Reklama

Reklama

Domestik

  • Španělsko Domestik (více)
Trailer
Drama / Psychologický / Thriller
Česko / Slovensko, 2018, 117 min (Alternativní 115 min)

Obsahy(1)

Roman (Jiří Konvalinka) je vrcholový cyklista, který se zotavuje ze zranění pomocí náročného cvičení a přísné životosprávy. Aby zlepšil svůj výkon, spí dokonce v kyslíkovém stanu, který si nechal postavit v ložnici. To ale těžce nese jeho žena Šarlota (Tereza Hofová), která už dlouho touží po dítěti. S každou další nocí v kyslíkovém stanu se jejich vztah proměňuje. Podaří se jim v tomto klaustrofobním prostředí ještě znovu nadechnout? Minimalistická studie rozpadu těla a vztahu v debutu Adama Sedláka, který byl v roce 2015 oceněn Filmovou nadací prvním místem za nejlepší nerealizovaný scénář. (Cinemart)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (164)

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Bezprostředně po prvním zhlédnutí mě zachvátilo nadšení, které jsem na sobě ve vztahu k českému filmu naposledy zakoušel… no, asi při zhlédnutí Karáskova Karel, já a ty (2019). Jedná se o jediné dva filmy, které jsem si sám pro sebe ihned zkomentoval tak, že tu nic lepšího od revoluce nevzniklo. To by se to chodilo do kina s radostí, být všechny české filmy podobně – primárně – formálně, ale i příběhově (nevzpomínám si, který český film by byl odvyprávěn s větším citem pro partnerskou intimitu a rozbolestněnou duši z nenaplněných přání, zkrátka autentičtěji) odvážné. A nutno říct, že ani druhá projekce nezklamala, ba spíše naopak. Čím si mě Domestik konkrétně získal? Krom výborných hereckých výkonů (považuju za plus, že jsem jak T. Hofovou, tak J. Konvalinku v ničem jiném neviděl; jejich neokoukanost zvyšuje dojem již zmíněné autenticity), solidní OST z dílny bratří Kaplanů (znepříjemňující události v obraze) a toho, kterak umí Sedlák udělat z minima (intenzivního cyklo-tréninku v prostorách dvě plus jedničky; kdo by od toho čekal cokoliv velkého?) maximum (pozoruhodně sugestivní, bolavý film), de facto dvojím – za prvé, dokázal mi, že i v naší malé kotlině mohou (záměrné, či bezděčně?) vznikat body horrory takřka cronenbergovského střihu, že stačí jen chtít, za druhé mne utvrdil v mých feministických postojích (tj. v náhledu, že ženy jsou obyčejně silnější bytosti než muži; bohužel musí, jelikož to v životě – Pokáčovi navzdory – objektivně těžší maj), a že titulním Domestikem (neboli „nosičem vody“) SPOILER není paradoxně Roman, nýbrž Charlotte, ale pouze ona se této roli dokáže v závěru vzepřít SPOILER. Promyšlení obého bych rád věnoval tento komentář. ___ I. Definujme si pro začátek (sub)žánr body horroru, jak já mu sám pro sebe rozumím. Jak název napovídá, subjektem utrpení (potažmo mučení) jsou zde lidská těla. Tvůrci se u tohoto (sub)žánru nesoustředí na celou osobnost, psychofyzikální jednotu, nýbrž na tělesnost o sobě. Samozřejmě, díky souvztažnosti těla s psyché, v těchto filmech trpí i jedincova duše, ale pouze jako nezamyšlený důsledek „útoku na tělo“. Možná s poslední větou vyvstal dotaz, proč jsem spojení útok na tělo opatřil uvozovkami? Abych dokázal odpovědět, musíme se v textu o něco vrátit. Výše se zmiňují o body horroru cronenbergovského střihu, co tím přesně myslím? Vezměme si na pomoc konkrétní film, vzpomeňme kupř. Mouchu (1986). Asi se nenajde nikdo, kdo by neodsouhlasil, že zda Sethovo (Jeff Goldblum) tělo zakouší maximálně útrpnou zkušenost. Příčinou oné zkušenosti však není mučení per se, naopak, vyšlo-li by všechno, jak bylo zamyšleno, Sethovo tělo by z osudové zkoušky vyšlo posilněno, obdařeno (v součinností se strojem) schopností teleportace. Jinými slovy, v body horrorech cronenbergovského střihu přichází zkáza těla jako nezamyšlený důsledek manipulace s technologickými (medicínskými) prostředky, které měly svého uživatele učinit silnější bytostí! Tímto se vracím zpět k Domestikovi. Jak Roman, tak Charlotte žijí obklopeni věcmi, které jim dopomoci dosáhnout jejich cíle – u Romana dostat se do formy, pozastavit propad své sportovní kariéry, u Charlotte otěhotnět. Jak se jim však jejich sen vzdaluje, začínají oba pod stále invazivnějšími prostředky poněkud šílet. Jejich civilizovaná osobnost se s postupující stopáží pomalu, ale jistě rozpadá. Při této příležitosti bych se rád konkrétně zmínil o kyslíkovém stanu, který domů přitáhl Roman. Úchvatná „proprieta“, český film snad ještě nepracoval s děsivější rekvizitou (opět, kdo by to čekal). Jako by se napájel z obrazotvornosti těch velkých sci-fi horrorů. By mě třeba zajímalo, zda jsem jediný, komu tento stan připomněl „hibernační modul“ (hibernation pod) z Vetřelce… II. Zde už se nevyhnu spoilerům! Přestože obě postavy můžeme označit za posedlé, je Charlotte v konečném zúčtování daleko sympatičtější postavou. Předně, jen ona je schopna určitých ústupků, potlačení svých potřeb (třeba když Romanovi dovolí, aby si nechal kyslíkový stan). Jen ona trpí pod partnerovými rozmary (Roman si vždy najde cestu, jak se nepodvolit vůli své milované). A jen ona dokáže partnerův sen vzít za svůj (Roman po souloži blouzní o těhotenství, ale pouze pro těhotenské vzbouření hormonů jakožto nejpřirozenějším dopingu), dokáže se na něj naladit, jak už jsem řekl, být nápomocna na úkor sebe samé (tedy se jako domestik obětovat pro tým). A je to nakonec ona, kdo tím, že odhalí své nahé tělo (nevratně poškozené různými dietami a prášky, mající daleko k vysněnému těhotenství) jakožto výraz prozření, vědomí, že nastolena cesta je autodestruktivní. Ne tak Roman, ten si klidně bude šlapat až do totálního sebezničení. [13.7.2022, 10.12.2022] () (méně) (více)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Klid, to je moje tělo. Já znám svý tělo, já ho poslouchám. A vím, kdy mám ubrat, a kdy můžu zase přidat.“ Tak to Roman trochu neodhadl…Dokonce jsem se i zasmál (bavila mě třeba představa, jak by asi různé ženy reagovaly na to, že mají spát v kyslíkovém stanu či odlepování chladící náplasti s prostřihem na vařící se vejce)…ale to jen zpočátku. Pak mě smích přešel a dostavila se čistá deprese. Domestik je dost nedivácký (není určen širšímu publiku) a nebude vám u něj zřejmě moc dobře (i fyzicky). Nabízí střet 2 posedlostí, z nichž sice 1 zdánlivě převládá (i sobeckostí) a jeví se jako nebezpečnější, ale v konečném důsledku jsou zničující obě. A postupný rozpad vztahu doprovází změna postav v trosky, přičemž se z filmu stává solidní psycho. Domestik se na české poměry dost vymyká, ať už způsobem natáčení, tématem či technickou stránkou (u té dominuje hlavně perfektní, Lvem oceněný zvuk) a jako takový se těžko hodnotí. Sledovat ho je náročné, místy až nepříjemné, ale zároveň i zajímavé a něčím fascinující. Za mě slušné 4*. ()

Reklama

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele

Vytrestal ma ten film kvalitne. Som si myslel že to len Slováci točia píčoviny, ale zjavne obecne absolventi VS si myslia že točia modernu a vypadávajú z nich takéto hovná. Zle po všetkých smeroch. Nedá sa na to pozerať, skoro nerozprávajú, polhodinové dokumentaristické detailné zábery. To že on je cyklista je len zámienka na natočenie vzťahovej drámy, aby sa neopakovali s alkoholikmi. Pre laika nezrozumitelná, ťažkopádna píčovina, pre zainteresovaného len ťažkopádna píčovina. Nikdy viac. 1 z 5 ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Fyzičnost až na prvním místě! Konečně, chce se říci. Žánr bytového hororu je řízlý tematikou Fair Play a sleduje proměny hrdinů na psychické i fyzické úrovni. Některé tělesné kousky jsou těžko zkousnutelné, ale to je jenom dobře. Mám rád, když se utahování šroubů daří způsobem, jaký svého času piloval Polanski, a precizní Sedlákova režie jde právě v těchto stopách. Žádný záběr není nahodilý či odfláklý, vše má své místo a forma tak podtrhává neurotičnost ústředních postav. Pro mě jeden z nejsilnějších tuzemských filmů za poslední roky - možná vůbec nejsilnější. ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

KINO Blansko/// Obsazení 3/10 Děj 5/10 Hudba 7/10 Kamera 4/10/// PLUS: Tereza Hofová a stejně tak i Jiří Konvalinka se do rolí pořádně položili a dokázali až neuvěřitelně zapracovat na proměně svých charakterů a to jak psychických, tak i fyzických, hudba je občas podmanivá, často drásající MÍNUS: kamera je často ve velkém detailu a pozadí je rozostřené, přesto je to ale často hnusný a znechucující pohled/// Shrnutí: Hodně silný filmový zážitek a zároveň hodně divácky nepříjemný. Proměna postav hnusně dokonalá, zvuky nepříjemné a situace postav, do které by jste se ani náhodou nechtěli dostat a nebo je i z části zažit. Film, který ukazuje, že přehnaná snaha o dosažení svých cílů vede k záhubě. Kvalitně natočené, ale rozhodně ne pro každého./// Celkem 49%/// PS: milý personál kina nás příjemně potěšil. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (6)

  • Jiří Konvalinka sa na úlohu závodného cyklistu Romana pripravoval viac, ako pol roka, keď pod vedením profesionálnych trénerov nacvičoval jazdu na valcoch i na cyklistickom ovále. Druhým domovom sa mu stala posilňovňa a absolvoval i povinnú cyklistickú depiláciu. (classic)
  • Nakrúcanie trvalo 24 dní a posledná klapka zaznela koncom októbra 2017. (classic)
  • Před českou premiérou proběhla premiéra na Karlovarském IFF 3.července 2018. (Varan)

Související novinky

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

10.11.2020

Po dvou nezdařených pokusech uspořádat filmový festival Kino na hranici v tradiční podobě se organizátoři rozhodli, že letošní ročník uspořádají on-line. Bude se konat ve dnech 23.–29. listopadu.… (více)

Nominace na Ceny české filmové kritiky 2018

Nominace na Ceny české filmové kritiky 2018

03.01.2019

Rok se s rokem sešel a přichází na řadu rozhodování o nejlepších filmech roku. Tentokrát je řeč o ryze domácích filmech a ke slovu se dostanou pro změnu kritici, dnes byly totiž čerstvě oznámeny… (více)

Česko vyšle do boje o Oscara snímek Všechno bude

Česko vyšle do boje o Oscara snímek Všechno bude

14.09.2018

Snímek Všechno bude režiséra Olma Omerzua (Rodinný film) byl vyslán za Českou republiku do bojů o nominaci na Oscara za nejlepší cizojazyčný snímek. O nominaci rozhodlo hlasování členů České filmové… (více)

Vary přivítají šestici domácích režisérů

Vary přivítají šestici domácích režisérů

02.06.2018

53. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary uvede v soutěžním programu rovnou šestici českých snímků. V každé ze soutěžních sekcí se představí dva domácí režiséři. V Hlavní soutěži se o… (více)

Reklama

Reklama