Obsahy(1)
Varšava roku 1975. Ryszard Kapuściński (43) je renomovaný válečný reportér, idealista a příznivec beznadějných případů a revolucí. Podaří se mu přesvědčit šéfa polské tiskové agentury, pro kterou pracuje, aby ho vyslal do Angoly, kde v předvečer vyhlášení nezávislosti vypukla krvavá občanská válka. Vydává se na zjevně sebevražednou cestu do samotného srdce války a stává se svědkem drastických okamžiků, jež zcela změnily jeho život a pohled na reportérskou práci. Opouští pozici novináře, jejíž hranice stejně vnímá jako relativní, a stává se z něj spisovatel-vypravěč. (Cinemax)
(více)Videa (12)
Recenze (17)
Je to taková antropologická studie o africké historii homo sapiens a jeho agresivitou. Postavy se chovají a prožívají jinak než bývá zvykem v animovaných filmech. Celkově to na mě působilo zmatečně. Filmaři tu totiž používají kreativní strategii když kombinují dokumentární film, archivní obrázky, animační techniky a rozhovory s přeživšími. je to ale potěšení pro oči. ()
Motivem pro vznik tohoto animovaného filmu byla prý barvitost popisů v Kapuścińského románech a jak je vidět i v ukázkách, film je vizuálně velmi povedený, zajímavé jsou i hrané proklady s pamětníky. Co jsem ale nepochopil je označení filmu jako "dokument" - o občanské válce v Angole se skoro nic nedozvíte, film pokrývá jen pár dní na začátku konfliktu formou osobního dobrodružství válečného novináře a popis stran mimo MPLA je velmi zkratkovitý, včetně intervence jihoafrické armády. Největší překážkou k dokumentární autenticitě je ale knižní předloha a především její autor - Kapuściński napsal spoustu knížek, ale rozsáhlé části si jednoduše vymýšlel. Navíc byl agentem polské rozvědky, takže scéna ve filmu, zda má novinář právo zveřejnit exkluzivní informace z bojů a případně tím ovlivnit přůběh konfliktu, vyznívá v podání agenta Kapuścińského nechtěně komicky: všechny zásadní informace jistě byly dávno poslané tam, kam bylo třeba.... ()
Pecka... Mám rád tyhle animovanokreslený filmy... TAdy je to navíc okořeněný tím, že se tam občas mihne i skutečnej člověk nebo skutečný fotografie. Takže ti potom ten příběh připadá ještě víc skutečnej. Jo, příběh se taky povedl. Je to o jednom hodně odvážným polským novinářoj, kterej se nebojí riskovat život tím, že se vydá do nitra Angoly, kde si mezi sebou vyrovnávají účty USA a SSSR. A nemaj koule si to vyříkat sami, tak svejma zbraněma podporujou tamní obyvatele. Chvílím perfektní ztvárnění... Podobnejch filmů sice pár je, ale i tak je jich jako šafránu. ()
Tohle je nejspíš jediný film, který se věnuje Angolské občanské válce a proto je hodně velká škoda, že vůbec nevykládá dějiny, ale spíš prezentuje ten nejtendenčnější pohled, který lze na události mít. Soudruzi z MLPA chtějí pouze lepší budoucnost pro své děti a Kuba se Sovětským svazem si to samozřejmě uvědomují a jsou ochotni pomoci, zatímco krutá UNITA (za podpory prohnilých Spojených Států, JAR a třeba i Číny) jsou ohavní kanibalové, kteří chtějí zemi zničit. Co si budeme nalhávat, člověk nemusí být zrovna odborník, aby pochopil, že to úplně takhle nebylo. A ono opravdu ne. Tím, že je tohle prezentováno jako dokumentární film na něj právě díky tomu koukám přísně a nelíbí se mi, že podává informace tak, jak je podává. Je třeba ale přiznat, že vzhledově to vypadá dobře. ()
Skvělý, poutavě natočený a silný film, který na můj vkus velmi vhodně kombinoval nádherné animované pasáže s prostřihy na historické záběry i autentické výpovědi účastníků (u nichž nechápete, jak to prokristapána mohli přežít). Osobně mi vadilo, že jde o striktně levicovou agitku, ve které jsou Rusko a Kuba vykreslováni jako ochránci chudých a USA jako agresor toužící po ropě a diamantech, ale pak jsem se smířil s tím, že jde o autentické převedení předlohy (polská kniha z doby hlubokého socialismu) do filmu. ()
Galerie (35)
Photo © Kanaki Films
Zajímavosti (6)
- Filmári pracovali v Portugalsku, Angole a na Kube. Film sa natáčal 10 rokov. (MikaelSVK)
- Celosvětová premiéra proběhla 11. května 2018 na filmovém festivalu Cannes. (ČSFD)
- Producenti sa rozhodli požiadať Damiana Nenowa, aby sa zapojil do projektu ako režisér po tom, čo videl jeho krátky film Paths of Hate (2010) a zamilovali si jeho štýl animácie. (Arsenal83)
Reklama