Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (723)

Psema 

všechny recenze uživatele

Promarněná šance, jejíž intelektuální poselství (mezi křesťanem a ateistou není žádný rozdíl, zlo páchané na "nevinných" může i sebelepšího člověk stáhnout na stezku špatnosti) nejsou vůbec na škodu. Jen by nemusela být obalena vizuálem ze třetí cenové, s nímž by atmosféru drsného a špinavého středověku nevykouzlil snad ani Ridley Scott. Smith si navíc podráží nohy drobnými detaily. Krve v soubojích je zbytečně málo (hlavně u bitky v lese), hadry vesnických komparzistů často vypadají, jako by je právě dovezli z čistírny (nebo aspoň ze sekáče), a ve zlomcích akce (moc jí není) neposedná kamera působí při vzpomínce na Solomona Kanea vyloženě uboze. První polovinu navíc přizabíjí i utahané tempo, dělající z filmu subjektivně tříhodinové bloudění po anglické dědině. Drsňák Bean a ďábelsky pěkná Carice toho pak i přes nepopiratelné charisma moc nezachrání. 5/10 ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Hovorili nám, že je to Boží trest. Ale čo by sme museli urobiť, aké prikázanie porušiť, aby sme si TOTO zaslúžili? Nie, nebol to Boží trest. Bol to Diabol.“ No teda, toto ma bavilo. Britský hororový režisér Christopher Smith (METRO, IZOLÁCIA) pre mňa začína byť zárukou vydareného hororu, ktorý sa krvi a sexu rozhodne nebojí. Ale nezabúda ani na herecké výkony a pôsobivé budovanie napätia a atmosféry. V ČIERNEJ SMRTI spojil sily s charizmatickým hercom Seanom Beanom, ktorému historické mužné hrdé postavy vždy výborne pristali. Potešila ma tiež veľmi dobrá „typológia“ Beanovej pôsobivej družiny, kde mal každý svoje miesto a je len škoda, že Smith ešte viac nezapracoval na postavách. Už tak je to ale nečakane dobrý kus, ktorému určite prospela celková „surová morová stredoveká“ atmosféra a brutálne akčné scény (zlodeji v lese). ()

Reklama

sud 

všechny recenze uživatele

Luxusně temné historické drama se silným nádechem tajemna. Perfektní atmosféra, zajímavá myšlenka, výborný Sean Bean a neotřelá zápletka dělají z tohoto snímku nevšední podívanou. Mít tak charismatičtějšího hlavního hrdinu a nemít tak jaksi navíc závěrečných deset minut, bez uzardění bych mu udělil plný počet bodů. I takhle je to pěkných 80%. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

V rámci žánru je to určitě nadprůměr a umím si představit, že by se podobný námět mohl natočit nepoměrně horším způsobem. Přesto mi ten film úplně nesedí. Mé výhrady ovšem budou míjet většinu filmových fanoušků. V podstatě směřují k tomu, jestli se vám líbí literární tvorba Dana Browna nebo Umberta Eca. Oba píšou na první pohled totéž, při hlubším pohledu je mezi nimi ovšem zásadní rozdíl. Umberto Eco píše se špičkovou znalostí historie, estetiky a dobové filozofie, takže své hrdiny a jejich osudy zasazuje do z historického hlediska bezchybného prostředí, Dan Brown své dobrodružné příběhy píše s vědomím, že drtivé většině čtenářů je historická realita ukradená, takže to hází tak nějak od oka a jeho knihy při hlubším rozboru neobstojí. To pochopitelně nevadí tomu, aby měl větší komerční úspěch. Černá smrt funguje jako dobrodružný mysteriózní příběh, kdy divák může obdivovat temnou atmosféru země zasažené ničivou epidemií a střetem náboženských hodnot. Hluboké lesy, loupežníci a jejich krvavý střet s výpravou, močály tonoucí v oparu a tajemná vesnice, kde řádí čarodějnice, to všechno jsou žánrové rekvizity, které jsou zručně využité, a spolu se solidním obsazením vytvářejí i solidní divákův dojem. Jako historický příběh to ale neobstojí, protože konflikt mezi křesťanstvím a pohanstvím byl vybojovaný už o pár století předtím a křesťanství dokázalo lidovou pověrčivost a nejrůznější kulty úspěšně vstřebat. Jednotlivé náboženské hereze a konflikty probíhaly na jiné úrovni, ale to opravdu pro běžného filmového fanouška není podstatné. Spíš mi jde o takové ty scénáristické kotrmelce, jako když v bezvýchodné situaci dva vyčerpaní zajatí žoldnéři oslabení trýzněním se osvobodí z pout a během okamžiku zlomí odpor celé vesnice vzbouřenců. Přesto všechno má ode mě Černá smrt solidních 60 % celkového dojmu. ()

obitus 

všechny recenze uživatele

Christopher Smith je divnej patron, prakticky každý jeho horror je něčím zajímavý, ale on si vždy najde způsob, jak sám sobě podrazit nohy a dosáhnout maximálně na slušný průměr. V Black Death si ani moc podrážet nohy nemusel, tady to za něj udělal už divný příběh, kdy skupina vírou vedených žoldáků jede do vesnice v bažinách, aby tu sejmula černokněžníka, který oživuje mrtvé, čímž chrání vesnici před morem. Příběh jak z tuctové pohádky natočil Smith stejně tuctově a i když do něj zamontoval několik zajímavých nápadů, docela dost brutality a jeden pěkný příběhový twist, pořád jsem se nemohl zbavit dojmu totální televiznosti celého projektu. Jako bych koukal na jeden z dílů Robin of Sherwood, to byla kdysi také solidní podívaná. A Sean Bean? Ty koníky si rozhodně zasloužil. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • V jedné scéně lze spatřit na zápěstí Ulricha (Sean Bean) tetování SUFC. Jako rodák ze Sheffieldu je věrný svému klubu Sheffield United, který samozřejmě ve středověku neexistoval. (rakovnik)
  • Otisk Ulrichovi (Sean Bean) podrážky, na němž je patrná moderní inovace obuvy ve formě zřetelného vroubkování, je možné vidět ve scéně, kdy se vzdaluje od umírajícího vlka. V tehdejší době bylo možné setkat se výhradně s obuví bez vzorkované podrážky, tedy ploché. (Conspi)
  • Černou smrtí se nazývá epidemie moru, která v polovině 14. století postihla Eurasii. Šlo o smrtelnou nemoc způsobenou bakterií Yersinia pestis. Tato nemoc je známá do dnešních dnů. (Danny F.)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama