátam jej herectvo (prinajmenšom rovnako emocionálne intenzívne), jednoznačne mi vychádza jazda (či skôr plavba) prvej kategórie (s fakultatívnym výletom k Abu Simbel grátis). Pretože taká notorická literárna klasika akou je Smrť na Níle môže byť vo filme opretá jedine o herecké "panoptikum". A aby som z tohto filmu definitívne "urobil" nehynúcu klasiku, nemôžem nespomenúť perfektnú výpravu a hudbu Nina Rotu. PS: "What time is it? "There´s a clock. Use your eyes." ()
Pěkné, v autentickém egyptském prostředí, i když poněkud zdlouhavé. Není třeba vytýkat řadu nepravděpodobností, to se u tohoto žánru promíjí. Taktéž český dabing Aleny Poledňákové a Vladimíra Tišnovského z roku 1999 není nejhorší, ovšem opět nezapře v jistém ohledu ignoranci a soudobou tendenci zhrublosti. Např. nelze pochybovat, že Hercule Poirot by jako katolík nikdy neřekl "sakra", kteréžto slovo je vlastně projevem klení. Toto slovo se zdaleka tak hojně nevyskytuje dokonce ani v socialistickém (komunistickém, ateistickém) dabingu, zato po roce 1989 se díky Poleďnákové a Tišnovskému zabydluje už i v dětských filmech. Ale to jen takové malé odobočení, které se ostatně daleko více týká mnoha jiných titulů... ()
Vynikající herecké obsazení v přeci jen dost natahované detektivce. Lansbury už je tou babkou, kterou známe z "novácké Jessicy Fletcher" a opravdová kráska ve filmu chybí. Ustinov-Poirot je nesympatický až běda, o moc lepší dojem vzbuzuje Niven. Ze tří dabingů (!) doporučuji jedině ten první (ČST Praha 1984), jemuž nevévodí nikdo jiný než Eduard Cupák s Čestmírem Řandou. ()
Galerie (104)
Zajímavosti (31)
- Angela Langsbury hraje ve filmu spisovatelku Salome Otterbourne. V seriálu To je vražda, napsala (od r. 1984), kde hrála Jessicu Fletcherovou, se v jedné epizodě, odehrávající se v Egyptě, objeví spisovatelka Sally Otterburn. (Kulmon)
- Guillermin o Ustinovom Poirotovi: „Poirot vie byť chladná ryba, ale tu sme ho urobili humanistickejším a vrúcnejším, zaujíma sa napríklad o mladých ľudí. Peter Ustinov presne toto dokázal stvárniť." (Arsenal83)
- Väčšinu času loď sprevádzali menšie člny, ale motory museli vypnúť, pretože boli také hlučné, že rušili natáčanie. (Arsenal83)
Reklama