Poslední recenze (3 220)
Úplně vyřízený chlap (1965)
Přiznávám, že sledovat tuhle tvorbu mě dlouhodobě hodně baví – jak pro dobovou reflexi tehdejších politických událostí, vypořádání se s nimi, soundu do psychologie postav na pozadí pohnuté doby a tady již rok od roku stále otevřenější a kritičtější pohled na fungování tehdejší socialistické společnosti... tak pro přítomnost mnoha legendárních herců a silnou filmařskou stránku. Osobitě mě nadchla další nápaditá tvůrčí práce s flashbacky a montážemi pro rozehrání retrospektiv nebo zachycení vnitřních myšlenek postavy – Vladimír Čech v tomto směru hezky kráčí ve stopách filmů jako Taková láska (Weiss), Smyk (Brynych) nebo Černá dynastie (Skalský), ale vůbec nekopíruje a přichází opět se svým odlišným pojetím, když rozdělí širokoúhlý obraz na dvě vzájemně prolínané záběry a v jednom obrazu tak vidíme současnost (s poznamenaným hrdinem) i minulost (s poznamenající událostí), příp. jindy větší záběr a současně detail na hlavní postavu, pro vyznění a odlíšení vnitřních myšlenek mezi souvislými dialogy. Slabinou pro mě zůstalo obsazení hlavní role – Jaroslav Vízner se snaží, jeho postava je zajímavá, ale šel z něj na mě podobně nezáživný dojem jako u některých soudobých intelektuálních rolí Jana Kačera. Naštěstí ho vesměs dostatečně vyvažuje řada herců ve vedlejších rolích (mezi nimiž mě překvapili hned tři „prvorepublikoví hosté“ Vojta, Nový a Nedbal) a osobitně bych vyzvedl až překvapivě charakterní výkon Františka Peterky. Linie kolem jeho postavy „Bédi“ přináší vůbec silné vyvrcholení celého dramatu, už jen pro bolavou konfrontaci za stolem s výčitkou, že onehdy tam nezahynul a přežil... [80%]
Divoké včely (2001)
Bohdan Sláma je režisérem, kterého dlouhodobě registruji, nejspíš bych i uměl vyjmenovat, jaké filmy natočil, ale dosud jsem si žádný nepustil... až teď. Divoké čely mi připadají jako vesměs klasický zástupce těch novodobých českých filmů, které příliš neoplývají celistvým dějem a nabízejí spíše kaleidoskop různých drobných osudů, postav a příhod v rámci jisté komunity či shluku postav, zde v prostředí české vesnice. Na debut to jde, na začátku mě film chytl hlavně díky scénám s vtipně podanou konfrontací otce a syna s odlišnými přístupy k životu, občas pobavily i některé další lehce divné postavičky (jako třeba ta Duškova), více vtipně podaných scén (jako na hřbitově nebo se stádem krav procházejícím přes cestu), cosi má film do sebe i svou atmosférou. Ale jako celek mě tolik neoslovil a v některých scénách časem i trochu nudil. K tomu nejvydařenějšímu za mě určitě patří závěrečná píseň... [60%]
V pravé poledne (1952)
U mě žel, aspoň po prvním zhlédnutí, jedna z legendárních klasik, která mě trochu minula účinkem. Těžko říct, jestli bych si plně uvědomil onu relativně unikátní jednotu děje, místa a hlavně času, kdybych o tomto prvku předem nevěděl. Rozehraný námět mě zaujal v několika dialozích nad záchranou města a přístupu k blížící se hrozbě, ale herecké podání mě jaksi výrazněji neoslovilo. Hodně moje dojmy pozvedává nezapomenutelná titulní píseň, jejíž další variace zní a dolazují atmosféru i v průběhu filmu, velmi obstojné akční vyvrcholení a samotný závěr, během nějž jsem u záběru na nasedání do kočáru uprostřed shluku lidí najednou (i přes můj chladnější vztah k sledovanému filmu po většinu doby) pocítíl silnější emoce... na případné vyšší hodnocení to už ale bylo trochu pozdě. [65%]
Poslední deníček (37)
Moje přeložené titulky k filmům (seznam)
2024
Smyk (Československo, 1960; Zbyněk Brynych) → český film, ale se spoustou cizojazyčných dialogů
Manilové lano [Manillaköysi] (Finsko, 1976; Veli-Matti Saikkonen)
Vysoká škola smíchu [Warai no daigaku] (Japonsko, 2004; Mamoru Hoši / Kóki Mitani)
Zločin v expresu [Compartiment tueurs] (Francie, 1965; Costa-Gavras)
Dva muži v Manhattanu [Deux hommes dans Manhattan] (Francie, 1959; Jean-Pierre Melville)
Nevinný [Al Baree'] (Egypt, 1986; Atef E-Taieb)
Dingo (Austrálie, 1991; Rolf de Heer)
2023
Vše na jednom místě [Alt på et bræt] (Dánsko, 1977; Gabriel Axel)
Detail [Nema-ye Nazdik] (Írán, 1990; Abbas Kiarostamí)
Bariéra [Barierata] (Bulharsko, 1979; Christo Christov)
Pokoj [Heya] (Japonsko, 1993; Šion Sono)
Robert a Robert [Robert et Robert] (Francie, 1978; Claude Lelouch)
2022
Optimisté [The Optimists of Nine Elms] (Velká Británie, 1973; Anthony Simmons)
Albatros [L'Albatros] (Francie, 1971; Jean-Pierre Mocky)
2021
Hřebec [L'Étalon] (Francie, 1970; Jean-Pierre Mocky)
Sólo [Solo] (Francie, 1970; Jean-Pierre Mocky)
Rubáš nemá žádné kapsy [Un linceul n'a pas de poches] (Francie, 1974; Jean-Pierre Mocky)
Velké zděšení [La Grande Frousse] (Francie, 1964; Jean-Pierre Mocky)
Šťastný Alexandr [Alexandre le bienheureux] (Francie, 1967; Yves Robert)
Kumpáni [Les Copains] (Francie, 1964; Yves Robert)
2020
Velcí mluvkové [Les grandes gueules] (Francie, 1965; Robert Enrico)
Doživotní renta [Le Viager] (Francie, 1972; Pierre Tchernia)
V případě zájmu o CZ titulky (příp. i filmů k nim) klidně napište soukromou zprávu. :-)