Režie:
Sidney LumetScénář:
Paddy ChayefskyKamera:
Owen RoizmanHudba:
Elliot LawrenceHrají:
Faye Dunaway, William Holden, Peter Finch, Robert Duvall, Wesley Addy, Ned Beatty, Arthur Burghardt, Jordan Charney, Ed Crowley, Jerome Dempsey (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Snímek Network, břitká satira na "senzacechtivé zpravodajství", se zdá být s každým uplynulým rokem aktuálnější než kdy dřív. Howard Beale, moderátorská hvězda televizní společnosti UBS, je poslán do důchodu, protože příliš zestárl. Beale nedokáže přenést přes srdce, že po pětadvaceti letech přijde o práci jenom kvůli věku. V dalších zprávách proto divákům oznámí, že během svého posledního vysílání spáchá sebevraždu. Šéf televizní stanice Frank Hackett chce Bealea na místě vyhodit, když se ale ukáže, že by UBS mohla dosáhnout v den Bealeovy smrti nejvyšší sledovanosti v historii, kariéristka Diana Christensenová šéfa přesvědčí, aby tohle osudové závěrečné vysílání pojali jako zvláštní událost. Beale se samozřejmě nakonec nezabije - ale začne nesouvisle hovořit o hrozném stavu světa a televize především. Díky tomu se z něj stane nejžhavější osobnost americké televize. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (225)
Jako bych si připadal v současnosti. Na diváka se musí zapůsobit jakýmkoliv sebedebilnějším způsobem, jen když to vynese big money. A když se nezadaří, hodíme moderátora přes palubu. Tady to jde trochu do extrému, ale politiku televize Nova zde vidím naprosto jasně. Filmu by prospělo prostříhání, je příliš dlouhý a přestože vrchol nakonec přijde, spousta cestiček k němu vedoucích je ve filmu zbytečných. A mimochodem, Oscar pro Beatrici Straight, která se filmem jen mihla, je skutečným výsměchem. ()
Jeden z najúprimnejších a najkritickejších filmov o fungovaní televízie. Ide približne rovnakou kritickou cestou ako napr. podobne ladený Brooksov Broadcast news, avšak cynickejšou, až nadnesenou formou. Nie je primárne realistický, hlavná pošahaná Finchova postava sa asi nikdy na obrazovke neobjavila, ale slúži režisérovmu účelu nám zdeliť to, čo z filmu na konci ľahko pochopíte. Poteší dôležité cameo Tima Robbinsa. Ako to, že sa tv JOJ ešte neinšpirovala a žiaden z farmárov alebo obyvateľov exotického hotela nebol v priamom prenose zavraždený? ()
Slovo nadčasový zřejmě v souvislosti s tímhle filmem uslyšíte často a není to věru náhoda. Network balancuje na velice tenké hraně černohumorné satiry a závažného lidského dramatu, a kdyby jen na chvíli klopýtl a vypadl z rytmu, celý ten motivační konstrukt by se zhroutil a přestal být okamžitě uvěřitelný. Jenže Sidney Lumet jako tradičně velkou zodpovědnost ustál a scénář napěchovaný lehce karikaturní mediální kritikou a emocionálními vazbami mezi aktéry zvládl proměnit v památný a vyvážený zážitek. Občas se to zdá přeplácané, ale jednotlivé složky a příběhové line se vzájemně chytře doplňují, dialogy v osobních rovinách lze vztáhnout k problémům v dominantním světě médií a každá postava má svůj přesně daný úděl - fanatický Peter Finch je předmětem, o jehož soukromí se divák v průběhu nic nedozví, ale stává se 'senzací' pro ostatní aktéry, kteří tahají za nitky a zajímá je jen sledovanost a profit; William Holden je racionální výjimkou, která chce žít normální život, ale zároveň ji přitahuje ta nevyzpytatelná a nezkrotná touha po senzacích - kterou reprezentuje přitažlivá Faye Dunaway, mediální šelma, jež se normálnímu životu vyhýbá a jen 'přepíná programy'. No a Robert Duvall je arogantním mocnářem, jemuž jde o vlastní blaho, pro které je schopen udělat cokoli. Vše dohromady představuje nonstop hodnotný, inteligentní a nadčasový snímek, který nemá moc sobě podobných. A úplně nejlepší je jednak konec, který tu hranu satiry a seriózního dramatu už doslova vybrušuje, a jednak ono vedení herců a vyprofilování jejich postav v souladu s celkovým uspořádáním světa a jeho sdělení - kde jinde můžete spatřit dva totálně vedlejší herecké výkony na ploše pouhých pěti minut, které diváka územní a vyslouží si (naprosto zaslouženě) oscarovou nominaci? Aneb na závěr pozdravy Nedu Beattymu (možná nejlépe představený obchodní papaláš v historii filmu) a Beatrice Straight, nejpřesvědčivěji zlomené manželce. 90% ()
Pět hvězdiček nedám, protože Vrtěti psem, jakkoliv má pověst narychlo spíchnutého filmu s menším ratingem uživatelů CSFD, mi přijde daleko adresnější, vtipnější, zábavnější a ve svém účinku drtivější. Na svou dobu je ale Network vysoce nadprůměrný film, navíc demýtizující osmou velmoc, tzn. média, která se těšila v 70. letech velké úctě, a novináři a publicisté byli považovaní za pilíře demokracie. My dnes už dávno víme, že podnikatelské zájmy a politický vliv dokážou účinně nalomit ostří novinářských snah, že kvalitní publicistika je úspěšně odsouvána bulvárem a nejrůznějšími obskurními zábavnými pořady. Navíc v souvislosti s nedávným skandálem v Británii kolem Murdochova mediálního impéria může být pravda někdy horší než na první pohled bláznivá fikce. Myslím si ale zároveň, že Network je dítětem své doby a dnes už má poněkud pomalejší tempo, některé scénáristické linie, jako je vztah Maxe Schumachera a Diane Christensen, mi přijdou nadbytečné a schází tomu úderná zkratka, je to zkrátka někdy moc ukecané. Stoprocentní dojem na mě udělalal snad jen kariéristka skvěle zahraná Faye Dunaway, která si za svůj výkon ostatně naprosto zaslouženě odnesla Oscara. Celkový dojem: 80 %. ()
Tento film je MEGAnadčasový a kruto skutočný, čo sa sociálnej kritiky (TV, honba za senzáciami atď) týka ...len za obsahovú stránku a filozofický presah by som dal bez mihnutia oka plný počet, nech by bol strop hodnotenia akýkoľvek. Po stránke formálnej to nebolo absolutórium, ale to nič nemení na fakte, že Lumet bol "za mladi" frajer... ()
Galerie (49)
Zajímavosti (20)
- James Stewart odmítl hrát ve filmu kvůli drsnému jazyku. (Kulmon)
- Režisér i scenárista proklamovali, že film nebyl míněný jako satira, nýbrž odraz skutečných poměrů. (Kulmon)
- Beatrice Straight je ve filmu pouhých 5 minut a 40 vteřin, což je nejkratší doba v historii, která stačila na udělení Oscara. (Kulmon)
Reklama