Režie:
William WylerScénář:
Karl TunbergKamera:
Robert SurteesHudba:
Miklós RózsaHrají:
Charlton Heston, Jack Hawkins, Haya Harareet, Stephen Boyd, Hugh Griffith, Martha Scott, Cathy O'Donnell, Sam Jaffe, Finlay Currie, Frank Thring (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Film vypráví příběh mírumilovného syna bohatého a významného rodu v Jeruzalémě, který je dílem kvůli své snaze bránit práva židů a dílem nešťastnou shodou okolností odsouzen na galeje. Po mnoha útrapách a dobrodružstvích vybojuje zpět svobodu a vede svůj národ proti hněvu Římanů. Wylerův Ben Hur je nejenom epickým příběhem, ale také jedním z nejlepších a nejslavnějích filmů historie. (Pannonia Ent.)
(více)Videa (1)
Recenze (473)
Je těžké napsat něco, co by tu už nezaznělo o tomto tři a půl hodiny trvajícím gigantovi. Ben Hur je opravdový velkofilm a to po všech stránkách. Výborná hudba, kostýmy, výprava, režie, střih, herecké obsazení a výkony, děj, myšlenka a také stopáž. Vše, co jsem právě vyjmenoval může divák vnímat izolovaně nebo jako celek, přičemž to, jak zdařilá jsou výše uvedená hlediska pozná podle toho, jak je vtažen do příběhu, že se nenudí ani ve chvíli, kdy se nic převratného na obrazovce neodehrává. Monumentálnost Wylerova snímku je patrná hned od prvních záběrů a už během prvních minut jsem si uvědomoval, že sleduji něco mimořádného, o čemž svědčí i tučné oscarové ocenění, dle mě zcela oprávněné. Charlton Heston je v roli Judah Ben Hura natolik přesvědčivý, že s ním divák musí intenzivně prožívat každou grimasu, větu a jednání. Podobně jako začátek, tak i konec filmu zabředává do religiózní roviny, což může nevěřícím lidem možná trochu vadit. Přiznám se, že mně to ovšem nevadilo ani trochu a naopak mě závěrečná půlhodinka dost odrovnala a utvrdila mne v již se tvořícím plném hodnocení. Podle mého názoru takto nějak má vypadat velkofilm s historickým, dobrodružným, romantickým, dramatickým a náboženským nádechem. ()
Nemusím byť náboženskou fanatičkou, aby ma biblické motívy nadchli. V pozadí paralelne sa odvíjajúci príbeh o Ježišovi Kristovi navyše vyznieva neuveriteľne autenticky a presvedčivo. Sentimentálne útoky na diváka v podobe neustáleho ospevovania Krista? V žiadnom prípade. Napriek nepredstaviteľnej dĺžke má každá scéna svoj zmysel, nenudí a aj tu mi imponovalo zobrazovanie detailných životných úsekov postáv. Obojstranná citlivá scéna s vodou nemá obdoby, farebný obrazový kontrast a kamera nadchnú, preteky mi takmer vyrazili dych. Veľkolepý výpravný trhák presne tak, ako má byť. ()
Přiznávám se, že jsem přemýšlel delší dobu co vlastně o filmu napsat, když vše už bylo tady v komentářích řečeno, tak mi nezbývá než dodat fakta, příběh o Judah Ben-Hurovi je smyšlený. Odehrávající se během panování Římského císaře Augusta v době vzniku prvních křesťanů, ale určitě geniální autor Lewis Wallace našel předobraz svého hrdiny ve starověkých análech antiky. Ben Hur je nádherným příběhem. ()
Přiznám se, moc jsem tomu nevěřil, hlavně kvůli té stopáži. Jak já se šeredně mýlil!!!!! Tento snímek jako jediný mohu s klidným svědomím nazvat "historickým velkofilmem"! Žádný jiný od této chvíle. Opravdu nezapomenutelný zážitek, (hlavně ty koňské závody prostě neměli chybu a žasl jsem, v jakém že roce to natočili). Poté se mi líbil nápad s Ježíšem a tím, že mu vlastně nikdy pořádně nevidíme do obličeje. Pak ta pasáž ukřižování na mě zapůsobila více, než celý film Umučení Krista. Prostě hodně dlouho mě takhle film nedostal! A teď mě omluvte, musím ubrat hvězdičku Gladiátorovi! ()
Ben Hur je megafilm. Skutočný megafilm. Nie film, kde vytvoríte státisícové armády v počítači. Proti tomu samozrejme tiež nič nemám, ale tá ručná práca, tá drina, keď máte pred sebou desaťtisíc štatistov a velíte im, čo majú robiť, tá je tu cítiť úplne všade. Ben Hur je slávny hlavne kvôli závodnej scéne s vozmi, lenže nie je to ani zďaleka jediná megalomanská scéna, tých je tu popravde omnoho viac, ako som očakával. Ben Hur je pre mňa najvýznamnejší film Hollywoodskeho monumentalizmu. Spolu s Návratom kráľa asi najväčší veľkofilm všetkých čias. Aspoň z môjho uhľa pohľadu. ()
Galerie (169)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Zajímavosti (79)
- Film vyznívá, jako že Římané využívali jako veslaře otroky (včetně válečných zajatců) či odsouzence, nicméně tato praktika začala být běžná až ve středověku a raném novověku. Římané, stejně jako ostatní antické středomořské národy, na tuto těžkou práci většinou zaměstnávali svobodné profesionály (synchronizované veslování je náročné nejen z hlediska nároků na fyzičku). Otroci byli využíváni pouze, pokud si to situace žádala (Římané a stejně tak Kartáginci například při Druhé punské válce). (vojtaruzek)
- Natáčení se účastnilo přes 50 tisíc komparsistů a davové scény nepřetržitě snímalo 6 kamer. (JARDAHONDA)
- Společně s filmy Titanic (1997) a Pán prstenů: Návrat krále (2003) jde o jediný film, který získal 11 Oscarů. (Kulmon)
Reklama