Režie:
Alex ProyasKamera:
Simon DugganHudba:
Marco BeltramiHrají:
Will Smith, Bridget Moynahan, Bruce Greenwood, James Cromwell, Chi McBride, Shia LaBeouf, Alan Tudyk, Aaron Douglas, Simon Baker, Tiffany Lyndall-Knight (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V roce 2035 jsou roboti součástí každé domácnosti a lidé jim důvěřují. Až na jednoho – trochu paranoidního detektiva Dela Spoonera (Will Smith). Ten je přesvědčený, že zločin, který právě vyšetřuje, spáchal robot. Vyšetřování ho přivede k odhalení děsivé hrozby pro lidskou rasu... Společně s psycholožkou Susan Calvenovou vyšetřují smrt doktora Milese Hogenmillera, vědce, který pracoval s roboty pro U. S. Robotics. Příčinou smrti byla sebevražda, ale Spooner je přesvědčený, že vědce zavraždil robot. Tři zákony robotiky však zaručují, že taková věc je nemožná… (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (1 075)
„Bum, plesk. Bol to proste skokan.“ Nudné, sterilné, neoriginálne a tuctové remeslo. Ak vezmeme do úvahy plusy (fajn Smith v nasra*om móde), je výsledkom obrovské sklamanie. Vidno, že kebyže tvorcovia chceli, vedeli natočiť sci-fi pecku. Lenže z nejakého dôvodu nechceli (alebo im to bolo jedno alebo im to neumožnilo štúdio). Chvíľami som dokonca uvažoval o hodnotení 2*, pretože ústredného záporáka odhadnete na prvú dobrú, akcia je ťažkopádna a vizuálne efekty napriek vysokému rozpočtu hnusné (ako-tak zažiaril snáď iba Sonny, ale aj ten ma nudil). Nebavilo ma, ako hrdinovi stále nikto neverí. Scenár nie je zázrak (ak nerátame šokujúce vysvetlenie, prečo hrdina nenávidí stroje, to bolo super) a postavy sú klišé. U Willa Smitha to až tak nevadí, ale ostatní to nezvládajú dôstojne uhrať. Zdá sa, že Alex Proyas (Vrana) u tak vysokorozpočtového projektu nemal ktovieako veľké slovo. Na prvom mieste boli CGI. Až si nie som istý, či namiesto Proyasa nerežíroval šéf trikárov. ()
„Can a robot write a symphony? Can a robot turn a… canvas into a beautiful masterpiece? - „Can you?“ Proyas je velmi schopný režisér, o tom není pochyb, ale tady tím povrchním klouzáním po zamrzlém Asimově jezeře, držíc za ruku trikově nedotažené akční scény včetně přemrštěného "supermanského" finále a s obavami důkladněji se podívat na bohatý svět skrývající se pod ledem nesoucím komerční úspěch, u mě moc bodů nezíská. Nehledě na to, že Fresh Princova cool póza s kolíbavou chůzí v kožených gaťkách a ropovodem Družba pod paží mi po chvíli začala lézt krkem, ale to je jen můj dlouhodobý osobní problém s hereckým projevem pana Smithe, který nelze brát za bernou minci. Pozor, mini spoiler! Kdo by to byl řekl, že jeho levou rukou masturbující detektive Del Spooner dá reálný základ rčení: „Udělej si to levačkou, ať to máš jak od cizího..“ ()
Velmi solidní podívaná s dokonalými triky, která se ale - troufám sí říct - nestane sci-fi klasikou, jako třeba Blade Runner. Na to jí chybí hlubší myšlenkový rozměr, má ambice pouze bavit, nic víc. Což samozřejmě není málo a plní to mírou vrchovatou. Futuristické vize byly velmi podařené, některé mně opravdu pobavily, protože horizont 30ti let není zas tak vzdálený, tvůrci místama opravdu zdařile popustili uzdu své fantazii. Willu Smith se svou frajerskou houpavou chůzí je hláškující reklamou na testosteron, některé akční sekvence byly přímo výstavní (zejména souboj Smitha s roboty v tunelu) a celé to šlapalo jako švýcarské hodinky bez nějakého škobrtnutí. Pohodička. ()
I akční rámec může skrývat film s myšlenkou a hloubkou, jakkoliv paradoxně to zní. Že hlavním pachatelem této kvality je mimořádná literární předloha Isaaca Asimova, je za těchto okolností více než zjevné. Konstatované projevy "akčního" žánru tu nepůsobí rušivě a naopak zdravě dynamizují a dramatizují děj a myšlenku. Film je nejen svým vročením, ale i námětem vlastně překvapivě současný, byť pozitronových mozků se nedopracujeme zdaleka tak lehce, jak Asimov naznačuje. Roboti - zatím více v základním výzkumu než ve vývoji či dostupném prodeji - jsou již tady a postupně nastupující nanotechnologie mohou tento proces jen dále dynamizovat a urychlovat. Kyberorganismy již nebudou jen stroji, ale i partnery. 30-50 let, která patrně uplynou k datu, jež z této věty učiní šedou skutečnost, je doba neuveřitelně krátká, nikoliv dlouhá. Poutavý příběh a opravdu humanizovaní robotové, kteří v něm vystupují, jakoby navazoval na klasické Čapkovo drama RUR. ROBOT není jen akční oddychovkou ani zábavnou podívání; je dílem až katastrofickým s ohromným předvídacím potenciálem. Dílem, na něž jeho tým režisérem a scénáristou počínaje, může být právem pyšným. ()
Asi i díky tomu, že jsem od Isaaca Asimova nikdy nic nečetl jsem si tenhle film opravdu užil. Jde o skvěle natočenou podívanou, s perfektním výkonem Willa Smithe (obzvlášť zástupkyně něžného pohlaví si ho musí užít), vtipnými hláškami, inteligentním příběhem a skvělými efekty. Přirovnání k dobře promazanému stroji je na místě...Jen z jedné věci jsem zklamaný - není to výkon Bridget Moynahan, její chladná doktorka mi naprosto sedla, ale souvislost s ní to má - kde je proboha rovnoprávnost?! Will se půlku filmu promenáduje před kamerou polonahý a ona?! :) ()
Galerie (155)
Photo © 2004 20th Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (40)
- Na základě konceptu Audi RSQ, které bylo ve filmu coby tzv. product placement (tedy reklama), v pozdějších letech vznikl další koncept - Audi Le Mans Quattro. Z tohoto vozu se poté vyvinul sériově vyráběný automobil Audi R8. (epicride)
- 105milionový film si z amerických kin během prvního víkendu (16.-18. 7. 2004) odnesl vynikajících 52 milionů amerických dolarů a celkově jich v USA nasbíral 144,8 milionu. Celosvětově pak 353,1 mil. (imro)
- Ve scéně v restauraci si můžeme všimnout, že Spoonerovi (Will Smith) po jednom pivu přináší robot další dvě. Při odchodu však platí pouze 2. (Pavlínka9)
Reklama