Režie:
Ang LeeKamera:
Jong LinHudba:
MaderHrají:
Sihung Lung, Yu-Wen Wang, Kuei-Mei Yang, Sylvia Chang, Chao-jung Chen, Lester Chit-Man Chan, Jacqueline Wu, Grace Guei, Michael Taylor, Winston ChaoObsahy(2)
Šéfkuchař Chu je dlouholetý vdovec, který žije v obrovském domě v Taipei se svými třemi svobodnými dcerami. Život v domě se točí kolem rituálu honosných nedělních večeří a milostných eskapád všech členů rodiny. Režisér Ang Lee navazuje na svůj překvapivý kasovní trhák Svatební hostina snímkem skýtajícím další pohled na etické a sexuální konflikty v rámci čínské rodiny, jehož středobodem jsou opulentní hostiny. Šéfkuchař Chu je dlouholetý vdovec, který s láskou připravuje honosné nedělní večeře pro své tři dcery, jež považují tato jídla za příliš tradiční. Jia-Chien, úspěšná ředitelka letecké společnosti, však tajně miluje tradiční kuchyni a chtěla by se po vzoru svého otce stát šéfkuchařkou, jen kdyby tato profese nebyla ženám zapovězena. Její starší sestra Jia-Jen je stále svobodná a přestože jinak na muže pohlíží s cynismem, začne ji přitahovat volejbalový trenér, kterého nakonec začne zuřivě uhánět. Nejmladší z dcer Jia-Ning je studentka vysoké školy, která díky svým četným sexuálním eskapádám otěhotní. V průběhu filmu se osobní vztahy mezi dcerami a jejich partnery nečekaně promění. (Cinemax)
(více)Recenze (18)
1 taiwanska domacnost, otec vdovec a 3 slobodne dcery - biznismenka aerolinii Jia-Chien, stredoskolska ucitelka chemie Jia-Jen a najmladsia Jia-Ning, studentka privyrabajuca si vo fast foode. kazda postava ma svoju predstavu o laske, ktoru sa snazi dosiahnut. ktoru z nich si najde laska ako prva? a kto ostane napokon nezadany, ale zato slobodny? rodinna drama o hladani lasky, ktora nam striedavo ponuka prehlad tajwanskeho menu v podobe otca kuchara, ktory vari nielen doma dceram vyberane pochutky, ale aj vypomaha v nedalekom podniku. Jeho buducnsot vo fachu, ale nieje az taka ista... film plynie pomaly, vztahy dcer a postupne rozvijaju a dockame sa aj necakaneho plot twistu. ()
Vůbec se nedivím, že se Ang Lee se svým režisérským uměním vyšvihl na pozici nejpřednějších neamerických režisérů točících v Hollywoodu. Už ve svých prvních filmech, které točil na Tchaj-wanu, za podpory USA, je totiž patrné, jak již tenkrát byl silný v kramflecích. V tomto případě mě ale mrzí něco jiného a opravdu těžce se mi přes to přecházelo. Na jedné straně máme totiž starého pána, šéfkuchaře Chu, který vládne noži a předvádí nadpozemské kreace nad prkýnkem z bambusu. A na straně druhé tu máme jeho tři dcery, které mají problémy s partnery, ale i se samotným otcem, a tak tu předvádí vzorové vztahové kreace, kterých byste se dočetli v kdejaké červené knihovně. Naštěstí pan Chu je tak geniální postava, že herec Sihung Lung v ní musel promítnout sám sebe. Lidská, upřímná po životní stránce a geniální v kuchyni. Čínská kuchyně v žádném filmu nepůsobila tak zajímavě a chutně, jako v tomto filmu. Byla radost sledovat kulinářské umění pana Chu, kterému zřejmě dělalo nespornou radost, že jej mohl předat i dalším generacím v podobě tohoto filmu. ()
Špatnej film to určitě není, ale mě bohužel nějak extra nesedl. Herečky jsou sice sympatické, ale postavy, které ztvárňují mě ničím moc neoslovily, a celkově mě dění tak nějak nechávalo chladným. Občas se sice objeví nějaký úsměvný či roztomilý moment, ale jako celek prostě nic dechberoucího. A nevím jestli jsou na vině kulturní rozdíly nebo slabý scénář, ale diaogy mi zněly hrozně nepřirozeně. 6/10 ()
Romantická dramadie o paradoxech rodinného soužití, které bychom s menšími obměnami našli ve všech východoasijských společnostech založených na konfucianismu. Otec rodiny na jednu stranu potřebuje splnit své rodičovské povinnosti a provdat své dcery, ale zároveň nechce ve stáří zůstat sám. Manželka mu zemřela a syna, který by se o něj dle konfuciánských tradic postaral, nemá. Jeho dcery cítí tlak společnosti, dle jejíchž konvencí by se měly do jistého věku provdat, spojený s niternou potřebou opustit rodné hnízdo, avšak zároveň mají výčitky vůči starému otci, o kterého se nebude mít kdo postarat, a výčitky vůči svým ostatním sestrám, kterým otec zůstane na krku. Co dělá z tohoto relativně obyčejného rodinného příběhu výjimečný film, je nápadité zobrazení rituálu přípravy a konzumace jídla, který hraje ve východoasijských společnostech daleko větší roli než v kulturách západních. Otec rodiny, vyhlášený šéfkuchař na odpočinku, si nechce připustit, že se jeho kulinářské umění zhoršuje, a tak tráví celé dny přípravou opulentních hostin pro své tři dcerky, které jen těžko maskují, že je společné večeře obtěžují a omezují v jejich soukromém životě. Jediné, co můžu filmu vytknout je konec, který byl na můj vkus až příliš sluníčkový. Stylově a tématicky dost podobné předešlému filmu Ang Leeho Svatební hostina, který byl díky svému zasazení do USA a zahrnutí tématu střetu kultur možná ještě o něco zajímavější. ()
Ovdovělý, stárnoucí Chu (Sihung Lung) je vynikajícím kuchařem a ve svém oboru je nesporně géniem. Tak jistý však už není ve vztahu ke svým třem dcerám... Není náhoda, že jsem film zhlédl jako součást tématického večera Arte o čínské kuchyni, neboť ještě nikdy v historii filmu nebyly divákovi nabídnuty takové vizuální hody, jako zde. Mňam. Radím sledovat pouze po vydatném obědě! ()
Galerie (30)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Reklama