Režie:
Jon FavreauScénář:
Jeff NathansonKamera:
Caleb DeschanelHrají:
Donald Glover, Seth Rogen, Chiwetel Ejiofor, Beyoncé, James Earl Jones, Alfre Woodard, Billy Eichner, John Kani, John Oliver, Florence Kasumba, Eric André (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Snímek Lví král od studia Disney, jenž režíroval Jon Favreau (Kniha džunglí), se odehrává v africké savaně, kde se narodil budoucí panovník všeho živého. Malý lví princ Simba zbožňuje svého otce, lvího krále Mufasu, a připravuje se na svou budoucí vládu. Avšak ne všichni se z malého Simby radují. Mufasův bratr Scar, původní následník trůnu, spřádá své vlastní, temné plány. Souboj o Lví skálu plný intrik, dramat a po nečekané tragédii skončí Simbovým vyhnanstvím. Za pomoci dvou nových přátel musí Simba dospět a stát se tím, kým je mu souzeno být. (Falcon)
(více)Videa (23)
Recenze (535)
Při sledování (staro)nového Lvího krále jsem si připadal trochu jako při návštěvě zoologické zahrady. I tam se mě obyčejně zmocňují krajně rozporuplné pocity - na jedné straně radost z toho, že mohu být nablízku zvířatům, která pravděpodobně ve volné přírodě na vlastní oči nikdy nespatřím, na straně druhé smutek z toho, že většina zvířat je jen matným stínem svých volně žijících příbuzných (byť jsem si vědom, že život v zoologické zahradě, jakkoli neúplný a omezený, nabízí mnoha živáčkům nesrovnatelně větší šance na přežití a může být dokonce jedinou pojistkou pro záchranu druhu v případě, že mu bezprostředně hrozí vymření). Zde podobné pocity vyrůstají z rozporu mezi tím, jaké astronomické výdaje a enormní úsilí se vynakládá na fotorealistické ztvárnění barvitého afrického života, který však ve skutečném světě pomalu a jistě mizí před očima. Jako by zde působila jakási nepřímá úměra - čím méně živáčků na světě zůstává, tím více jejich uměleckých (a spotřebních) simulaker vzniká. Nechávám na jiných, ať rozhodnou, zda jde spíše o projev kajícnosti, či naopak snahu bránit se před narůstajícím pocitem druhového osamění... (Malá poznámka ke stylu: Když Disney začal na konci čtyřicátých let produkovat tehdy průkopnickou přírodopisnou sérii True-Life Adventures, pracovali na těchto filmech stejní lidé, kteří zároveň stáli za Disneyho animovanou produkcí, což se samozřejmě promítalo i do jejich stylu. Tady je ale situace přesně opačná a film přebírá ledacos z výrazového slovníku moderních přírodopisných filmů - od způsobu rámování přes volbu objektivů po užívání zpomaleného pohybu v dramatických scénách. Kruh se uzavřel.) ()
Mechanicky vygenerovaná předělávka, která sice krásně vypadá a sem tam přijde s vlastním nápadem, ale nikdo, kdo z ní neměl očekávaný peněžní profit, ji opravdu na tomto světě nepotřeboval. Originál jsem od dětství neviděl a nemám na něj zase tolik živých vzpomínek, a zřejmě i proto jsem tuhle verzi přežil bez úhony a nemám potřebu zaplouvat do vyloženě podprůměrných hodnocení. A samozřejmě kvituji výtečný dabing všech postav, mezi nimiž pak vyniká vskutku věrně prasečí Seth Rogen (jen ten Jeremy Irons citelně chyběl). 60% ()
Nová verze klasické disneyovky o Simbovi, který vyrostl z malého lvíčete v krále zvířat a pomstil smrt svého otce. Nový Lví král vypadá neskutečně realisticky, ale v okamžiku, kdy začnou zvířata mluvit a zpívat, se začne rozpadat. Pohádková atmosféra, kde se ukecanými zvířaty nikdo nezabýval, je pryč a v nové podobě je to celé poněkud nepatřičné. Přesto jde o neurážející dobrodružství, které starší diváky osloví nostalgií a ty mladší písničkami a spoustou zvířátek. Výjimečný film to ale není ani zdaleka. ()
Čekám, že na další projekci dostanu kamenem, ale nemůžu jinak. Hraný (?) "Lví král" je 99% kopií originálu, a to nejen příběhově, ale i co se jednotlivých záběrů týče. Objektivní přínos tohoto filmu se tedy rovná nule, nehledě na to, že připisuje zásluhy tvůrcům, kteří akorát slovo od slova a záběr od záběru přetočili něco, co už dávno existuje. Pak je tu ale subjektivní přínos a musím říct, že poprvé v životě po dokoukání "Lvího krále" necítím rozpaky. Čert vem neskutečnou animaci, protože vždycky budu inklinovat spíše ke klasickým kresleným Disneyovkám, ale konečně jsem neměla problém se "šup-šup, honem, nestíháme" tempem a naplno se do příběhu ponořila. Hraná (?) verze si sice narozdíl od animáku nemůže dovolit popírat fyzikální zákony, což se odráží na ne-tak-velkolepých muzikálových vložkách, na druhou stranu se jí ale otevírají nové možnosti v oblasti emocí. Například Scarova démoničnost je tak dovedena k absolutní dokonalosti, a i když může zpracování jeho nového vzhledu chvíli trvat, tak ve finále proti němu nemůžu říct ani popel. ()
Vzhľadom na to, že pôvodný Leví kráľ nepatrí medzi moje top disneyovky, tak som sa nijako zvlášť ani netešil na jeho vytunenú verziu, na druhej strane som tak ale ani nemal byť čím obzvlášť sklamaný. Chápem, že pre dnešných teenagerov sú deväťdesiatky filmový pravek a možno Levieho kráľa nepozerali ani v televíznych reprízach v nedeľu ráno na JOJ-ke, takže CGI hyperrealisticky nakrútená verzia bude pre nich určite viac uspokojujúcejšia a na tú pôvodnú by sa po nej už ani nevládali pozerať. Lenže prečo vsádzať dialógy s ľudským hlasom do úst, resp. tlám a zobákov zvierat? Tohto Levieho kráľa by som docenil asi iba vtedy, ak by tvorcovia zašli ešte ďalej a celý príbeh vyrozprávali len pomocou realistických gest a vreskotu zvierat. Mohol by to byť minimálne zaujímavý experiment. ()
Galerie (71)
Photo © Walt Disney Pictures
Zajímavosti (27)
- V německé verzi dabingu namluvila dospělou Nalu herečka Magdalena Turba, která v originále z roku 1994 dabovala Nalu jako lvíče. (NiWi)
- První záběr se sluncem vycházejícím nad savanou je jako jediný z celého filmu hraný a scéna byla natočena v Africe. Režisér Jon Favreau chtěl otestovat, zda diváci poznají rozdíl. (Duoscop)
Reklama