Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Dante SpinottiHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Al Pacino, Robert De Niro, Val Kilmer, Tom Sizemore, Diane Venora, Amy Brenneman, Dennis Haysbert, Ashley Judd, Mykelti Williamson, Wes Studi, Ted Levine (více)Obsahy(2)
Jsou stejně schopní a stejně posedlí. A stojí proti sobě... Lupič Neil McCauley se specializuje na akce, při kterých jde o velké peníze. Ať už připravuje přepadení pancéřového vozu nebo vyloupení banky, vždy se může opřít o spolehlivé spolupracovníky. Každý jeho zločin je pečlivě naplánovaný a provedený s dokonalou profesionalitou. Když McCauley připravuje svou poslední velkou loupež, po které se chystá na odpočinek, je mu už v patách policejní detektiv Vincent Hanna. Potíž je v tom, že Hanna je stejně schopný a stejně posedlý svou prací jako McCauley. Oba muži toho mají společného víc, než se na první pohled zdá: ani jednomu z nich to například v soukromí neklape. Vincentu Hannovi se hroutí už třetí manželství, McCauley pro jistotu nikdy s nikým nenavázal trvalý vztah. Oba by si vlastně mohli skvěle rozumět. Jenže stojí na opačných stranách zákona a jejich setkání nemůže skončit nijak jinak, než soubojem na život a na smrt… Režisér Michael Mann (Miami Vice, Lovec lidí, Poslední Mohykán) natočil strhující kriminální příběh, ve kterém se vedle akčních scén soustředil na podrobný popis toho, jak jeho hrdinové žijí v soukromí a jak své činy připravují. Při uvedení do kin se reklamní slogany zmiňovaly o tom, že se zde poprvé na plátně setkali dva z největších amerických herců Al Pacino a Robert De Niro. Pravda je, že oba předtím hráli ve filmu Kmotr II (1974), kde však neměli žádnou společnou scénu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 453)
S Heat jsem svedl svůj vlastní nelítostný souboj. Podvakráte si ho zapl večer v televizi a pokaždé skoro usnul pomalým tempem vyprávěním, takže moje strana raději ustoupila od dívání. Ale rozhodl jsem se dát mu ještě jednu šanci, čerstvý a odpoledne. A tentokrát to klaplo. Nelítostný souboj je docela dost propracovaný, snaží se i rozvíjet charaktery hlavních postav, což se mu celkem daří, ale přecejenom trochu doplácí na přemrštěnou stopáž, která se prostě nevyhla nudnějším místům. A taky zbytečnému zaváhání McCauleyho na konci, které nevyznívá příliš uvěřitelně. Jinak je to ale kvalitní kriminálka vyšperkovaná soubojem mezi 2 profesionály ve svém oboru a oba jsou opravdu skvěle vybráni (sám přesně nevím, jestli jsem víc fandil Pacinovi nebo De Nirovi). Nejlepší mi přišlo setkání u kafe; kvalitní dialog s velmi zajímavou atmosférou. P.S. Ale ten štěk, který dostala Natálka v tomto filmu jen rok po Leonovi, si fakt nezasloužila. ()
Jeden z nejlepších filmů 90. let. Excelentní obsazení. Ústřední duo Robert De Niro a Al Pancino byla naprosto skvělá volba. Jejich rozhovor v restauraci a přestřelku na ulici považuji za naprostý vrchol tohoto snímku. I když film trval skoro 3 hodiny tak sem se nenudil ani minutku. Jeden z nejlepších snímků Michaela Manna. Jen si říkám, kde jsou nějaké oscarové nominace??! Pět naprosto zasloužených hvězdiček. ()
Vedle L.A. Přísně tajné druhá lahůdková krimi sága 90. let, v jejímž závěru nebudete vědět, komu fandit víc a díky které vypadá Temný rytíř jak vypadá. Pacino vs. De Niro, profík, který "neumí a nechce dělat nic jiného" proti profíkovi se stejnou diagnózou ve fatálním, nelítostném souboji. Skvělý pokec v restauraci nad kafem a realistický masakr policistů na útěku z banky. A ten moment, kdy De Niro musí během 30 vteřin opustit Brenneman! Škoda dobře obsazených ale upozaděných dalších členů zlodějského i policejního týmu. ()
Scénář: Michael Mann .. Brilantní kriminální drama, které zdobí motiv nuceného střetnutí dvou sympatických a své branži plně oddaných chlapů, jenž mají mnoho společného, ale oba rozděluje ten zpropadený zákon. Formální stránka je, díky pečlivosti scénáristy a režiséra v jedné osobě, velice kvalitní a zahalena do napínavé atmosféry. Stejných kvalit dosahuje kamera a stejně tak potěší hudební doprovod. Velmi obsáhlé a zářivé je obsazení. Vedle své oblíbené hlavní hvězdy, Los Angeles, krásně industriálně chladné a neonem prosvícené, režisér přivedl ještě mnoho zajímavých a kvalitních herců, které i tak zastiňují perfektní Robert De Niro a Al Pacino. Jejich společná linie „polda chytá zloděje“ by stačila na samotný (kratší) film, ale dočkáme se spousty pohledů (nejen) do jejich soukromí, díky němuž si oba velmi oblíbíte a ač to nebudete chtít, jeden v tom boji padne.. Finále je sice zajímavé, ale vyústění je nepřekvapivé až hanba a postrádá, stejně jako finále Collateral, odvahu náročnějšího diváka potěšit a snímek vyvést ze zaběhnutých žánrových kolejí. 95%. ()
Mannova neo-noirová elegie si přes svůj vizuální chlad udržuje punc velkých westernových duelů (finále na mne působilo hodně "leoneovsky"), oproti kterým ale odmítá třídit postavy na dobré a zlé. Není až tak podstatné, čím kdo vyplňuje svou existenci. Pacino i De Niro hrají profesionály, kteří si svou oddaností zvolenému řemeslu kompenzují neuspokojivé osobní životy. I když se film díky prostředí a celkovému ladění v paměti snadno usadí jako výhradně mužská záležitost, opakovaná zhlédnutí odhalují, že skutečnými pilíři životů obou mužů (a tudíž i vyprávění) jsou ženy, bez kterých by životy charismatických rivalů pozbyly významu. Bonusem k mnohovrstevnatému scénáři a prvotřídnímu hereckému obsazení je bezchybná rytmizace vyprávění, díky které vám film bude připadat mnohem akčnější, než by papírově měl být, obsahuje-li prakticky jedinou větší akční scénu (jež každopádně patří k tomu nejpřesvědčivějšímu z heist subžánru). 90% Zajímavé komentáře: tron, Falcor, novoten, genetique, Theraphosa, castor, vik, lennyd, TD ()
Galerie (171)
Zajímavosti (80)
- Podstatná část filmu byla natočena za 107 dní, přičemž ani jeden záběr nevznikl ve studiu. (Epistemolog)
- Okrem iných snímok a skutočných udalostí, ktoré boli inšpirované filmom, sa ním inšpirovali aj tvorcovia jednej z najznámejších videohier, a to série „Grand Theft Auto“. (MikaelSVK)
- Michael Mann povedal, že chcel s Robertom De Nirom spolupracovať už od chvíle, keď ho prvýkrát videl v Mizerné ulice (1973). (Arsenal83)
Reklama