Režie:
Alfred HitchcockScénář:
Ernest LehmanKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G. Carroll, Josephine Hutchinson, Philip Ober, Martin Landau, Adam Williams, Les Tremayne (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Americká kontrašpionáž si vymyslí neexistujícího agenta. Tajné služby si tohoto agenta ztotožní s reklamním odborníkem Rogerem Thornhillem (Cary Grant), který se tak jako volavka dostane do neproniknutelné hry agentů. Thornhill, pokoušející se celou věc objasnit, jen v poslední chvíli ujde jisté smrti při náletu letadla uprostřed pustiny, jehož iniciátorem byl nepřátelský agent Phillip Vandamm. Pouze krásná Eva (Eva Marie Saintová) mu nakonec podá pomocnou ruku, přestože ho zpočátku oklamala (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (567)
No ať se mistr napětí neurazí, ale tohle bylo naivní i na tehdejší dobu. Začátek velmi slušný, ale od cesty vlakem a setkání s agentkou končí veškerá legace. Totiž vlastně začíná. Slavná scéna čekání je sice hezkou atmosférickou vložkou, ale filmu už v mých očích nezachrání vážnost. Takové učesané, v dobré se obrátivší a odhadnutelné, nebetyčně naivní a s houslemi na těch správných místech. Film celkově působí tak o 10 až 15 let starší, než kdy byl natočen. Když to porovnám s ve stejné době natočeným Bad Day at Black Rock, je to rozdíl několika tříd. S Hitchcockem si spojuju spíše jiné filmy. Scéna s vytažením nože z diplomatových zad byla hezky zparodovaná ve Čtyři vraždy stačí, drahoušku. ()
Trošku jiný Hitchcock, než jak jsem ho zatím poznal. Tento film položil základy žánru akčního filmu a je to na něm vidět. Dialogy a humor jsou opět skvostné, stejně tak Cary Grant, Eva Marie Saint a hudba. Ale akční rovina již opravdu působí poněkud naivně ( i když se to snažíte brát s nadsázkou ) a humorně a není to tak napínavé ( ten závěr ). Úvodní titulky ve mně vyvolaly reminiscenci na úvodní titulky Fincherova Úkrytu a při scéně, kdy si Cary Grant v koupelně píská melodii Zpívání v dešti jsem si zase vzpomněl na Mechanický pomeranč - podobnost čistě náhodná, nebo přiznaná inspirace? To by mě zajímalo. ()
Mistrovo cameo na začátku filmu je více než paradoxní - ve skutečnosti totiž ujel autobus většině jeho tehdejších režisérských kolegů.. Pokud někdy zaslechnete přirovnání "thriller ala Hitchcock", tak sledováním North by Northwest se stáváte svědky jeho referenčního vzorku. Dialogy ostré jako břitva Harmona Rabba (proč už nikdo sakra takové nepíše?) slouží jako pohon neovladatelného kolotoče kolem tradiční záměny identity, navrch akademické hrátky s výpravou, režií i divákem a hlavně Pretty Face Grant - pravý muž na nepravém místě, co je nechtěně vtažen do vírů hrátek tajných služeb a přitom trousí jeden bonmot za druhým, nedbaje statusu hledaného zločince milerád stěhuje mozek do dolní poloviny těla a taky občas neví, kam s rukama při líbání. Krom celkové romantické naivity je jediné, co bych vytknul, ta stagnující gradace napětí v poslední půlhodině u Mt.Rushmore a tím nemyslím, že měl horolezec Cary zrovna vybírat drobky po snídani z bradky Abea Lincolna, ale zas na druhou stranu, úplně posledním záběrem s takřka pornografickým podtextem (vlak a tunel) vše Hitch zkušeně napravil.. ()
"THAT'S FUNNY, THAT PLANE'S DUSTIN' CROPS WHERE THERE AIN'T NO CROPS." ------------ S majstrom Alfredom som zatiaľ veľa skúseností nemal, to sa však bude meniť a už teraz viem, že to budú veľkolepé a intenzívne filmové pôžitky. A možno som len trafil ten správny film. Môj obľúbenec James Mason spolu s legendou Grantom, ktorého výkon bol famózny, lahodné dialógy, jedna neveriaca matka a prvá polhodina tak vtipná, až som si myslel, že sledujem komédiu? Dozaista som trafil! Hitchockova technika nakrúcania je ohromná. Len málo scén vyzerá aj po polstoročí obstarožne a pri niektorých mám dokonca pocit, akoby sa jednalo o nedávno vydaný film. Nesmiem zabudnúť ani na ikonickú scénu s lietadlom. Delikatesa. ()
Neobvyklý pohled na dospívání jednoho starého mládence aneb Oidipus jak vyšitý. Na začátku se Roger chová jako dítě, místo přítelkyně ho doprovází matka. Posléze potkává první ženu (Evu), ve vlakovém kupé dochází k zasvěcení, které pokračuje odlišně naladěnou dohrou v hotelovém pokoji (you're a big boy now). Mezitím se Roger v nejslavnější scéně filmu konečně projeví jako dospělý samostatný muž. Navzdory osudu, přítomném magickou třináctkou (ciferné součty čísla kupé, hotelového pokoje Evy, filmové femme fatale), zůstává částí svého já dítětem. Infantilní chování mu pomůže bezpečně uniknout z aukce a jeho nejúčinnější zbraní je ta nejneškodnější – peníze. Zasvěcování se logicky musíme účastnit také, hnání touhou zjistit společně s hrdinou, proč ke všemu dochází. Potřeba vědět nepodstatné je součástí hry. Nejzábavnější Hitchcockův film. 90% Zajímavé komentáře: Douglas, Nathalie, EdaS, berg.12, Gimp ()
Galerie (130)
Zajímavosti (70)
- Většinu filmu vidíme Rogera Thornhilla (Cary Grant) na levé straně plátna (obrazovky). (džanik)
- Cary Grant (Roger Thornhill) chtěl, aby roli Eve Kendall (Eva Marie Saint) ztvárnila Sophia Loren. Ta o roli měla zájem, ale problémy se smlouvou jí v účasti zabránily. (džanik)
- Natáčelo se od 26. srpna do 19. prosince 1958 ve státech USA – Kalifornie, Jižní Dakota, New York a Illinois. (Varan)
Reklama