Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (292)

kingik 

všechny recenze uživatele

Tim Robbins se pustil do režírování a dopadlo to výborně. Přizval si Susan Sarandon a Seana Penna a ti se mu za to odvděčily brilantními hereckými výkony. Drama o vrahovi odsouzeném k trestu smrti je velmi pocitové a emoce jsou zde jako samozřejmost, ale v každé scéně, kdy se začne tlačit na uplakanou pilu, to Robbins vždy ustojí a je až s podivem, že film nesklouzává k trapnému citovému vydírání diváka, ale nabízí mu silné drama k zamyšlení. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Kvalitní psychologické drama, jeden ze zásadních příspěvků k diskuzi o trestu smrti. Je cenný tím, že nikomu nestraní a návodně nehodnotí. Hlavní hrdinka, řádová sestra, je nadaná zvýšenou sensitivitou a empatií a zaznamenává jak strach a postoje obviněného, tak i bolest a pochopitelnou nenávist rodičů obětí. Odsouzený rozhodně není nevinná obět systému, ale zločinec, se kterým je napohled těžké sympatizovat. Film se postupně dotýká všech základních problémů spojených s fenoménem trestu smrti. Jen pro příklad: drtivá většina odsouzených a popravených spadá do kategorie těch nejchudších, kteří si nemohli dovolit najmout drahé právníky a soukromé vyšetřovatele schopné účinně zpochybnit jakékoli obvinění. To, že se popravy konají v době, kdy je po nich politická poptávka, aby se prokázala politikova rozhodnost při boji se zločinem, je rovněž fakt. Snímku dominují herecké výkony Seana Penna a Susan Sarandon. Oba patří k tomu nejlepšímu, s čím momentálně americká kinematografie disponuje, a dávají svým postavám maximální přesvědčivost. Celkový dojem: 90 %. ()

Reklama

salalala 

všechny recenze uživatele

S Robbinsem jakožto režisérem nemám absolutně žádné zkušenosti, tudíž jsem nevěděl, co čekat. A musím říct, že mě ve většině věcí překvapil. Scény, kde by 99 % jeho kolegů tahalo laciné emoce a slzy z diváků, zvládl natočit uvěřitelně, nesentimentálně a přesto lidsky. Neklade otázky, na nic neodpovídá, nikomu necpe jeden názor. Penn je vynikající a nesklouzává k nějaké žádosti o soucit. Podobně skvělá (možná o fous lepší) je i Sarandon, která měla roličku o chloupeček náročnější, protože na rozdíl od Penna se potácí ve vlastních pocitech, v pocitech odsouzeného vraha a v konfrontaci s rodinami zavražděných. Oscar asi po právu. Jediné, co trošku zdržuje, je pomalejší rozjezd a možná až moc dialogů v prostřední části filmu. Někomu může vadit i lehce náboženský podtext, který mě teda tak strašný nepřišel. Na to zda trest smrti, nebo ne, si musí odpovědět každý sám, což mi na tom filmu přijde vůbec nejlepší. Parádní snímek, který má v sobě ukrytou nenápadnou, ale intenzivní sílu. 80% ()

Ainy 

všechny recenze uživatele

Neustále opakuji své dceři, že se nemusí bát čertů ani jiných strašidel, ti "žijí" jen v pohádkách, ale je třeba si dávat pozor na zlé lidi, kterých se kolem nás vykytuje víc, než je zdrávo ... těch by se měla bát ... Jak už jednou povijete dítě, nezbavíte se strachu o něj po celý svůj život, tím jsem si jistá. Doufám, upínám se k té prosbě, že nikoho tak zlého jako byl Matthew Poncelet nikdy nepotká! Umřela bych, srdce by mi to utrhlo ... V tomhle filmu musím vyzdvihnout brilantní výkony jak Susan tak i Seana Penna. Oba to zahráli velmi silně a emotivně až mrazilo. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Nádherný film, který se věnuje jednomu z nejdiskutovanějších témat vůbec, otázce trestu smrti. Netroufnu si zde na rozdíl od mých některých kolegů říct zda trest smrti ANO či NE. Osobně by mě zajímalo, zda všichni ti, co mají v sobě tolik lidství a po jednom filmu kříčí trest smrti NE, zda by své NE zopakovali i v případě kdyby před jejich očima nějaký gauner brutálně zmasakroval jejich nejmilovanější osobu a pak jen bezmocně sledovali směšný verdikt soudu a následně tuto bestii ještě živili ze svých daní aniž by měla bestie nějaký povinnosti, za to měla spousty práv. Dále by mě zajímalo, zda všichni ti, co mají v sobě tolik touhy po pomstě a říkají trestu smrti ANO se pozorně dívali na tenhle film, zda se svým ANO nestávají úplně stejným člověkem jako ten, jehož vnitřní zloba ho také zavedla k ANO nad ukončemím lidského života. Tím chci říct, že vynášet soudy na csfd je lehké, ale umět nést za ně odpovědnost, umět žít se svým vlastním svědomím, umět žít s obrovskou bolestí nebo umět žít s odpuštěním, tam bych směřoval naše otázky, tam bych přemýšlel nad ANO a NE, protože říct ANO nebo NE a nějak si to udůvodnit, to umíme všichni, ale dost už mých myšlenek i když se velmi týkají obsahu filmu, samotný film příliš nekomentují. Já jsem původně chtěl filmu pomoci a otevřít mu svou mysl i srdce, ale to se nakonec ukázalo jako zbytečný, protože každýmu kdo má alespoň trochu citu, příběh vstoupí do srdce sám. Susan Sarandon a Sean Penn tady hrajou líp než já chlastám a možná i díky tomu film Mrtvý muž přichází z mé hlavy příliš rychle neodchází. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (13)

  • Robbins a Deakins vymysleli vizuálny vzorec na vyjadrenie rastúcej intimity medzi Helenou a Matthewom. Úvodné scény dávali dôraz na pletivo, na ktoré bolo vždy zaostrené, pričom Matthew sa zdal v záberoch vzdialený. V priebehu filmu boli použité objektívy s väčšou ohniskovou vzdialenosťou a zámerné pomalšie jazdy kamier, aby "bariéru" medzi pletivom a Matthewom minimalizovali. Posledný dialóg postáv pred popravou je realizovaný skrz sklo a v zábere sú obaja, nakoľko sa pri snímaní Heleny odráža Matthew v skle. (Biopler)
  • Poté, co se dozvěděla, že ji bude hrát slavná herečka z filmu Thelma a Louise (1991), byla sestra Helena představena Susan Sarandon a řekla: „Díky bohu, je to Louise. (HellFire)
  • Scéna znásilnění se natáčela celou noc, kvůli tomu, že se odehrává v bahně. Po každém záběru se museli herci osprchovat, znovu obléci do čistého a pokračovat. (don corleone)

Reklama

Reklama