Reklama

Reklama

Lux Æterna

  • Francie Lux Æterna
Trailer 4

Obsahy(1)

Dvě herečky, Béatrice Dalle a Charlotte Gainsbourg, vyprávějí příběhy o čarodějnicích - ale to není všechno. Lux Æterna je také esej o kinematografii, lásce k filmu a hysterii filmového natáčení. (Film Europe)

Videa (3)

Trailer 4

Recenze (35)

somnar 

všechny recenze uživatele

Noé šokuje sítnice až úplně na konci, tentokrát svůj obor něžně romantizuje, takže tam kromě dvou tlachajících hereček vystupuje ještě otravný filmový novinář, urputný začínající režisér a hvězdička, co neměla topless scénu v kontraktu. Tahle klišovitost "charakterů" mi trochu vadila, ale jinak nečekaně zábavná reklama na hadry. ()

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

"Díky Bohu, že jsem ateista." ________ Každýho, kdo viděl alespoň jeden z kontroverzních snímků od francouzského psychedelického vizionáře Gaspara Noého - jedněmi nenáviděného, druhými milovaného - musela napadnout jedna specifická otázka: jaký sadistický myšlenky se mu skrývají v tý jeho plešatý palici? Gaspar je totiž povahou nefalšovanej magor - režisér, který si doopravdy nebere sebemenší servítky, a který dokáže divákům svými filmy zamotat hlavu do takovejch extrémů, že onen zážitek po zhlédnutí jen tak lehko nerozdejchaj a nadosmrti nezapomenou...... No a středometrážní experimentální drama LUX ÆTERNA - jeho nejnovější projekt, který byl původně koncipován jako reklama s tvářemi módní značky Saint Laurent - je velmi silně auteurský počin, jenž nabízí nejednu definitivní metodu, jak toto dílo interpretovat. Gaspar - ostatně jako vždy - opět posouvá nejméně o píď mantinely kinematografie a divákovi nabízí neopakovatelnej epileptickej záchvat skrze velmi inovativní a rovněž neskutečně provokativní a zcela unikátní nekonvenční experimentální formu, jejímž prostřednictvím divák sleduje skrze split-screen dvě paralelní narace/scény zároveň. Radši ani nemluvě o agresivním, ba až traumatizujícím a neustále exponenciálně se stupňujícím napětí, které permanentně atakuje divákovu smyslovou aparaturu až do závěrečného příchodu stroboskopických efektů. To vše je posléze prokládané množstvím intertextuálních odkazů, kulturních referencí a citací renomovaných evropských režisérů...... Na mysli tak vyvstává zásadní otázka: o čem ksakru LUX ÆTERNA vlastně je? Jak jsem již uvedl, existuje mnoho způsobů jak snímek interpretovat. Jde o Gasparovu intimní zpověď, poctu ikonickým evropským režisérům, či jakousi zkoušku divácký trpělivosti poněvadž Gaspar se zase pokouší diváky dezorientovat a šokovat za každou cenu? Anebo tyto zmíněný aspekty fungují pospolu, tudíž by šlo LUX ÆTERNU zcela legitimně přejmenovat na 'Cestu do hlubin Gasparovy duše'? Pro jedny naopak možná půjde o lacinou feministickou agitku, naopak ti druzí budou snímek vnímat a chápat jako vizuálně podmanivou a formálně opojnou esej o tvorbě filmového umění, chaotickém procesu natáčení a jednotlivých nuancích zmatku. Já totiž nemám šajna, a předpokládám, že nikdo, kdo LUX ÆTERNU viděl, si netroufá její temnou symboliku definovat...... Není taky divu. Příběh zde prakticky absentuje a místo něj divák v prvé řadě sleduje padesátiminutový chaos a nefalšovaný teror na filmovém place. V druhé řadě mnohdy s otevřenou hubou zírá na velice sebekritický a značně negativistický pohled za oponu filmařského zákulisí. Já osobně mohu říct, že budu v budoucnu na LUX ÆTERNU nostalgicky vzpomínat jako na provokativní metaforu o tom, že na ženy je na filmovém place, ale i na různých pracovních pozicích, pohlíženo jako na sexuální objekty, s nimiž je častokrát násilně zacházeno a manipulováno - tato symbolika je ostatně velmi implicitně vložena do stěžejního motivu pálení čarodějnic. Přeci jen sexuální zneužívání a jiný perverzní choutky jsou ve filmový branži - speciálně v Hollywoodu - historicky zakořeněny jako natáčení kamerou samo.... Každopádně já jsem nesmírně rád, že nezávislá studia Gasparovi doslova zobou z ruky a poskytují mu tak naprosto neomezenou kreativní volnost. Gaspar Noé je jednoduše a laicky řečeno nejgeniálnější filmový extremista.... LUX ÆTERNA je tak ve výsledku neobyčejně pohlcující audiovizuální porno, který vám svými závěrečnými 15 minutami vypálí sítnice až do mozku - zbytek bude rozpačitě dumat, co to ksakru viděli za šílenost. Co jinýho lze taky od Gaspara čekat :)))) Čtyřminutový aplaus u premiéry na festivalu v Cannes je tak zcela zasloužený. Jděte na to! ..... Viva la avantgarda! () (méně) (více)

Reklama

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

Keď mne stále chutia aj Noého naturalistické kecy "o ničom" (a kto bol niekedy na naozaj nepríjemnom natáčaní, vie sa s nimi určite stotožniť), aj jeho hypnotické diskoblikanice, ktoré ma vedia dostať do zľahka odlišného stavu vedomia - a to aj na monitore notebooku. Ako celovečerák by to asi neobstálo, no na strednej metráži ma to absolútne uspokojilo. ()

RUSSELL 

všechny recenze uživatele

Spíš se těším na další Noého regulérní celovečerák. Tenhle sranda projekt financovaný Yves Saint Laurent je zbytečné plýtvání času a úsilí. I na tak krátké stopáži děsně ukecané a nezáživné. Béatrice Dalle byla nesnesitelná a aktuálně drží první příčku mého listu hereček, které nemohu ani cítit. Viděl jsem s ní asi 5 filmů a žádnému jsem nedal víc jak 2* – ona by pro mě už měla být varováním, že na daný film nemám koukat. Pořádný Noé moment přichází až v samotném blikajícím finále, které ale stejně není tak působivé, jako epileptické pasáže z jeho předchozích filmů. Jsem na hraně 1 až 2*, ale nechám vyšší hodnocení za zajímavé vyobrazení toho, jaké šílenství může panovat na place během natáčení filmu. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Pohled do zákulisí probíhající menší filmové produkce, kde po sobě všichni řvou, neví co se děje a jsou z toho na prášky. Známější herci a herečky zde hrají sami sebe. Ve finále tomu dá Gaspar smyslupnější uzavření a doručí další nezapomenutelné závěrečné titulky, ale jako celek je to blbina, stojící pouze na účasti známých hereckých tváří. [Cannes] ()

Galerie (18)

Zajímavosti (2)

  • Na premiéře na filmovém festivalu v Cannes byli přítomni zdravotníci v rámci přípravy na to, že se divákům může při promítání udělat špatně nebo omdlí. (MarLin)
  • Celosvětová premiéra středometrážního filmu proběhla 18. května 2019 na filmovém festivalu v Cannes. Film byl dokončen těsně před zahájením festivalu. (ČSFD)

Související novinky

Be2Can 2020 je v plnom prúde

Be2Can 2020 je v plnom prúde

26.11.2020

Prehliadka toho najlepšieho z prestížnych filmových festivalov z Berlína, Benátok a Cannes pokračuje odvážnym experimentom provokatéra Gaspara Noého, dvojicou francúzskych filmov s oscarovou Juliette… (více)

Be2Can je zde, zahájí ho Chlast s Mikkelsenem

Be2Can je zde, zahájí ho Chlast s Mikkelsenem

04.10.2020

Přehlídka toho nejlepšího z prestižních filmových festivalů z Berlína, Benátek a Cannes dokončila svého festivalového průvodce, a tím i seznam filmů, které mohou diváci letos očekávat. Přehlídka tak… (více)

Reklama

Reklama