Režie:
Karel KachyňaHudba:
Luboš FišerHrají:
Stanislav Zindulka, Helena Růžičková, Žaneta Fuchsová, Tereza Brodská, Gabriela Wilhelmová, Alena Vránová, Eva Svobodová, Blanka Lormanová (více)Epizody(6)
-
Sněhurčina smrt (E01)
-
Malý muž a velká žena (E02)
-
Trápení kocoura Žolyho (E03)
-
Válka si nevybírá (E04)
-
Moje druhá první láska (E05)
-
Návrat domů (E06)
Obsahy(1)
"Nic ty se neboj! Na tragickej život jsem já pes!" Tímto okřídleným úslovím si bývalá lázeňská kuchařka I. třídy Anna Urbanová, jinak bodrá a upřímná ženská košaté postavy s něžným a citlivým srdcem, často dodává odvahy. Sobě, ale ještě víc malé Věrce. Děvčátku, které přijala za vlastní, a také jejímu otci, svému životnímu druhovi, jinak poštovnímu zřízenci sice subtilního vzrůstu, leč rozměrného a statečného ducha, Josefu Pumplmě. Je toho opravdu třeba, neboť se píší léta 1937-1939 a nad Evropou se stahují mračna válečná a v místě, kde rodina žije, se ocelové kleště nacismu snaží zardousit už tak okleštěnou republiku a vyrvat jí to nejcennější - domov. A tak donuceni opustit domovinu v severomoravském pohraničí, odjíždějí hrdinové seriálu posledním vlakem z Frývaldova, vlakem, pro nějž už není návratu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (5)
Recenze (287)
Netradičně pojaté u nás tak citlivé téma jako bezesporu je 2. světová válka. Nejsou tu klasické válečné scény, boj je tady minimálně a přesto tento seriál přibližuje atmosféru 2. světové války více než realisticky. Na celém tom serialu je vidět, že vznikal podle knihy a má taky tu atmosféru vzpomínající hrdinky na své dětství, vše je lehce zlehčené a dobré okamžiky převládají nad těmi zlými , ale ne na ůkor zkreslení hrůz 2. světové války. Životní role trochu pozapomenutého brněnského herce Stanislava Zindulky a Heleny Růžičkové. ()
Nejlepší seriál, který v té době běžel. Helena Růžičková předvedla nezapomenutelný výkon a řekla bych, že to byla její životní role. Stáhla veškerou pozornost na sebe a to dokonale. Zvláštní, přestože se seriál odehrává v období protektorátu a za druhé světové války, tak na mě působil uklidňujícím dojmem. To se mi často nestává. ()
Kachyňova klasika. Helena Růžičková pro mne existuje především ve třech rolích mám - máma Homolková, máma Škopková a máma Urbanová. V tomto seriálu z ní to krásné maminkovství teče proudem a je nádhera se na to dívat. V tomto seriálu také exceluje Vladimír Javorský. Seriál seriálů. Škoda, že Žanetu Fuchsovou nahradila Tereza Brodská, která je v tomto seriálu nevýrazná. ---- Vidím to po letech a Javorský je naprosto bezchybný. Talent od Boha! ()
"Že se nestydíte, přijít si sem v týhle době ověšená šmukama, jako nějakej Zulukafr!" a "Tejko mi dělej přednášku o historickým stolařství!" a dotřetice "To je štráchů, pro trochu vody..." Sepp byl démon zla. Ale zároveň byl sexy přitažlivý chlap. A ona se koukla. Podívala se, jestli je mrtvý. Lepší náhrobek mít nebude. Skončili většinou jako materiál pro mediky, naložení ve formaldehidu. Ještě x let po válce. Sepp ale bude navvždy ležet v tom dívčím pohledu. "Pippi." Srabe! ()
Vrcholné klasické dílo českého televizního seriálu podává truchlivé události krizového, osudového českého desetiletí očima nejprve malého osiřelého děvčátka a pak rychle dospívající dívky. Režisér, který v čase potřeby uměl být stejně zdatným scénáristou a námětářem, literární předlohu podle všeho nejen zachoval, ale naopak ještě zvýraznil a prohloubil. Ať už jde o pohraniční izolované město (Jeseník-Frývaldov) nebo potom Brno, vidíme na pozadí neutajeně se odvíjející historické reality pozoruhodného tatínka z rodu hrabalovských pábitelů, vášnivou mateřskou macechu, která by pro svou svěřenkyni vykonala víc než pro své vastní dítě, nebo cudný, uměřený projev v té době rychle k herecké velikosti vyzrávající Brodské. Velikost lidské prostoty, jíž není nic lidského cizí, promlouvá i k nám. Natahuje ruku a my cítíme, že odmítnout ... nelze. Nebudeme přece hrubí a necitelní vůči sobě samým. Viď, Věrko. ()
Galerie (26)
Photo © Česká televize / Miloslav Mirvald
Zajímavosti (14)
- Bohumilu Dolejšovou (Věrčina matka) nadabovala při postsynchronech Daniela Bartáková. (funhouse)
- Filmovalo se v Lokti nad Ohří, Březové u Karlových Varů, v Praze, Karlových Varech, Nejdku a Brně, konkrétně na vrchu Petrov s katedrálou sv. Petra a Pavla, na nákladovém nádraží Žižkov, na Dejvickém nádraží, Nejedku a závěrečné scény byly natočeny na Vyšehradě ve Vratislavově ulici. Scény v moravských sklípcích byly natočeny v Petrově na Hodonínsku a venkovská zastávka byla natočena v Červených Pečkách. (Cucina_Rc)
- Stanislav Zindulka (Josef) se své herecké kolegyně Heleny Růžičkové (Anna) trochu bál, protože při natáčení seriálu často neodhadla možnosti svého korpulentního těla. Na maličkého herce měla třeba skočit do postele, což se Zindulkovi málem stalo osudným. Nebo když ho nosila v náručí, tak ho občas upustila nebo tak moc přimáčkla, že měl pak na těle modřiny. (raininface)
Reklama