Reklama

Reklama

Anatomie vraždy

  • USA Anatomy of a Murder (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Film líčí případ pomstěného znásilnění. Jeho hrdinou je venkovský advokát Paul Biegler, který převezme obhajobu poručíka Maniona, obviněného z vraždy muže, který znásilnil jeho vyzývavou ženu Lauru. (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (110)

Cimr 

všechny recenze uživatele

Mám rád americká soudní dramata, protože jde často o snímky plné emocí, překvapivých zvratů, snímky až do konce napínavé... Svědek obžaloby, Pan Smith přichází, Dvanáct rozhněvaných mužů, Stezky slávy... Samé filmy, u nichž jsem napětím nedýchal. A pak tu je veleslavná Anatomie vraždy, o které spousta lidí mluví jako o nejlepším soudním dramatu všech dob.. a já prostě nevím proč. Ne že by to bylo špatné, herci jsou úžasní a scénář přelomový - kdo by si v roce ´59 vybral jako téma svého filmu znásilnění? Jenomže 160 minut je neuvěřitelná stopáž na to, že se asi dvě třetiny filmu odehrávají jako konverzačka v jedné místnosti. Otto Preminger neměl rád flashbacky, nechtěl dovysvětlovat, naopak chtěl ponechat prostor pro fantazii. Tomu rozumím. Svět není černobílý a i v tomto filmu je všechno jaksi pokřivené.. Hlavní sympaťák (James Stewart), takový milý starosvětský právník obhajuje člověka, který v afektu (asi?) nastřílel celý zásobník do muže, který (asi?) znásilnil jeho ženu. Hlavní "záporák" - slizký, arogantní právník - pak má dokázat, že to bylo chladnokrevně a vrah má jít do vězení. Názory se pořád překlápějí, dobří pomáhají zlým a naopak, a lidi pořád mluví a mluví a mluví bez jediného úlevného prostřihu někam jinam (o ten se aspoň trochu pokoušejí postavy sekretářky a Paulova přítele-alkoholika; ty ovšem děj nikam neposouvají a jejich osudy bohužel vyznívají do prázdna). Nakonec se co se případu týká stejně nic nevyřeší, divák i po závěrečných titulkách pořád neví, co se stalo, což je sice jako záměr zajímavé, ale po skoro tříhodinovém sledování bych ocenil nějaké jasnější vyznění. Ve filmech, které jsem jmenoval na začátku je sugestivnost způsobena tím, že divák sleduje postavy, které se perou s osudem, z posledních sil se snaží domoci spravedlnosti a zvítězit v souboji s chladným světem paragrafů. A to je právě to, co mi v tomto zajímavém, leč chladném soudním dramatu chybí... ()

joehot 

všechny recenze uživatele

Precizní. Po celou - úctyhodnou stopáž se divák nenudí, ač lehké zkrácení by filmu velice pomohlo. Skvělé herecké výkony, scénář i režie. Lahůdka, a po 12 rozhněvaných mužích nejlepší drama z prostředí soudu, jaké jsem prozatím viděl. K dokonalosti chyběla snad pouze nějaká ta silná scéna (ne, že by se několik vyhrocených nenašlo, nemají však takový emocionální náboj jako v 12).85% ()

Reklama

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Výborný, i když asi o malinko delší, než by bylo potřeba. Dvě nejlepsi věci jsou, že divák je tu vlastně v roli porotce, nemá ani o kousek víc indicií než oni. Otázka není, zda to udělal (samozřejmě udělal), ale v jakém duševním stavu. Co se týče mne, já bych mu dal "murder in the first degree"... Jeho vdova by si myslim už i bez něj poradila. Od filmu z 50 let člověk čeká, že to bude trochu prkenné, bude se to vyhýbat zmínkám o sexu a nebude to moc vtipné... No a pravý opak je pravdou, zejména dialogy se soudcem jsou naprosto super, stejně tak ty s vojákovou poněkud frivolní ženou. Dneska by tohle už nešlo natočit ani omylem. Celá ta právnická amorálnost a vtipný cynizmus, ale i pohled na ženu, která "si o to říkala" a absence cernošských hlavních postav (jsou tam jen tři jako hudebníci v klubu). ()

woody 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejchytřeji a nejprecizněji vymyšlených filmů, co jsem kdy viděl (o to více zaráží, že Preminger se nedočkal ani mizerné nominace na Oscara a nikdo si tohoto opomenutí nevšímá a vedle Kubricka a Hitchcocka ho neřadí). Navíc se - což shledávám takřka neuvěřitelným - nebere vůbec vážně a od začátku do konce si s vámi pohrává jako obhájce a prokurátor s porotcem. Ostatně, vy sám porotcem jste a nedozvíte se nic víc, než oni samotní. Do toho všeho, dovolit si hovořit v '59 o spermatu, mužské erekci a ženských bombarďácích, zaslouží obdiv. Ten film za 50 let nezestárnul ani o minutu své zdánlivě přeexponované délky. (A má skvostný kinoplakát) (znalí historie si užijí v lahůdkové roli soudce Josepha Welche, prvního muže, který se dokázal na vládní úrovni vzepřít hysterii kolem proti McCarthyho honu na čarodějnice) ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

I přesto, že se jedná o úplné popření skutečného fungování soudních přelíčení v USA, ostatně kromě Pacinovy " ...a spravedlnost pro všechny" jsme se "reálného" soudního filmu zatím nedočkali, uběhne těchto 160 minut jako voda. A podobně dramatické představení se také jen nevidí. Skvěle odlehčený scénář s několika takřka rovnocennými vrcholy a osobitými a inteligentními postavami. A pak ta tehdejší skandálnost! Např. řeči o kalhotkách, které se stejně podobají spíše kraťasům. Vytknout by se možná dala logická a důkazní prázdnota obhajoby, ale nechci spoilerovat. ()

Galerie (56)

Zajímavosti (17)

  • Krom toho že Duke Ellington pro film udělal hudbu tak si i zahrál v malé cameo roli jako "Pie-Eye." (formelin)
  • Slova, která popudila cenzuru, byla: znásilnění, antikoncepce, penetrace nebo sperma, a zákaz filmu byl jako vyšitý, ale distributor Columbia Pictures se obrátil na soud a ten neshledal, že by použitá slova, která jsou součástí lékařské terminologie, byla natolik závadná, aby stačila k zákazu filmu a cenzor tím překročil ústavní hranice. (Zetwenka)
  • Film bol natočený za dva mesiace. (fishki)

Reklama

Reklama