Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dramatický film o dvou důstojnících napoleonské armády, kteří jeden na druhého útočí v nelítostných soubojích. Jejich spor začal maličkostí, ale vzrostl v posedlost, která ovládla životy obou mužů na dlouhých 30 let. Film natočený podle povídky Josepha Conrada vypráví o vášni, cti a nenávisti. Na Vás čeká úchvatně vizuálně zpracovaný příběh s nečekaným koncem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (235)

poz3n 

všechny recenze uživatele

Scottova prvotina má velice zvláštně strukturovaný děj. V podstatě jde jen o neustálé opakování nikdy nevyřešeného souboje a nějaká dějová vata mezi tím. Jenže díky tomu film rychle ubíhá a ač působí díky té struktuře jako téměř až krátkometrážní dílo, funguje bez problémů. Samostatnou složkou je pak kamera, která dělá ze Soupeřů vizuálně úchvatný zážitek. Rozhodně povedený debut. 7/10 ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Scottův debut představuje dokonalé zpřítomnění jeho předností. Bývá totiž neadekvátně přeceňován jako režisér autorského typu, ačkoli při tom nemá žádný výrazný rukopis, nejen co do témat, ale i formálního uchopení. Naopak Scott je vynikající režisér ve smyslu zastřešující autority, která dokáže z jakéhokoli scénáře vydolovat maximum jeho potenciálu a sjednotit náležité talenty jednotlivých kreativních složek filmové tvorby k jeho naplnění. To by v ideálním případě mělo být definicí každého režiséra, ale při pohledu na jakýkoli korpus kinematografie je patrné, že takovíto režiséři jsou velmi vzácní. Ve svém prvním celovečerním projektu se Scott chopil scénáře podle literární předlohy Josepha Conrada a příběh o fanatické umanutosti ideálem cti a hrdosti proměnil do komorního spektáklu. Navzdory skromnému rozpočtu, respektive při dokonalém zhodnocení jeho možností pak ze "Soupeřů" vytvořil intimnější variaci "Barryho Lyndona". Podobně jako Stanley Kubrick se také Scott inspiroval v konkrétních malířských plátnech z období děje, jen namísto velkolepých fresek sáhl po menších krajinkách. Proti této estetické referenci Scott postavil detailní realismus v rovině kostýmů i choreografie soubojů. To vše pak dává o to více vyznít nenápadně důmyslnému i důvtipně zábavnému scénáři, který právě díky proměnám životního stylu i postupného společenského vzestupu ústředního hrdiny staví ústřední motiv cti do zcela absurdního světla. Škrobenost samozvaně kultivovaného světa oficírů napoleonské éry spolu s estetickou vytříbeností zdejších výjevů slouží jako sarkastický kontrast vůči umanutému machismu a obsesivní zaslepenosti maskulinními ideály až na hranu vlastního života. ()

Reklama

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Nejsem takový fanatik, abych pokračoval v téhle absurditě.." Tak si mohu směle odškrtnout svůj další divácký dluh vůči staršímu Scottovi a nutno říci, že tentokrát šlo o nepoměrně lepší zážitek než v případě předchozího Černého deště.. Kvalitní scénář, výborná Conradova předloha, jakkoli tedy Ridley, pan atmosféra, znovu jen potvrdil, že nepatří mezi nejlepší vypravěče, skvostná podívaná tyhle černé duše.. ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Mužská ješitnosť. To je vlastnosť, pre ktorú sa dokážu dospelí chlapi vyzývať na súboj po dobu 15 dlhých rokov. A platilo to v dobe šablí aj pištolí, za Napoleona aj po ňom, v jeho mene aj proti. No hlavne v mene márnivej pomsty prezlečenej za odvahu a česť. To všetko v neskutočne podmanivom prevedení debutujúceho Ridley Scotta, s krásne nasnímanými exteriérmi. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Lehký průřez Napoleonskými válkami odehrávájící se na pozadí konfliktu dvou šermířů. Vznětlivý provokatér Feraud Keitelovi sedí, i když s postavou nic moc nedělá, nemá k tomu prostor. Méně slavný z bratrů Carradineových je na tom trochu lépe, ale přece jen jde o ty souboje. Vymazlené, rozmanité a perfekně natočené souboje. Scott perfektně zvládl atmosféru jednotilvých časových period (nejpůsobivější je část z tažení na Rusko) a po režijní stránce se mu nedá téměř nic vytknout. Navíc tenhle snímek za těch bezmála čtyřicet let nezestárl. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (15)

  • Kvůli omezenému rozpočtu nebyly postaveny žádné speciální scény, kulisy nebo budovy. Byly tak nalezeny a použity vhodné, již existující, lokality a budovy. (becki_tu)
  • Natáčení probíhalo v Sarlat-la-Caneda ve francouzském Dordogne. Finálový souboj byl natočen ve zříceninách zámku Commarque, 15 km severozápadně od města Sarlat-la-Canéda. (Terva)
  • Steve Harris – baskytarista, velký filmový fanoušek a textař většiny písní heavy metalové kapely Iron Maiden – se tímto filmem inspiroval pro zrod stejnojmenné skladby „The Duellists“. (Fender)

Reklama

Reklama