Reklama

Reklama

Sanitka

(seriál)
  • angličtina The Ambulance
Trailer
Československo, 1984, 10 h 52 min (Minutáž: 57–60 min)

Režie:

Jiří Adamec

Scénář:

Jiří Hubač

Hrají:

Jaromír Hanzlík, Zlata Adamovská, Eva Hudečková, Ivana Andrlová, Jiří Bartoška, Petr Kostka, Josef Vinklář, Josef Karlík, Zdena Hadrbolcová, Miroslav Zounar (více)
(další profese)

Epizody(11)

Obsahy(1)

Jsou vždy tam, kde se něco děje. Když je život v ohrožení, přicházejí záchranáři. V jedenácti dílech budete moci sledovat úsilí hrstky obětavých lidí, vyjíždět s posádkami vozů Záchranné služby tam, odkud se ozývá naléhavé volání. Lékaři, ostatní členové posádky vozů Záchranné služby a jejich nejbližší budou vstupovat do vašich domovů: J. Hanzlík (MUDr. Vojtěch Jandera), J. Bartoška (MUDr. Richard Skalka), Z. Adamovská (Eliška Vorlová), P. Zedníček (sanitář Fanda), P. Kostka (MUDr. Mádr), F. Němec (sanitář Evžen), V. Galatíková (vrchní sestra Záchranné služby), T. Juřička (Jarda Jandera), J. Karlík (otec Jandera) a celá řada dalších. (Česká televize)

(více)

Videa (11)

Trailer

Recenze (310)

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Sanitka je dílem své doby, nezbytná propaganda socialismu a idealizace charakterů je zcela zřejmá, ale není zde, až na protiemigrantský díl s Petrem Kostkou nic natolik demagogického a překrucujícího fakta jako např. v majoru Zemanovi, aby Sanitka měla skončit v normalizačním bahně tehdejší televizní tvorby, vždy se raději podívám na Sanitku než bych koukal na přiblblé seriály typu On je žena apod. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Schematismem vonící, prorežimní, odporný, bolševický výplod, plný propagandy, ostuda Jiřího Hubače. Pročítat zdejší názory a často bezprizorní a stylisticky impotentní komentáře je nanejvýš zarážející a skutečně mě překvapuje tak vyhrocená nenávist, hraničící až s maniakálním honem na čarodějnice. Scénárista a dramatik Jiří Hubač se rozhodně nemá za co stydět, ba naopak. Podařilo se mu vytvořit dějově i obsahově zajímavý příběh ze současného života, jehož hrdiny jsou obyčejní lidé z prostředí záchranné stanice, které už samo o sobě poskytuje dostatek inspirace. Téměř dumasovsky jsou vypointované nejen postavy, ale i zásadní okamžiky seriálu: odchod hlavního hrdiny z prestižní kliniky k záchranné službě, srážka městských autobusů, letecké neštěstí v Suchdole, reakce starého Jandery na smrt milované družky a samozřejmě skon doktora Skalky. Linie kolem politicky nevyhovujícího doktora Mádra má zcela nepochybně svůj propagandistický účel, ale pozornému divákovi nemůže uniknout, s jakou nadsázkou a ironií je celá problematika prezentována. Hovořit v souvislosti se SANITKOU o komunistické propagandě a schematismu je naprosto zcestné a prozrazuje se tím pouze absolutní neznalost většiny zdejších respondentů, kteří se zde s oblibou pasují do rolí samozvaných soudců. Herecké obsazení nabízí sestavu špičkových představitelů tuzemské divadelní, filmové a televizní Thálie (Adamovská, Kostka, Řehoř, Brousek, Nárožný, Zedníček, Dlouhý, Andrlová, Němec, Heřmánek, Pešek a řada dalších). Vedle Hanzlíka a Bartošky bych osobně vyzvedl skvělé uchopení postavy ředitele záchranné služby Josefem Vinklářem; doslova herecký koncert zde odehrává mistrovský Josef Karlík, jemuž patří čtvrtá epizoda s nezapomenutelným znovusmířením se synem. Je-li dnes na režiséra Adamce pohlíženo skrz prsty, je to do jisté míry zaviněno neseriózním přístupem médií k jeho osobě, protože k nováckým estrádám jej dovedla nesmyslná polistopadová štvanice. SANITKA představuje jeden z nejzdařilejších a dramaticky bezchybných seriálů osmdesátých let a jsou-li v něm spatřovány nedostatky, pak se jen stěží lze ubránit (ne)chtěnému srovnávání se současnou fabrikovou produkcí, chrlící takřka bez pardonu zmetky typu Ordinace v růžové zahradě, bezmocně se topící v kaluži podprůměru a kde nezavadíte ani o kvalitně napsaný děj, ani o zajímavé postavy a ani o dobré herce. Tím vším naštěstí disponuje právě Hubačův a Adamcův seriál. ()

Reklama

argenson 

všechny recenze uživatele

Jako celek depresívní a pesimistické. Jako televizní podívaná dobré. Nemám nic proti Jaromíru Hanzlíkovi, ovšem v celkem jedenácti hodinách tady dostává až moc velký prostor, v němž se nezřídka potácí jako příšerně unavený a ospalý (páč ho furt někdo budí ve službě, po službě, před službou atd.). Má to spoustu zdlouhavých scén a nudných dialogů, což ovšem vyvažují výborné dramatické momenty. Mezi ty nejsilnější patří letecká katastrofa v posledním díle a úmrtí doktora Skalky (Jiří Bartoška) v předposledním. Ostatně, Skalkovy glosy a citáty klasiků dávají najevo, že scénárista je vzdělanec. Krásnou konfrontaci mezi životem ve městě a na venkově představuje zemitý otec v podání Josefa Karlíka, jednu z prvních větších příležitostí tu dostala i Zlata Adamovská, po celý seriál zoufale svádící boj o svého druhého muže a se svým prvním mužem (tím prvním je nakopnutíhodný Karel Heřmánek). Bitvu o druhého muže svádí s Evou Hudečkovou, kterou jsem tady kdysi viděl poprvé a od té doby ji nemám rád. Výborně zahraná role, postava ovšem napřesdržku. A dodneška nechápu, jak se sem mohla propašovat postava emigranta doktora Mádra (Petr Kostka), která přitom nevyznívá nijak negativně. Povedenou kreaci rozšafného šoféra Fandy tady podal Pavel Zedníček, stejně tak Petr Nárožný jako garážmistr Pudil nebo dispečerka Simona Stašová. A závěrem, píseň Můj čas se vážně povedla. ()

Oskar odpad!

všechny recenze uživatele

Jaromír Hanzlík v protivné roli venkovského balíka, který to díky správným socialistickým postojům dotáhne vysoko. Několik velmi dobrých hereckých výkonů ve vedlejších rolích (Karlík, Vinklář, Juřička, Kostka...), ale celkově dost odporný seriál soudruha Adamce, který dnes točí uslintané estrády. Navíc největší ostuda Jiřího Hubače. ()

rt12 

všechny recenze uživatele

Kultovní seriál od Adamce, který mě nebavil, tak jak mě od něj nebaví skoro nic. Nudily mě špatně napsané postavy (jediný Bartoška a Kostka ušly), zdlouhavé nelogické rozhovory (má mě rád, nemá mě rád). Sral mě Juřička a Andrlová. Jediný co mě vzpružilo byly samotné záchranářské akce. A zachycení zrození záchranné služby ()

Galerie (154)

Zajímavosti (86)

  • Režisér Jiří Adamec vzpomínal, že velkým problémem bylo získat dobově přijatelné sanitky, protože vozy Škoda 1200/1201 už byly v té době 20–30 let staré a většinou dávno zlikvidované. Nacházeli je proto po vrakovištích, odkud je odkupovali a renovovali. Dokonce se podařilo najít i pár sběratelů v Německu, kteří několik vozů zapůjčili. Přesto se nepodařilo dodržet dobové reálie zcela. Škody 1200/1201 se totiž vyráběly ve třech karosářských variantách. Sedan, STW (kombi) a sanitní vůz, který sice z kombi vycházel, byl ovšem pro lékařské potřeby prodloužen, měl odlišné zadní svítilny a dveře nákladového prostoru se vyklápěly dolů, zatímco kombi mělo zadní dveře otevíratelné zprava doleva. Přesto bylo pár obyčejných kombíků v sanitních kolonách vidět, jelikož se nepodařil sehnat dostatek sanitek a tvůrci doufali, že se to nepozná. Pro lékařské účely by byl však nevhodný, neboť by měl pacient problém se do něj vlézt. Podobný problém byl, když se měli záchranáři v ději posunout na jugoslávské dodávkové vozy IMV 1000. I tyto vozy už byly dávno zlikvidovány, podařilo se jich však několik dovézt z Jugoslávie a filmaři pro potřeby natáčení zrepasovat. (cundak)
  • Sanitka z Jugoslávie je IMV (Industrija motornih vozil) 1000. V šedesátých letech jezdilo v Československu přibližně tisíc těchto aut jako sanitky a minibusy. Motor má DKW dvoudobý tříválec 981 cm³, 29 kW, hmotnost 1460 kg, maximální rychlost 100 km/h. (sator)
  • Scéna s havarovaným letadlem se natáčela na barrandovských pláních, nad kterými občas shodou okolností létají letadla mířící na pražskou Ruzyni. Piloti některých těchto letadel pak vyděšeně dispečerům na věž hlásili, že pod sebou vidí havarovaný stroj. (Lkprak)

Reklama

Reklama