Reklama

Reklama

Zločiny Velké Prahy

(seriál)
Česko, 2021, 11 h 3 min (Minutáž: 63–69 min)

Režie:

Jaroslav Brabec

Kamera:

Pavel Berkovič

Hudba:

Jan Ponocný

Hrají:

Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Miroslav Táborský, Jiří Bartoška (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Dne 1. ledna 1922 došlo ke sloučení centrální Prahy s třiceti osmi městy a obcemi, které ji obklopovaly. Vznikla tak Velká Praha a pražská státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo jen četnictvo. Byl to prostor méně bohatý a vznešený, ale o to pestřejší a živější. Velká Praha byla tvořena nejen klasickou městskou zástavbou, ale i vesnicemi, lesy, zemědělskými statky, továrnami, bohatými vilami i chudinskými slumy. Hlavní postavou je inspektor Budík, muž velmi lidský, zmítaný nectnostmi i slabostmi, nicméně také mimořádně bystrý, všímavý a především schopný velké psychologické exhibice, kterou se vyznačují slavní detektivové. Zmítá se ale územím Velké Prahy - ani městem, ani venkovem - odsunutý z centra města bank, restaurací, divadel, která tak miluje. Stále elegantní se brodí v blátě a hnoji předměstí a soustřeďuje svůj mozek na nečekané zkratky a obraty. (Česká televize)

(více)

Recenze (110)

Mamlas odpad!

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Odpadní a nudná záležitost z hlediska námětů, příběhů, scénáře, prostředí, vyšetřování, hereckých výkonů i protivné hudby a spousty otravné vaty. Extra kapitolou je odporná neposedná nakřivo kamera se záběry od kolen a obraz doplněný protivnými filtry, což umocňuje nepříjemný pocit za sledování až na úroveň úplného zhnusení. (6%) ()

marhoul 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rohypnol za dáčo, bezkrevné, jak přívěsek impotenta. Neviděla jsem všechny díly, na to se mám příliš ráda, a z toho mála, co mě potrefilo, se mi jako ucházející zdály dva. Výprava hezká, obsazení celkem také, jako kulisa k četbě, prosím. Jo a aby nedošlo k mýlce, nijak neadoruji videoklipové, pestrobarevné potřeštěnosti hodné grand malů, dokonce jsem si díky tomuto počinu začala po letech zase dávkovat Hříšné lidi a Poirota a dlužno dodat, že jsem jejich kvalitám opět přišla na chuť. V tomto unylém seriálu mě nejvíc těšila Lucie Žáčková, která je děsně fajn a přirozeně rozzáří i tunel. S Pavlou Beretovou to jsou v současnosti dvě sympatické šikovnice, které krásně hrají, baví mě se na ně dívat, kterých na obrazovkách a plátnech není nikdy dost. Ostrava!!! ()

Reklama

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Od počátku se seriáloví tvůrci i herci samotní do jisté míry stylizovali do seriálu Hříšní lidé města pražského. Mnohokrát sami na toto dílo odkazovali. Je tedy logické, a filmaři se tomu ani moc nebránili, že je třeba jistého srovnání. Podle mě je hlavní rozdíl v atmosféře. Zatímco u slavnějšího kolegy působí atmosféra opravdu prvorepublikově, detektivové trochu noblesně stejně jako podezřelí a ostatní postavy, zde vydiíme místy až ponurou atmosféru, která jde ruku v ruce s velmi neobvyklými postavami. Tak předně inspektor Budík. Původně šlechta, nyní běžní lidé. A stále se na svou minulost odkazují. Nové časy jim evidentně moc nesedí. To postava Jiřího Langmajera je jiné kafe. Nejen, že přeřízne prakticky kteroukoli ženskou která se mu namane, ale svůj největší talent předvede hned v první díle. Několikrát je zdůrazněno, že je potřeba s vyšetřováním spěchat, protože ministr už jede ve vlaku,ale inspektor Rudolf Havlík si užívá v posteli a nikam nespěchá. To policejní agent Martin Nováček nenadbíhá dceři svého šéfa, ale rovnou mu ji svede. A tak trochu se zapomněl v posledním díle pochlubit nejen tím, že s dcerou udržuje vztah, ale že ji také oplodnil. Prakticky všichni pachatelé nebo podezřelí ztratili k policii repspekt a podle toho se k vyšetřovatelům i chovají. Asi úlitba modernímu divákovi. Ale tenkrát ještě měli respekt k policistům veliký a takové chování, jaké jsme mohli sledovat zde, bylo naprosto nemístné. Ostatně i v Četnických humoreskách bylo vidět, jak moc velký respekt z četníků obyvatelé měli, až na vyjímky, samozřejmě. Celková atmosféra byla místy spíše hororová nebo tajuplná. Postavy spolu rozprávěly tak, že by u toho jeden usnul. Až na pátý díl byl seriál přehlídkou nudy a nezáživnosti a to i v dialozích. Zločiny Velké Prahy nám ale odhalily to, co lze s jistotou tušit. Takhle nějak by vypadaly tehdejší seriály točené dnes. ()

Inozuka 

všechny recenze uživatele

Ke konci série jsem si buď zvykl na tu podivnou směs dobové kriminálky, komedie a romantického filmu nebo se série postupně zlepšovala, každopádně mi trvalo pár dílů, než jsem se na styl vyprávění naladil. Většina herců, zde obsazených, patří k mým oblíbencům a asi hráli dle scénáře dobře, problém však byla zřejmě předloha sama. Případy byly zvláštně vypointované, romantická linie mezi jednotlivými díly moc nenavazovala a zamýšlené vtipy moc vtipné nebyly. Navíc mě dost iritovalo zdánlivě originální, avšak velice nepravděpodobné jméno hlavní postavy - Budík. Fakt k popukání ... Nakonec tedy s odřenýma ušima za tři a pocit promarněné šance. ()

manonfire 

všechny recenze uživatele

Langmajer solidní, byť vlastně nonstop stejný. Je ovšem třeba podotknout, že stylizování tohoto pána zjevu veskrze obyčejného do ultimátního lamače srdcí a hrázek, který si s jakoukoliv náhodnou kolemjdoucí zasouloží prakticky automaticky.... je směšná. Plesl herecky nejlepší, byť byla jeho postava až na pár jízlivých dialogů s podezřelými v podstatě suchopárná. Šafařík je děsně prkenej a kdykoliv se děj filmu zaměřil na jeho plachou avšak o to plodnější romanci s Julinkou, měl jsem regulérní nutkání popojet o kapitolu dál. Vůbec jsou ty ženské charaktery ve filmu nesympatické. Vlasáková sehrála arogantní kravku, která manžela podpořila jedině, když to nepotřeboval, Rojková vývojově zdokonalenou arogantní kravku druhé generace a Pavlovičové Julinka by pro změnu zasloužila proplesknout za svůj dementní vkus na samce. Protože to jak daleko měl tenhle knírkem obohacenej úlisnej kryploid k alespoň podprůměrnému chlapovi.... to se jen tak nevidí. Nechápejte mě zle. Není nic zlého na tom, když je muž rachitický tolik, že by v klidu prolezl ostnatým drátem a na vojně by ho denně šikanoval i Vladimír Javorský. Za svou tělesnost samozřejmě nemůže. Nicméně v kombinaci s totální absencí jakéhokoliv charizma a hlavně hereckých schopností je účelové exponování pana Šafaříka do světa filmu nanejvýš podezřelé:)))) Pan režisér Zelenka se zkrátka onehdá nad portfoliovou fotečkou tohoto hocha v trenýrkách (či spíš bez) nezdravě dojal, přiklepl mu Žita, a od té doby máme tohle ultralight motovidlo v televizi předplacené. Takže děkujeme...  Po příběhové stránce nebyly "Zločiny" zdaleka tak špatné, jak by napovídalo zdejší hodnocení a dobový dojem nastolily rovněž solidní. Problém byl v jisté zkratkovitosti vyprávění, kdy se vztahy "budovaly" jakoby bez divácké účasti, filmovým pásem nezaznamenány.  Doktor Herzog vytáhne Budíkovu dceru z vězení víceméně levou zadní, v příštím dílu zemře a ono se po nás chce, abychom soucítili s Budíkem, jakoby přišel o největšího přítele z dětství, matku či poslední zbylou ledvinu. Divácky vděčné nervíky mezi Budíkem a Nováčkem ohledně obhospodařování dcery prvně jmenovaného taktéž zcela vyšuměly, jako bychom v seriálu vynechali dva-tři díly. Hlavně to ale chtělo méně milostných témat a více krimi. U rady Vacátka jsme taktéž netušily, zdali má jeho dcera problém s drogami či výtokem, a jak to panečku fungovalo. Telenovel máme všude okolo nejen dostatek, ale řekl bych, že extrémní přebytek, tak to proboha přestaňte cpát ještě sem. 60% ()

Galerie (182)

Zajímavosti (61)

  • Písárnu vybudovanou ve Dvoře Králové pro účely natáčení tohoto dílu vybavili filmaři osmnácti historickými psacími stroji. (Česká televize)
  • Martin Nováček (Denis Šafařík) vezme do ruky boty, přičemž jedna bota směřuje od něj a jedna k němu. V dalším záběru ale směřují obě od něj. (SONY_)
  • Budíkova (Jaroslav Plesl) jízda tramvají ve 23. minutě je historicky popletená. Počáteční velký celek ukazuje vůz č. 412 (vyrobený v roce 1920) jako linku 20. Také v záběrech interiéru za průvodčím je č. 412. Ovšem následující detail čela tramvaje ukazuje o pět let dříve vyrobený vůz č. 351, dokonce s novodobou cedulí: „Vyhlídková jízda Prahou.“ Děj se odehrává v roce 1922, ale linka 20 jezdila v Praze až od roku 1926. Navíc nikdy nejezdila na Pankrác jako v epizodě, ale do Vršovic, a to až do roku 1961 (měnila se pouze její trasa na druhém konci počínaje tehdejším Parlamentem). Trasa na Pankrác v roce 1922 ani neexistovala, tramvaje až do roku 1925 končily v Nuslích na Riegrově náměstí (přejmenovaném později po komunistických lumpech bří Synků), kromě toho trasa nikdy nevedla rovně mezi zelení. (aquacam)

Související novinky

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

15.09.2020

Ačkoli je podzim, Finále Plzeň je! I přes složité jarní období se organizátoři rozhodli největší plzeňský filmový festival nezrušit, ale pouze přesunout. Během šesti dnů včetně prodlouženého víkendu… (více)

Reklama

Reklama