Režie:
Peter BogdanovichScénář:
Alvin SargentKamera:
László KovácsHrají:
Ryan O'Neal, Tatum O'Neal, Madeline Kahn, John Hillerman, P.J. Johnson, Noble Willingham, Randy Quaid, Art Ellison, Hugh Gillin, Burton Gilliam (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Třicátá léta. Právě osiřelá devítiletá Addie (Tatum O'Nealová) se přidá k matčinu dávnému příteli, podvodníčkovi Mozesu Prayovi (Ryan O'Neal). Ten se živí podomním prodejem biblí, které svým zákazníkům rafinovaně vnucuje. Mozes má Addii jen odvézt k její tetě ve vzdáleném městě, avšak po cestě zjistí, že svérázná dívenka má kromobyčejný talent zapůsobit na jeho zákazníky. Ostatně není vyloučeno, že Mozes je Addiiným otcem. A tak se po cestě z obou stane sehraná podvodnická dvojka, která se kromě podomního prodeje živí i různými jinými podvůdky, například fintami při rozměňování peněz. Jednoho dne si však oba vezmou větší sousto, než jaké umí spolknout: pokusí se podvést nelegálního prodejce alkoholu...
Vynikající černobílá retrokomedie režiséra Petera Bogdanoviche, natočená podle románu Joea Davida Browna, vynesla Oscara pro dětskou herečku Tatum O'Nealovou, která se stala nejmladší držitelkou tohoto ocenění v soutěžní kategorii (tj. nepočítaje Zvláštní cenu pro šestiletou Shirley Templeovou v roce 1935). Kromě toho měl film tři oscarové nominace: pro herečku ve vedlejší roli (Madeline Kahnová), nejlepší scénář podle předlohy a zvuk.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (93)
Oscar pro Tatum zcela zasloužený. Taky jsem si vzpomněl na Leona a musim říct, že Natalku by nejspíš v tý roli sfoukla jak svíčku. Už úvod mě zaujal, protože šel rovnou k věci. Ryan parádní švihák lázenský. Výbornej scénář a vtípky. Snad jen konec podle mě trochu polevil v nastavenym tempu, proto nedám max. Škoda, že jde o vcelku neznámý kousek - takhle kvalitních komedií zas tolik neni! ()
Len škoda, že sme to už toľkokrát videli. Light verzia Gun crazy, Zapadákova a Bonie and Clyde, pretože pri dieťati nie je na vraždy priestor. Veľmi príjemný retro filmík, kde musí byť divákovi jasné, že Bogdanovič chovanie hlavných postáv neobhajuje, on iba chce, aby sme boli v napätí ako dopadne sekvencia s vylúčením prsnatej náhodnej okoloidúcej z oteckovej priazne a ďalšími. V roku 1973 Paper moon určite ako klišé nikomu nepripadal, bohužial mi dnes už bolo od začiatku jasné, ako a kde sa bude príbeh ďalej vyvíjať a ako skončí. Na druhú stranu treba skonštatovať, že presne to od tohoto žánru (čiže viac rodinný film, ako gangsterka) chceme a je to vlastne nakoniec niečo úplne iné, ako hore spomenuté tri filmy. Divák sa môže zaoberať aj podtextom sociálnej a morálnej situácie Ameriky tridsiatych rokov. ()
No neni to takova sranda jako Bijasek a neni to takovy drama jako Posledni predstaveni, ale stejne to je pecka. Bogdanovich proste umi. Paradni mix mezi komediodrama a roadmovie se skvele napsanejma dialogama o jedny netradicni dvojce jedouci k teticce. Dojde i na nejaky ty vaznejsi momenty, ale hlavne to je fakt mila a pohodova podivana, kde neustale Ryan s Tatum nekoho okradaj a podvadi, ale naprosto milym zpusobem. Navic Ryan je naprostej sympatak a Tatum je fakt perfektni, jeden z nejlepsich detskejch vykonu, co jsem videl, ani se nedivim, ze dostala oskara. Jen se divim, ze je to jedinej, kteryho dostala, kdyz uz v deseti mela takovejhle talent, ze by vsechny Dakoty a podobny maly kravky strcila do rukavu. Ale zase je fakt, ze je misty trochu otravna, coz je ale dany jeji postavou, takze to je vlastne v poradku. No a film je navic moc prijemne natocenej, ta cernobila k tomu docela sedi a hraje pohodova hudba. Takze ja jsem spokojenej, tech devadesat minut jsem se perfektne bavil. ()
Zapadlý klenot, který v sobě snoubí hlavní trademarky Bogdanovichovy tvorby v jeho vrcholném údobí (na počátku sedmdesátých let) - inscenování v hlubokém prostoru, minimum střihu a důraz na vedení herců, z jejichž replik, gestikulace, pohybů či pohledů (!) pramení drtivá část energie na plátně. Ačkoliv se jedná o příběh zasazený do období hospodářské krize, režisér ji nevyužívá k prvoplánovým citům (potenciálně citově silné momenty samy postavy shazují), ani k analýze. Historie se jakoby odehrává v pozadí, v dalších plánech. Z trudných podmínek Ameriky tehdejší doby se do popředí dostávají pouze trsy, které slouží k pečlivé charakterové drobnokresbě ústřední dvojice (možná) otec - (možná) dcera a podvratné hře s divákovými sympatiemi, když i přes znalost dějinného kontextu nám jejich konání díky humorné nadsázce nepřijde odpudivé. Snímek o dospívání, potřebě blízkosti s jiným člověkem, zodpovědnosti. Také součást retro vlny Hollywoodu na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Svérázné, bez patosu, s kupou lásky ke starším filmům, k minulosti ohleduplné, ale bez nostalgie a příkras. ()
Zásah! Nostalgická, retro tragikomédia. Road-movie s ľúbivým, ale nesentimentálnym konceptom „smiech cez slzy“ par excellence. Spolu s Totom zo Cinema Paradiso (1988) najlepší detský výkon vôbec. Mladučká Tatum je jednoducho parádna! Charizma ide z každého výrazu jej tváre. A hláškuje ako životom ostrieľaný, cynický harcovník. Status doteraz stále najmladšej držiteľky Oscara absolútne zaslúžený! ()
Galerie (102)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (16)
- Film nevznikal vždy jednoducho a režisér sa v rozhovore neskôr priznal, že natáčanie s mladou herečkou bolo jednou z jeho najhorších skúseností. Pretože Tatum bola začiatočníčka, Bogdanovich ju príliš nechválil a neukazoval jej nakrútené zábery, aby jej nestúplo sebavedomie a naďalej zostala svojská. (classic)
- Hlavních rolí se původně měli ujmout Paul Newman a jeho dcera Nell Potts, ale z tohoto nápadu sešlo poté, co na režisérskou stoličku namísto původně zamýšleného Johna Hustona usedl Peter Bogdanovich. (Matty)
- Režisérovi Bogdanovichovi doporučila jeho bývalá žena, producentka Polly Pratt, aby román Addie Pray sfilmoval. Tiež mu poradila, aby do role Addie obsadil malú Tatum O'Neal, hoci vtedy 8-ročné dievča nemalo žiadne herecké skúsenosti. (classic)
Reklama