Reklama

Reklama

V Londýně řádí sériový vrah žen, jehož poznávacím znamením je pánská kravata, kterou zanechává pevně utaženou kolem hrdla svých uškrcených obětí. Policie je samozřejmě v pohotovosti, všechny stopy však naneštěstí vedou k nevinnému muži. Ten bude svou nevinu muset dokázat, nejlépe tak, že skutečného vraha vypátrá sám... Zběsilost je předposledním filmem mistra filmové hrůzy Alfreda Hitchcocka. Při jeho natáčení se po více než dvaceti letech, strávených v Hollywoodu, vrátil do Londýna, v němž prožil dětství a mládí a kde vznikla díla, jež ho proslavila. Scénář příběhu o londýnském škrtiči napsal Anthony Shaffer podle knižní předlohy Arthura La Berna. Před natáčením Hitchcock strávil více než šest týdnů vyhledáváním zajímavých a působivých londýnských lokalit, z nichž ve filmu uvidíme například Covent Garden či Newgateské vězení. Hlavní roli bývalého letce, obviněného ze série vražd, ztvárnil Jon Finch, který začínal jako divadelní herec a v době natáčení Zběsilosti měl za sebou již první výrazný filmový úspěch v Polanského Macbethovi. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (190)

Eliott 

všechny recenze uživatele

Není to špatné, ale bohužel od Hitchcocka očekávám mnohem vyšší míru komplexnosti a to především u žánru krimi. Zde se tedy žádné šokující odhalení mistrovského plánu nekoná, neboť je zabíjení spíše nahodilým dílem šílence. A co hůř, jeho tvář byla známa již od začátku. Neříkám, že by příběh nebyl poutavý, protože to opravdu je, ale spíše zapadne do pouhého zapomenutelného průměru a nebo při nejlepším, lehkého nadprůměru. 60% ()

Ištván87 

všechny recenze uživatele

No, pro mě osobně určitě velice milé překvapení. Herci které neznám (až na učitelku angličtiny z Tmavomodrého světa), pro nejznámější Hitchcockovy filmy netradiční prostředí Londýna (docela ironie) a téma jím stokrát omílané, tentokrát střižené trochu "jackrozparovačskou" tématikou, to vše mě vedlo k domněnce, že mi tenhle film nijak scházet nebude. Ó, jak hluboce jsem se mýlil. Nevím kdy přesně jsem pochopil, v jakém omylu jsem to žil, ale rozhodně mě zaujala už neuvěřitelně životná a ve své podstatě dost naturalistická scéna první vraždy. V tu chvíli mi bylo jasné na 100%, že mistr ani téměř dvacet let po svých nejlepších kouscích neztratil nic z tvůrčí invence, opět jsme mohli být svědky budování napětí, které je v několika momentech tak hmatatelné, až by se ho člověk skoro mohl dotknout, opět se zde rozehrává skvělá šachová partie v níž jeden hráč má od počátku jasnou převahu a opět je tu k nalezní humor.... Ovšem právě ten je v tomto filmu takový, jako dlouho ne. Je až neuvěřitelné, jakým způsobem Hitchcock se svými postavami zachází a místy mi přišlo že být s ním v jedné místnosti zřejmě nemuselo být zrovna příjemné. To nic ovšem nemění na tom, že v průběhu "bramborové scény" jsem nejdřív vyvalil oči, pak se začal nevěřícně pochechtávat a nakonec smíchy div nepadal pod stůl. Co říci víc? Snad jen to, že mám v mistrofě filmografii ještě stále co dohánět a že to v brzké době napravím. Skvělý krimi thriller s prvky černočerné komedie.... ()

Reklama

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Omyl. K mé velké lítosti. Dokonce jsem zapochyboval, zda tento film opravdu opravdu natočil Alfred Hitchcock... Postrádal jsem zde vše, čím mne jeho filmy přitahují a mnohdy fascinují. Vedle dokonale konstruovaného scénáře, po okraj naplněného napětím, promyšleně zesilovaným, psychologické věrohodnosti (v charakteristice postav), dokonale přitažlivé atmosféry, podpořené zpravidla výstižně vylíčenými prostředími, mi zde chyběl i adekvátně zapojený humor, manifestující jednak fikční povahu prezentovaného a jednak svědčící o nadhledu tvůrce nad filmovou krví. Zběsilosti ubližuje její necelistvost; žádná z postav není osou filmu a příběh se tak banálně rozpadá do polí, která jsou sice dějově atraktivní, ale svou prezentací také nic nenechávají ukryto a neposkytují prostor pro tázání se (které je v tomto žánru ekvivalentem napětí). Tzv. černý humor zde ční ze stavby vyprávění, je degradován na okrajovou anekdotu a rozhodně nepřispívá vtipu celku. Byl jsem opravdu zklamán; jistě, není to špatný thriller, především posledních zhruba dvacet minut divákem jistě otřese, ale podpis, který se pod celkem skví, vzbuzuje očekávání něčeho jiného: integrálního příběhu, vtahujícího diváka do svého děje, poskytujícího mu možnost identifikace s psychologicky prokreslenou postavou, nebo jej alespoň činícího terčem strachu, jímž je prosycen. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Téma neprávem obviněného muže je zde dotaženo téměř k dokonalosti - zápletka je skutečně vypečená a navíc se Hitchcock navrátil k osvědčeným metodám budování napětí a okořenil je o až šokující syrovost a vydatnou dávkou černého humoru v nejlepší britské tradici. I když je stopáž trochu přemrštěná a hlavně expozice nepříliš poutavá, snímek začíná rychle nabývat na zajímavosti a poutavosti a zájem vzbudí i nejednoznačná morálka hlavní postavy. Film se může pochlubit hned několika scénami, v nichž H. navazuje na svou nejlepší tradici - výborně sestříhaná první vražda s poutavou předehrou, dále především opravdu mrazivá a přitom až absurdně komická scéna v náklaďáku s bramborami a naprosto odzbrojující scény poručíka Scotland Yardu trpícím kuchařskými kreacemi své manželky - i v nich by se dalo vnitřní napětí až krájet a divák až čeká, kdy si i poručík konečně sundá kravatu, přitom se však málem dusí smíchy - jde o skvěle rozehrané malé etudy. Zběsilost naposledy ukazuje mistra napětí ve formě a jeho návrat na rodný ostrov dodává jeho stylistické důstojnosti staronový, svěží rozměr. Rozhodně překvapení. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Byl jsem zvědav, jak se mistr napětí vyrovnal se sedmdesátými léty. A jak? S grácií. Přitvrdil co se týče naturalistických scén (na scény znásilnění či ve voze s bramborama by měl odvahu málokterý tvůrce i dnes) i černého humoru (opět scéna s pytlem brambor). Klasický příběh a zápletka nevadí a herci jsou výteční, z nichž mi byl nejvíce sympatický Alec McCowen coby detektiv - podpantoflák. 85%. ()

Galerie (110)

Zajímavosti (12)

  • Hitchcock se ve filmu ukáže na začátku, kde stojí v buřince v davu přihlížejících (a jako jediný netleská). (Němi)
  • Anthony Shaffer obdržel od Hitchcocka nabídku psát scénář po telefonu během silvestrovského večera. Nejprve se domníval, že se jedná o vtip, později ale zjistil, že mu skutečně volá Alfred Hitchcock. (ČSFD)
  • Film vydělal přes 16 milionů amerických dolarů při rozpočtu 2 milionů. Po několika finančních propadácích tak Hitchcock znovu natočil úspěšný film. (ČSFD)

Reklama

Reklama