Režie:
Sam MendesKamera:
Roger DeakinsHudba:
Thomas NewmanHrají:
George MacKay, Dean-Charles Chapman, Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Andrew Scott, Richard Madden, Adrian Scarborough, Anson Boon (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Držitel Oscara® Sam Mendes, režisér bondovek Skyfall, Spectre a filmu Americká krása, natočil jedinečný epický příběh z první světové války. Na sklonku jednoho z největších válečných konfliktů všech dob dostali dva mladí britští vojáci Schofield (George MacKay) a Blake (Dean-Charles Chapman) zdánlivě nesplnitelný úkol. V nervy drásajícím závodě s časem musí zdolat nepřátelské území a doručit zprávu, která má zabránit smrtícímu útoku na stovky vojáků - mezi ohroženými je i Blakeův bratr. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (14)
Recenze (1 024)
Není to dobré... Ten gimmick nefunguje, protože zaprvé skryté střihy jsou moc vidět a neustále něco nepřirozeně skáče před kamerou, a pak jeden z důležitých prvků kontinuálního záběru - síla pohybu - je negován. Kamera neustále krouží okolo postav, které jdou jednou zleva doprava, pak zprava doleva, pak zepředu dozadu - a pak se postavy zastaví a stojí, odehraje se statická scénka bez audiovizuální kontinuity (zvuky, které by měly být slyšet, kompletně mizí), a jde se dál. Zkrátka nedaří se vyvolat pocit pohybu kupředu ani kontinuity. Vůbec celý film působí jako natočený v malém studiu. Deakinse považuju za nejlepšího mainstreeamového amerického kameramana, ale tady se moc nepředvedl. Že příběh je celkem přímočarý a jednoduchý, by mi nevadilo - dávalo by to smysl. Ale bohužel ta kamera není zrežírována moc dobře a gimmick krom některých základně působivých momentů spíš bere než dává. Já dokážu ocenit tu práci, co dá naaranžování dlouhého záběru i falešného dlouhého záběru - ale 1917 v první řadě není dobře naaranžováno. Samozřejmě, že některé obrazy jsou nádherné, obzvlášť ty z nočního požáru, ale to nestačí. 55 % ()
Technická stránka dechberoucí, logicky děravé a ve vztahu k historickým reáliím ne příliš věrohodné. Přesto hodnotím vysoko, zážitek je to silný, i když opět, spoléhající především na technické provedení. Nejlepší je první třetina a závěr, prostředek ve městě a s ženou a dítětem sice sám o sobě špatný není, nehodí se ale ke zbytku a upřímně řečeno se nehodí do roku 1917, je to trochu umělá snaha tvůrců dostat do filmu další emočně vypjatou scénu a zužitkovat to mléko. George MacKay si rozhodně zaslouží pochavu za nepochybně i fyzicky náročné natáčení. ()
Sam Mendez natočil nervydrásající válečný zážitek, který sice naštve fanoušky akce, protože zde není žádná velká bitva a za to ubírám dva body i já, ale jinak v každém ohledu bezchybná a excelentní práce a s velkou zásluhou Rogera Deakinse, protože ten kameraman je jednoduše génius. Film je natočen na jeden záběr a tak autenticky, že máte pocit, že jste mezi vojáky a prožíváte podobné válečné hrůzy s nimi. 1917 je vlastně válečné Road movie Drama, kde se cestuje z místa A do B a ikdyž se nic moc vlastně neděje, tak to má strhující atmosféru, věrohodné herce, parádní hudbu a asi tři napínavé, vygradované scény, kde si hororový fanoušek přeje, aby Sam Mendez příště natočil Horor. Intenzivní finále je nakonec silně emocionální a v kině potahoval nos snad každý, kdo má srdce, takže kapesníky s sebou. Pěkný zážitek, v Imaxu povinnost, a kdyby se alespoň v závěru Mendes utrhl z řetězů a naservíroval pořádnou válečnou vřavu, tak zde je jasný adept na film roku. 8/10. ()
O 1917 se bude mluvit jako o tom válečném filmu, který byl natočený na jeden záběr. Což reálně není, ale všichni to víme a nemám pocit, že by to někomu mělo vadit. Byla by ovšem velká chyba na něj koukat jen jako na technicky dokonalý snímek, v němž se Mendes a Deakins vyblbli s kamerou. Ta je samozřejmě úžasná, 1917 vypadá jako počítačová hra, při níž kamera zvládá hrdiny během dialogů objíždět, plazí se spolu s nimi bojištěm a kameraman hledá ty nejšílenější, ale stále funkční úhly, z nichž by mohl všechno snímat. Jenže hlavní hvězdou tu pořád zůstává Mendes jako vyprávěč, jenž se v tom „jednom jediném záběru“ zvládá dostat pod kůži jak hrdinům, tak i divákům. Zatímco zpočátku je chladný a odtažitý a podobně jako jeden z vojáků bere celou misi jen jako rozkaz, který se musí splnit. A doufá, že to přežije. Postupně si však začíná připouštět důležitost celého úkolu a na povrch se nenápadně, ale nakonec i velmi intenzivně derou hodně silné a emocionální scény. A třeba celá pasáž v hořící vesnici nebo samotný závěr jsou neskutečně silné momenty. 1917 je audiovizuálně (práce s hudbou je naprosto výtečná) dech beroucí podívaná, v níž se skrývá velmi silný, krutý, dojemný a působivý příběh. Ten film nejen že skvěle vypadá. Je skvělý celý. ()
Mé počáteční obavy, že budu sledovat další kameramanskou onanii na téma nekonečný záběr se vůbec nepotvrdily a po pár minutách jsem si vůbec neuvědomil, že zde teoreticky chybí jakýkoliv střih. Druhou světovou válku má divák víceméně nasledovanou, ale o té První se toho zase až tolik neví. Naštěstí je tady někdo jako Sam Mendes, který nám ukazuje, kterak těžký může být jeden den strávený v první linii. Zcela po právu jeden z nejlepších filmů minulého roku. 80% ()
Galerie (68)
Zajímavosti (35)
- Do role vojáka Blakea (Dean-Charles Chapman) byl zvažovaný také Tom Holland, nicméně nabídku musel odmítnout kvůli nabitému harmonogramu. (NiWi)
- Plánované natáčení na Salisbury Plain v jižní Anglii znepokojovalo ochránce přírody, kteří se domnívali, že by produkce a terénní úpravy s ní spojené mohly nenávratně poškodit okolí. Proto byl nejdříve proveden řádný geologický a archeologický průzkum oblasti. (Duoscop)
- Ve scéně, kde se Schofield (George MacKay) probere z bezvědomí, se kamera přesouvá z místnosti oknem ven. Tam se vzápětí Schofield objeví, tak rychle se ale vzhledem ke svému stavu přesunout nemohl. Musel by velmi rychle seběhnout schody a vyběhnout ven, na to je ale příliš "mimo". (husnikadam)
Reklama