Reklama

Reklama

Vzestup Osmanské říše

(seriál)
  • Turecko Rise of Empires: Ottoman (více)
Trailer
Turecko / USA, (2020–2022), 9 h 12 min (Minutáž: 41–50 min)

Režie:

Emre Şahin

Kamera:

Clint Lealos

Hudba:

Deniz Cuylan

Hrají:

Cem Yiğit Üzümoğlu, Damla Sönmez, Alp Türker İlkman, Çağatay Atasagun, Tuba Büyüküstün, Erdem Akakçe, Özgür Başol, Giovanni Lelli, Tommaso Basili (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(12)

Obsahy(1)

Osmanský sultán Mehmed II. (Cem Yigit Uzümoglu) se vydá dobýt byzantské hlavní město Konstantinopol a udá tak směr dějin na příštích několik století. (Netflix)

Videa (1)

Trailer

Recenze (24)

verbal 

všechny recenze uživatele

Nechat pro celosvětovou distribuci natočit Turka dokument o dobytí Konstantinopole, to je přinejmenším stejně absurdní, nezaujaté a historicky přesné, jako by si nějaký neonacista střihnul filmík o dobytí Varšavy Wehrmachtem. A tak výpravná a poměrně drahá vizualice největší strategické chyby frakčně rozpolceného a hrabivého středověkého křesťanského kudlankovstva - vysrat se na pomoc Konstantinovi, která v podstatě otevřela dveře třem stoletím nejzhoubnější nákazy v dějinách Evropy, tak zvaného islámějového moru, a nebýt několika hrdinných Srbů, Habsburků a nějakého toho Pšontka, jsme zavaleni otomanem, šukáme slepice, mlátíme baby a žereme kebab už od roku 1529, dopadla, jak dopadla. Jistěže absolutně nestranně! Kůl prefíkaný kultivovaný sympaťák, se stovkou tisíc hadrových hlav v zádech krutohustý boreček a těžký geroj, ani trochu sadistická kunda či vypláchlý tyran, a už vůbec ne buzna, co píchala Drákulovi juniora, Mehmed, si dobýt Konstantinopol a vyvraždit či zotročit v ní všechny ty zkurvené zdegenerované nevěřící psy prostě zasloužil, bo Aláh! Jak už jsme viděli u Fetihu 1453, i zde zase postihnul ty nezaujaté gaučáky selektivní výpadek paměti jako u Arménské genocidy a vynechali to následné týdenní píchání všeho, co mělo nějaké otvory a teplotu nad 25 stupňů, jakož i systematické mučení a vyhlazování kudlanek z opačného spektra pomatenců. Filantropistický a altruistický osmanský skorofilosof si to prostě triumfálně přicválal do vymydleného Istanbulu a všichni se omezili jen na patetické bláboly, jaký je ten Mehmed bouchač a jaxi po x století 23 armád vylámávalo zuby na nedobytných městských hradbách. Přitom jen o 250 let dříve to pouhých 10 000 křižáků, vyslaných 1. Katolickou a.s. a jejím vrchním Pedofikem bohulibě zgenocidovat nějaké ty ortodoxní bratry ve víře a kapku jim pustit žilou, dalo s ocasem v ruce za necelý týden. A bez děl. Čili pěkně udělaný a slušně odsejpající tendenční škvár hadrových hlav. Takže co s tím? Tak třeba dva fakáče dolů minimálně za dokurvení nejkrásnější byzantské sakrální stavby světa minarety. ()

Jimclark 

všechny recenze uživatele

Teda, ne že bych byl nějaký obdivovatel Turků, nebo snad (nedej Bože!) muslimů, ale tohle bylo natočené opravdu hodně poutavě. Spíše než dokument mi to připomínalo plnohodnotný dobrodružný seriál, historici do něj kafrali jen zřídka a nijak mi tam nepřekáželi. Byl jsem zvědavý, kam až pokročila turecká kinematografie za posledních 30-40 let, od dob tzv. "tureckých" hvězdných válek (ty vážně existují, schválně si je najděte na youtube, nic horšího ani směšnějšího už snad na světě neexistuje, viz krátká, ale výživná medojedova video recenze). A pokročila vážně dost daleko, na to, že to režíroval Turek a hráli tam taky samí Turci. Škoda jen, že se autoři kromě samotného dobývání nezaobírali taky trochu těmi motivy (každý díl začínal proslovem o tom, že aby nějaké impérium vzniklo, musí jiné zaniknout a blabalbla) a hlavně následky. Seriál totiž končí úsměvem a pomrknutím hlavní postavy sultána do kamery (no sympaťák jak kráva, fakt, nekecám!) jako kdyby nám tím vzkazoval "Tak, a teď je řada na vás, vy nevěřící psi!", a o tom, co se dělo po dobytí, už taktně mlčí. Ano, mluvím o těch tisících popravených byzantských vojácích a domnělých zrádcích z řad prostých obyvatel, kteří měli smůlu, že tu dvouměsíční dovolenou během nekonečné kanonády a neustále se opakujících nájezdech na hradby přežili. Jelikož město odmítlo podmínky kapitulace, a jaksi se odmítlo vzdát předem, tak následná krvavá jatka na bezbranných, po pádu města, dost možná do té doby ani neměla obdoby. Zarazil je až samotný sultán a samozvaný nový římský císař, poté, co se mu z toho jemu samotnému zvedl kufr. Myslím, že tady někde by mohla mít prapůvod věta o krvavých řekách. Ale jinak, z odstupu, po režijní i kamerové stránce to nemělo chybu. 80%. ()

Reklama

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Pokud jsem se někdy na čsfd v hodnocení projevil jako staromilec, tak to musí být zde. Ne u všech dokumentárních sérii a ne u všech dokumentárních filmů, ale u těch historických jsem proti tomu trendu, kdy dochází k zahlazování rozdílů mezi fikčními (inscenace historických událostí) a faktografickými (mluvící hlavy prezentující své poznatky svých letitých výzkumů) prvky, resp. kdy si tvůrci použitím obého nárokuji být stejnorodě historicky objektivní. Myslím, že se tak prokazuje historickému vědění medvědí služba. Klidně si točte fikční (tedy s herci a velkolepou výpravou a bohatými kostýmy) popularizační dokumenty a historické velkofilmy inspirované skutečnými událostmi, to je naprosto legitimní, ale nevytvářejte skrze výklady profesionálních historiků, prosím, v divácích ten dojem, že svět dávné (i nedávné) minulosti jako by se vejce vejci podobal světu Her o trůny (Vikingů, Posledního království, Říma, Tudorovců, Koruny etc.). Tak kupř. Giovanni Giustiniani byl zřejmě solidním válečníkem, ale nepředpokládám, že Osmany kosil podobně jako Aragorn skřety (všimněte si anonymizace a zastupitelnosti jednotlivých bojovníků osmanské a skřetí hordy) v LOTR, či že by měl plot armor (= a plot device wherein a fictional character or other entity repeatedly and inexplicably avoids harm or misfortune, due to their importance to the work's continued plot) stejně tak jako Jamie Lannister v závěrečných sezónách GoT. Tato strategie může v konečném důsledku vést pouze k debilizaci publik (tj. k otupení rozlišovacích schopností) a k "popcornizaci" historických věd (tj. stavu, kdy budeme na minulostní děje pohlížet skrze mřížku standardizovaných hollywoodských scénářů), zkrátka k stavům, jimž by se bylo lepší se vyhnout, protože proč? Bude klišé? Ne! Protože neznat dějepis, to je - jak pravil Jiří Kroupa st. - horší, než neznat zeměpis (nebo to byl přírodopis?). [1S:3/5] ()

jarmil8 

všechny recenze uživatele

Dramatizace vítězí nad fakty, ale zase je to pěkná podívaná. Samozřejmě se fandí Osmanům v čele s fešným Mehmedem. To, co by nějak poškodilo jeho glorifikující odkaz, je vynecháno. Některé scény, hlavně co se týče několika málo ženských postav, jsou zbytečné a dostáváme se zde spíše do sféry nekonečných tureckých seriálů. Ano, Mara, možná byla důležitou postavou dějin, ale tvůrcům se to nepodařilo přesvědčivě zprostředkovat. ()

montongery 

všechny recenze uživatele

Na Netflix překvapivě věrná a přitom dobře koukatelná rekonstrukce jednoho z nejfascinovanějšího obléhání v historii. A stejně překvapivě se tu ani tolik nenadržuje Osmanům či-li Turkům, jak jsem na turecký počin očekával. Do samotné rekonstrukce jsou přidány odlehčené vsuvky klasických eggheads, kteří vše dobře zasazují do kontextu a vůbec neubírají na svižnosti celého počinu. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (1)

  • Filmovalo sa v tureckej metropole Istanbul a priľahlom okolí. (MikaelSVK)

Reklama

Reklama