Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režisér Baz Luhrmann rozehrává klasické drama v moderní podobě o panensky čisté lásce a zbraních s plnými zásobníky. V oslnivé adaptaci Shakespearova proslulého milostného příběhu se představuje na Oscara nominovaný Leonardo DiCaprio společně s Clair Danes. Oba září na filmovém plátně jako milenci narození pod nešťastnou hvězdou, jejichž osudové drama - odvážně umístěné do současnosti - podporuje energická hudba. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (437)

JFL 

všechny recenze uživatele

Luhrman stvořil úchvatně nadčasovou adaptaci neotřesitelné klasiky. Jeho verze totiž není bláznivým plánem nesoudného formalisty, ale naopak zela důmyslnou reflexí Shakespeara a principů alžbětinského divadla. Přímo řekl, že jeho cílem bylo natočit Romea a Julii tak, jak by to udělal sám bard, kdyby měl k dispozici film. Zapomeňme už konečně na pokřivený pohled na Shakespeara vtloukaný nám do hlav od základky, že se jedná o nedotknutelného génia. Jeho mistrovství spočívá v tom, že dokázal oslovovat všechny vrstvy alžbětinského divadla, kde se potkávala honorace s obyčejným lidem (byť v oddělených sektorech hlediště) a tehdy se jednalo o kratochvíli, jejíž přímou konkurencí byly morytáty a kejklíři. Shakespeare byl prostě hlavní pop-autor, který i svou nejkřehčejší romanci vystavěl jako horskou dráhu emocí, kde se poblouzněnost a nezkalenost velké lásky na první pohled potkává s humorným nadhledem (příliš se zapomíná na to, že se nejedná o první lásku a naopak Romovo zlomené srdce z předchozího vztahu skvěle glosují ostatní postavy), dramatickými konflikty, pompézními šarvátkami, srdceryvnou tragédií, siláckou rozšafností i delikátními vyznáními citů. To vše navíc doprovázeno dialogy, kde se čerstvá láska vynáší do romantických výšin, ale stejně tak se neodhlíží od jejího fyzického rozměru. Luhrman právě přenesením do videoklipově hyperstylizovaného a kýčovitě přepáleného světa, kde se mísí estetika boháčského nevkusu s upoceností plážového šupáctví a sebeadorační nabubřelostí hiphopových videí dokázal pro Shakespearovy verše vytvořit ideální rámec. Stejně jako libreto i styl filmu dokonale mísí kýčovitou rozšafnost, načepýřenou teatralitu a křehké emoce. Genialitu Luhrmanova přístupu spočívá v úvodní cca půlhodině, kdy diváky doslova vrhne do víru totálního afektu, který ale právě připravuje půdu na následné zklidnění romantických pasáží, jejichž upřímná mladická naivita pak už nebije tolik do očí. Současně drobnými detaily (především v gestech postav - viz např úchvatná první sekvence Julie s její matkou) a neokoralým přístupem dodává klasice životnost a dělá z ní přesně to, čím má být - vyprávěním pro teenagery. Ne tím jalově prvoplánovým jako když cyničtí dospěláci a věční puberťáci točí pro náctileté filmy jako "Prci, prci prcičky", ale naopak absolutně empatické, které chápe zjitřenou emocionalitu mládí i pocit, že je člověk hvězdou vlastního videoklipu či filmu, jako to dokázal skvěle vystihnout John Hughes. Pod Luhrmanovým vedením pak DiCaprio a Danes vytvořili bezesporu vůbec nejlepší verzi tragických milenců. Sekvence jejich setkání překypuje vzájemným okouzlením, romantickou křehkostí, roztomilostí, ale taky jinde obvykle vynechávanou zjevnou nadržeností. Po více jak dvaceti letech film pořád funguje stejně dokonale a vidět ho v kině byl splněný sen i doklad jeho kvalit - zatímco na začátku se diváci ošívají a smějí namistrovaným družinám Kapuletů a Monteků, v následujících dvou hodinách vystřídají dojetí, okouzlení i pobavení a emocionální vypětí, přičemž na samém konci v kostele nikdo ani nedutal a napětí se dalo krájet. Luhrman prostě dokázal naplnit slova mistra: Však věčně bude srdce jímat znova žal Juliin a bolest Romeova. () (méně) (více)

luka4615 

všechny recenze uživatele

Jedno z nejznámějších dramat od Williama Shakespeara v moderních kulisách a pod taktovkou Baze Luhrmanna, jenž do této látky vnesl čerstvý vzduch v podobě svého nezaměnitelného stylu. Tato verze Romea a Julie Vás tedy zaujme netradiční kamerou, poutavou výpravou a moderním soundtrackem, jenž působivě dotváří celkový dojem. Pokud tedy hledáte dobře známou klasiku v moderním kabátě, zde jste správně. Skvělá práce! „Did my heart love 'til now? Forswear its sight. For I never saw true beauty 'til this night.“ ()

Reklama

kingik 

všechny recenze uživatele

Ono nebylo vůbec marné implantovat starou klasiku do moderního hávu a Baz Luhrmann je tím pravým mužem, který má jasnou představu o celkovém vyznění a nebojí se experimentovat. Tah mu zhusta vychází až neuvěřitelně dobře, ale v mnoha ohledech se utápí v nevkusně pojatém stylu a okázalé bombastičnosti, která prostě k Romeu a Julii nesedí. Herci nemají chybu a především Leonardu DiCapriovi role dokonale sedla a Claire Danes zastínil, jak to jen šlo. Působivé a originální obrazy a kamerové nájezdy, jsou pak opravdu vynikajícím nápadem, a smrt v závěru působí až mrazivě. Mrazení z celého filmu se však nedostavuje. Mé hodnocení: 60% ()

Anthony 

všechny recenze uživatele

Luhrmannův divoký vizuálně bombastický styl versus klasika od Williama Shakespeara - a překvapivě to dost funguje. Musím přiznat, že chvílemi mi to přišlo až zbytečně moc přeplácané (např. scéna u benzínové pumpy), vše ale vynahrazovaly výborné herecké výkony DiCapria a Danesové. Závěrečná scéna je z jejich strany naprosto úchvatná. Za povedené považuji též použití původních veršů, které do toho moderního sedí. Asi protože velký William byl moderní. ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 6/10 Děj 5/10 Hudba 7/10 Efekty 4/10/// +Shakespeare, DiCaprio, pěkná hudba -moderní háv, otřesné postavy/// Věc která mi unikla a kterou jsem považoval za kult. Dokážu si představit, že v době uvedení snímku museli být holky z Romea úplně paf. Tohle tvrzení může platit vlastně dodnes, jen se musí brát v potaz i fakt, že dnes mají holky Efrona, Pattinsona a jim podobné. Prostě doba se mění a generace diváků taky. Jen tento film zůstává bezezměn. A s klidným svědomím můžu říct, že se mi ten film nelíbil. Má hezké momenty, hezkou ústřední dvojici a občas zazní i melodická hudba (bohužel jí není moc), ale tohle vše nestačí. Kdyby byl natočen v historických kulisách byl by to mnohem lepší zážitek./// Celkem 54%/// ()

Galerie (37)

Zajímavosti (19)

  • Tak jako většina Shakespearových prací, je i Romeo a Julie napsán v jambickém pentametru. Pete Postlethwaite, představitel otce Laurence, je ve filmu jediným hercem, který při řeči používá tuto metodu. (novoten)
  • Film je dlouhý přesně dvě hodiny, aby byla dodržena uvaděččina předpověď. (Hartigan)

Související novinky

Zemřel herec Paul Sorvino

Zemřel herec Paul Sorvino

26.07.2022

Další smutná zpráva z filmového světa. Včera totiž zemřel také druhý slavný charakterní Paul Sorvino. 83letý veterán, známý pro hraní silných urostlých typů mužů, zemřel přirozenou smrtí ve svém domě… (více)

Pete Postlethwaite: 1946 – 2011

Pete Postlethwaite: 1946 – 2011

03.01.2011

Výrazný britský herec s neobvyklým jménem v neděli prohrál svůj zápas s rakovinou. Byl králem vedlejších rolí, přesto jsme jej všichni dobře znali, což je vlastně důkaz, jak výjimečný to byl herec.… (více)

Reklama

Reklama