Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Itálie roku 1600. Michelangelo Merisi – známý spíš jako Caravaggio – je geniální umělec, který se odmítá podřídit přísným pravidlům Tridentského koncilu, upravujícího zobrazování sakrálních námětů. Když se papež Pavel V. dozví, že Caravaggio používá pro své sakrální obrazy jako modely prostitutky, zloděje a tuláky, pověří tajného vatikánského agenta, aby provedl důkladné šetření. Agent má rozhodnout, zda bude malíři udělena milost, o kterou požádal, když byl odsouzen k trestu smrti za to, že zabil v souboji jednoho ze svých soků v lásce. „Stín“ začíná v utajení vyšetřovat malíře, který svým životem i uměním fascinuje, zneklidňuje, rozvrací... a má v rukou nad osudem génia absolutní moc. Michele Placido – scenárista, režisér i herec tohoto filmu – přichází po padesáti letech kariéry a čtyřech letech práce na tomto projektu se svým čtrnáctým režijním filmem. Film zobrazuje složitý a dobrodružný život Michelangela Merisiho alias Caravaggia a odhaluje jeho složité vnitřní rozpory a hluboká temná muka. Vzpurný a nepokojný, zbožný a pobuřující, nezávislý a společenské hranice překračující Caravaggio, jak ho Placido zobrazuje, je prokletý umělec s absolutním talentem, ale především rocková hvězda v době, kdy ještě žádné nebyly, rebel bez příčiny, který musí čelit znepokojivým důsledkům svého bezohledného života – se všemi svými ženami a vnitřními démony –, v němž vedle sebe stojí genialita a nezkrotnost. Placido nám tak Caravaggia představuje jako nadčasovou postavu, naprosto fascinující a univerzální ikonu. (Film Europe)

(více)

Videa (10)

Trailer 1

Recenze (23)

Othello 

všechny recenze uživatele

Už nekonečný výčet produkčních společností, partnerů a sponzorů v úvodu napovídal, že s touhle zapomenutou adaptací druhého Assassin's Creeda (ve které papežský zmocněnec zpomaleně kráčí obrazárnou a do toho hraje něco jak od Massive Attack) bylo hodně práce, než ji nakonec přešili na Caravaggiův životopis. Výsledek částěčně upomíná deklamativní dokudramata a jindy zas ambiciozní historické horory ze 70. let, ve kterých vidíte, jak schopnosti jedné části filmařského týmu (obvykle maskérů) vyvažují naprosto neadekvátní výsledky práce týmu jiného (obvykle herců). Tady sice vypadá dost věrohodně, kdež někdo praští někoho kládou přes ksicht, ale když se má vyjádřit vzpomínka hraběnky Colonnské na inpulzivního malíře, tak se to holt musí udělat skrze scénu, ve které se sedmdesátiletá (příšerně předabovaná btw) Isabelle Huppert orgasmicky kroutí v posteli, přejíždí si rukama po těle a vrací se jí flashbacky, jak byla prcána před krbem. Jo, je to docela zábava, nebudu lhát, ale jinak, ačkoli jsem ten film neviděl, tak takhle přesně si myslím, že vypadá Jakubiskova Bathory. ()

blondboss 

všechny recenze uživatele

"Chobotničiar" Placido sa rozhodol uctiť si pamiatku jedného z najvýznamnejších talianskych barokových maliarov a natočil vcelku pútavo a výživne tie najdôležitejšie okamihy jeho životnej púte. Téma ma až natoľko neoslovila, nakoľko nie som veľký fanúšik výtvarného umenia, ale minimálne bolo zaujímavé sledovať životné pohnútky, myšlienky, ale aj pády umelca. Placido zrejme nemal dostatočný budget najať Javiera Bardema, tak najal jeho talianskeho dvojníka. Z dobového pohľadu veľmi pekný film, ktorý ale z obsahového hľadiska nezaujme každého. 65 % ()

Reklama

marhoul 

všechny recenze uživatele

Výpravně a vizuálně skvostné, obsahově plytké, fádní, načančané prázdno, představitel Caravaggia mi herecky seděl na minutku až v závěrečném rozhovoru se Stínem, jinak z něj udělali všechno možné, jen ne to, co o si o Caravaggiovi myslím já, a mám to od lidí, kteří jej pečlivě studovali. Stín mě taky nepřesvědčil, takže slabá režie. Povrchní. Přes veškerou syrovost, špínu a násilí, působí vyobrazení Caravaggia i jeho pronásledovatele/lů uhlazeně, absence divokosti/ zápalu/ ryzí nenávisti zavání amatérskou neschopností. Malíř, který byl v reále démonický asociál, pouliční rváč, ochlasta, nekonvenční sexuální požitkář a neohrožený autor geniálních portrétů padlých či mrtvých, s fenomenalním pozorovacím a uměleckým talentem, je tady vyobrazen jako ukňouraný sebelítostný trouba s imrvere ztrápeným pohledem francouzského buldočka, který loudí vanilkový rohlíček. Veskrze křehký a laskavý tvor, bez jiskry a schopnosti diváka nahnat před jeho obrazy do muzea nebo ke knihovně. Nic moc! Natočit takto technicky nádhernou věc a podělat ji sterilním vyobrazením postav, tož tak to už chce kus packala. Tři hvězdy za caravaggiovský vizuál, za nádhernou kameru, výpravu a scénografii. Hodnotit pouze zbytek, nadělím jeden pohlavek. Za nápad natočit něco o jednom z mých nejoblíbenějších mistrovských, dekadentních malířů- prý tenistů, vůbec. V KHM ve Vídni visí ve stále expozici nejedna jeho absolutní šleha, v Uffizi další- brutálně krásná Medusa- je třeba tohle vidět, aspoň jednou za život. ()

Majkak 

všechny recenze uživatele

Opulentní vizuál výborně vyjadřující atmosféru Caravaggiových obrazů. Intenzívní život plný intenzívních vášní, přičemž jen tak jakoby bokem vystřihl malíř fascinující obrazy.  Caravaggio vskutku nežil ctnostným životem, na druhé straně, jeho schopnost vidět v tvářích chudých a prostitutek postavy svatých byla nekompromisní. Moc dobře věděl, co je psáno v Písmu a ve svých obrazech to vyjádřil. Místy lehce nepřehledné vyprávění, každopádně fajn vhled do této osobnosti. ()

Aleister 

všechny recenze uživatele

Italsky emočně přepálený, patetický, staromilsky dialogový i syrově přímočarý, brutální a vášnivý portrét historické postavy i její doby možná v něčem trochu připomíná temný historický román Kámen a bolest Karla Schulze. Věčný konflikt mezi jedincem a ideologií zarámovaný do kriminálního vyšetřování/náboženského filmu se klaní zbožštělému vyvrhelovi a průkopníkovi, který sebedestruktivně naráží na mantinely totalitní moci sedmnáctého století oblečené v kněžském rouše. ()

Galerie (37)

Související novinky

XI. ročník MittelCinemaFest

XI. ročník MittelCinemaFest

01.12.2023

V Praze se opět zvedá opona MittelCinemaFestu, středoevropského festivalu současné italské kinematografie, který se v České republice koná již pojedenácté a jehož projekce probíhají od 30. listopadu… (více)

Reklama

Reklama