Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dramatický film o dvou důstojnících napoleonské armády, kteří jeden na druhého útočí v nelítostných soubojích. Jejich spor začal maličkostí, ale vzrostl v posedlost, která ovládla životy obou mužů na dlouhých 30 let. Film natočený podle povídky Josepha Conrada vypráví o vášni, cti a nenávisti. Na Vás čeká úchvatně vizuálně zpracovaný příběh s nečekaným koncem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (236)

Šakal 

všechny recenze uživatele

Scottova prvotina, ale již zde je patrné, jaký talent v něm dřímal. Budu se opakovat, ale VIZUÁLNÍ STRÁNKA, to je dokonalost sama. Když k tomu připočteme vynikající herecké výkony obou hlavních představitelů Keitha Carradina a hlavně Harveyho Keitela je postaráno o parádní podívanou. Celý příběh se točí okolo soubojů dvou důstojníků napoleonské armády, jejichž spor vznikl maličkostí, ale rozrostl se v posedlost. Zejména jejich vzájemné souboje jsou " lahůdkovou podívanou ". A závěr je opravdu důstojným zakončením celého snímku. Poctivé 4*! p.s. Nemůžu si pomoct, ale tento snímek by se měl povinně promítat v poslanecké sněmovně a v Ne kolem oběda by " běžel " politický pořad DUEL, ale místo plamenných řečnických soubojů bych jednotlivým kandidátům rozdal šavle. Takový souboj Paroubek versus Topolánek, to by mělo náboj a nepochybně i rekordní sledovanost. Na to, ale tito jmenovaní nemají dostatečné " koule " :o) ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott dokázal ještě před Vetřelcem, že je pán režisér. Jeho prvotina se docela povedla a on nám tak nabídl vcelku solidní historické drama o cti a nekonečných soubojích dvou tvrdohlavých mužů. Ač jsem si na tomto filmu užil právě hlavně ony souboje mezi ústřední dvojicí, které nebyli vůbec jednotvárné a odehrávali se v různých lokalitách, špatná nebyla ani ta omáčka okolo. Jasně, místy ty kecy trošku nudili, ale já si docela užíval jejich spletité cesty a vzájemné propletení. Jak Keith Carradine tak Harvey Keitel podali velmi solidní výkony, když k tomu připočítám i slušnou kameru, atmosféru a akci, vychází mi z toho slušný nadprůměr. Na začátečníka velmi dobrá práce…70% ()

Reklama

Davies182 

všechny recenze uživatele

ŽIVOT JE BOJ! Ridley Scott jako totální sebejistej frajer hned v jeho prvním celovečerním debutu (ne, vážně to nebyl Alien) v kulisách napoleonských válek. Právě během nich se v rozmezí hned několika let odehrává urputný souboj dvou zbytečně soupeřících duelistů (jednoho ublíženého raubíře a druhého smolného romantika), ve kterém je čest tzv. až na prvním místě. Skvělý vhled do duše dvou zfanatizovaných mužů, jimž (ne)dobrovolná rivalita postupně otupuje cit pro morálku a bere fyzické síly, a to až na hranice duchaplného žití. Klidně bych to zkousnul dvakrát delší ku prospěchu vypiplanějších charakterových profilů obou šermířů. ()

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

Ridley Scott v Soupeřích (podobně jako například v pozdějším Dobytí ráje) předvádí označení filmu jako „pohyblivých obrazů“ v zcela doslovné (a dech vyrážející) praxi. Od věcí nejdrobnějších v sytých zátiších, přes impresionisticky magické obrazy venkova, Ruskou zimu z které se vám zavrtává mráz až do morku kostí, přes nestálé hry stínů a nespočetných druhů světel. Pokud bychom pokračovali ve vypůjčování si pojmů z jednotlivých uměleckých disciplín, pak by se daly podmanivé obrazy brát jako „barva tónů“, zatímco o rytmizaci snímku se stará leitmotiv soubojů. Ty, ač je jich dostatek, nejsou zdaleka nudné a naopak, svojí rozmanitostí až zaráží. Ať se již bavíme o zbraních dle výběru, různorodém prostředí zápasů, či třeba nápaditě využitých střihových fíglů. Příznačným je v tomto ohledu například souboj, v kterém se poprvé zcela zřetelně láme Carradinova odvaha – jeho mysl se vrací ve strachu ke vzpomínkám, následně zpět k realitě, aby nakonec těkavě proplouvala mezi očekáváním vlastní, či soupeřovi smrti. Tyto obrazy se stupňují v četnosti i v rychlosti střídání, až divák nakonec neví, co je to skutečnost a co je jen představa - což posiluje nesnesitelné pnutí v otázce, co se vlastně stane/stalo. Však také hra s napětím prostupuje celý snímek – už od samotné premisy nepředvídatelné (a neustálé) hrozby od posedlého Keitela, přes podobně umanutý charakter Carradina, u něhož je úžasný paradox v tom, že čím více běží děj snímku, tím více musí člověk obdivovat jeho smysl pro čest a férovost. Čímž mu však na postavě záleží víc a víc, až do momentu, kdy si vlastně začne přát, aby zvolila v posledních soubojích raději ústup a zbabělost a tak eliminovala hrozbu smrti. Tím je divák zcela nepokrytě vmanipulován do těžkého morálního dilematu, před kterým hlavní postava neustále stojí a celý příběh tak získává velmi pikantní příchuť (no vida, začalo to u malířství a končí u kuchařství – ale řekněte, není umění vybrat a použít ve správném poměru ty skutečně vhodné ingredience? Člověk až nestačí žasnout, jak dokonale vyváženou pochoutku ukuchtil pro diváka v podstatě „začínající“ režisér). ()

Kass 

všechny recenze uživatele

Velmi vydařený debut Ridley Scotta s výtečně vykreslenou atmosférou Francie počátku 19.století. Pojednává o dvou důstojnících napoleonské armády, které spojuje vzájemná nesmyslná rozepře, kvůli níž se po dobu 20 let neustále střetávají. Film začíná poměrně nezáživně, ale s každým dalším soubojem se stává čím dál více fascinující sondou do myslí spoutaných vášní, nenávistí a svou vlastní představou cti. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (15)

  • Meče byly při natáčení připojeny na baterie kvůli tomu, aby při soubojích od nich létaly jiskry. Harvey Keitel potom přiznal, že několikrát dostal ránu elektřinou. (becki_tu)
  • Ridley Scott získal na filmovém festivalu v Cannes cenu pro nejlepší debutní film. (Terva)
  • Natáčení probíhalo v Sarlat-la-Caneda ve francouzském Dordogne. Finálový souboj byl natočen ve zříceninách zámku Commarque, 15 km severozápadně od města Sarlat-la-Canéda. (Terva)

Reklama

Reklama