Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1855. Josef je kvůli policejnímu vyšetřování postaven mimo službu a nesmí se vrátit do Prahy. Božena se snaží psaním uživit rodinu. Je spisovatelkou na plný úvazek, žije na dluh a nad svoje možnosti a rozptýlení nachází v bujarých večírcích se studenty. Ve svém životě je stále více nekompromisní, ale nepřestává hledat lásku. Prožívá románek s jedním z mladíků a její chování pohoršuje Prahu. (Česká televize)

(více)

Recenze (38)

Skuby47 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

V posledním díle se tvůrcům podařilo navodit dokonalou atmosféru tehdejší doby. Aňa zvládla umírající spisovatelku skvěle, i když se tvářila, jako by trpěla po celé své účinkování. Nezasmála se kromě večírku, neradovala se, ani když se ji něco povedlo. Jak je zde shodně konstatováno, poslední díl byl nejzdařilejší. Herecky i lidsky se nejvíc prosadil Josef Němec v podání Jana Hájka. I když se jeho chování vůči manželce jevilo velmi dramaticky tvrdé, tak v předvedených souvislostech si to svým chováním zasloužila. Ženy tehdy nepracovaly, staraly se o domácnost a rodinu a pokud scénáristky vycházely z nějakých méně známých pravdivých historických skutečností, tak agresivní přístup svého muže sama svým jednáním vyprovokovala. Psaní zde bylo prezentováno jen okrajově, spíše jako utrpení a povinnost vůči vydavateli na vyrovnání dluhů, než tvůrčí radost. Mám skoro všechny její povídky, tak si hned večer nějakou přečtu. ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Do sledování závěrečného dílu se mi už ani moc nechtělo, dost jsem to odkládal. Nakonec to byl asi ten nejméně slabý díl, i když nijak výrazněji z řady nevybočil. Dialogy opět příliš neodpovídaly 19. století, zejména mladší postavy se chovaly často jako dnešní puberťáci. Aňa Geislerová mi jako Božena Němcová vůbec nesedí, chybí ji větší oduševnělost i vnitřní noblesa. Prostě jen ztrápená stárnoucí ženská, která si se sebou neví vůbec rady. Odkud se bere ten všeobecný obdiv nejbližších přátel k ní, to se nedá ani uhádnout. ()

Reklama

Mlle 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rozmazlená, ale statečná primadona zjišťuje, že bez práce nejsou koláče a život není jen oddáváním se slasti za námahu někoho druhého – on se vždy někdo najde. Cestou s sebou strhává do černé díry všechny nejbližší, z manžela, dětí a ze všech blízkých se jejím přičiněním stávají trvale poznamenaní nešťastníci. Źádný člověk na světě (až na těžké psychopaty) není skrz naskrz prohnilý, očarovaný svým egem do každičkého kouta sebe sama, nikdo není úplně bez empatie, nikdo není jednoznačně zlý. Autorky si ale usmyslely, že právě taková Němcová bude ta pravá. Proč? To chtěly tak moc šokovat, tak moc být nové a jiné? Černočerná charakteristika nesvědčí ani filmové postavě. K vykreslení složitosti lidské povahy si nemůžeme přát lepší médium, než je film. Autorky ale na toto umění rezignovaly. Jejich Němcová je jednostranná kulisa z Mordoru. Sobecká a bezohledná do morku kostí. A nikde se ani nedozvíme, proč se takovou stala. Ano, uvědomuji si, že v Čechách tehdy žily desítky Němcových. Vesnických čeledínek, městských služek a měšťanských dcer – s obdivuhodným literárním talentem, o kterém se nikdy nemohly dozvědět. Některé by byly asi lepší než ona. Ale Božena měla štěstí. Byla ve správnou chvíli na správném místě. A měla svou neochvějnou ambici. A tak se stala nesmrtelnou. Své štěstí si neuvědomovala, myslela si, že je něco víc, neuměla hospodařit, jako by skutečně zdědila nějaké prastaré či cizí geny. V jejím životě bylo ale zároveň mnoho pochybností, mnoho citu, podivně patologické rozpolcenosti a mnoho tužeb. Nic z toho tady nevidíme a když, tak jen rozpité ve rtuťovém zrcadle. Proč? Komu se chtěly autorky pomstít? Byly tak překvapeny její korespondencí, že se s ní nedokázaly vyrovnat? Nesou si s sebou averzi z doby povinné četby? Co samy autorky zažily, že mají potřebu vykreslit Němcovou jako člověka, se kterým nemůžeme mít slitování? Chtěly šokovat, zaujmout tzv. „soudobého“ diváka? Ale za jakou cenu? Díváme se tu na drama, které je dechberoucím dílem. Postavy kromě Němcové fungují dokonale, s emocemi to tvůrci umějí, herci se vydávají z nejlepšího, kulisy jsou precizní, atmosféra rozpracovaná, filmovému rámci nic nechybí. Ale v posledním díle se kromě Boženiny jednorozměrnosti už v podstatě nic neděje. Úplně chybí dobové pozadí – nešťastný, umělý příběh hlavní postavy by se mohl odehrávat dnes anebo v jakémkoliv jiném století. Příběh je smutný, natočený tak strhujícím dojmem, že na konci zůstává jen hořká pachuť, těžké zranění a bezbřehá bolest. Ale na to, aby to bylo o Němcové (a o její době), toho příliš mnoho chybí. ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Už druhý díl mi ukázal, kdo to byla Božena Němcová. Byla to pořádná kurva se vším všudy! Jediné co dělala, bylo, že psala, oddávala se slasti za námahu svého manžela, podváděla manžela a především neustále remcala, jak se stará o manžela, o děti a domácnost. A přitom co nedělala, že o rodinu vůbec nepečovala. Svých dětí se naposledy tak dotkla pičou při porodu. Pak se k nim vůbec neměla. Jestli byla opravdu taková a není to jen tak upraveno filmaři pro feministické publikum, tak je mi z ní zle.... [547. hodnocení, 28. komentář, 72%] ()

chrispe 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Po Boženě zůstává trochu hořká pachuť. Jako člověk se dá pochopit v mnoha věcech, avšak tento poslední díl ji vykreslil krutě sobecky a s jistou dávkou schizofrenie. Po smrti Hynka se rozhodla žít naplno, protože jí prý ukázala, jak málo času tady všichni máme a nevíme dne ani hodiny. Škoda, že si spíš neuvědomila, že i její zbývající děti tu nemusí být navždy a namísto lásky před ně postavila hradbu chladu a udělala z nich bytosti, zoufale toužící po matčině lásce a pochvale. Z dcery si udělala prakticky služku, kterou si sice jako pečovatelku pak vzala do chudobince, ale do placenýho pokojíčku v Litomyšli už si ji neprosadila (natož tam s ní jít mnohem dřív) a namísto toho ji nechala doma s násilnickým alkoholikem. Já vám nevím, uronili jste na závěr slzu? Nechalo mě to celé tak nějak beze smutku, možná jen za ty, které za sebou nechala. Z posledního dílu jsem měla pocit, že si tu svoji svobodu v posledních letech vykládala až moc po svém a na velký úkor druhých. I pro svoje děti chtěla především (vlastně to vypadalo, že JEN) vzdělání - ale pozor, jen to podle jejích představ. To je přece to nejdůležitější, co jim ONA může dát, ale kdo to zaplatí, to už přece bylo jedno. Psát bude jen to, co ona chce - a za to se neplatí, nebo ne moc dobře. Když dostane peníze (o které předtím prosila), raději je rozdá cizím. Když dostane nabídku placené práce, je to zase upírání svobody a toho, co ona chce psát. Začarovaný kruh. A na závěr - excelentní Jan Hájek. To byl prostě herecký koncert. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (1)

  • Premiéru poslední čtvrté epizody sledovalo bezmála 1,71 milionu diváků starších 15 let, což z něj činí opět nejsledovanější pořad večera a celého nedělního dne. (rublik05)

Reklama

Reklama