Obsahy(1)
Observační dokument o průběhu přijímacích zkoušek na pražské AVU. Jak lze ale měřit výtvarné nadání? “Zkouška umění je film, který složitý a intenzivní proces výběru uchazečů a uchazeček zachycuje skrze konkrétní fragment v celé jeho citlivé komplikovanosti. Jde o pohled do specifického prostředí plného upřímné i syntetické emocionality, provokativního tázání a hledání porozumění v nesrozumitelných věcech,” říká o filmu prof. Tomáš Vaněk, emeritní rektor AVU. Zkouška umění sleduje ve třech rozdílných ateliérech přijímací řízení na Akademii výtvarných umění v Praze. Adéla Komrzý a Tomáš Bojar natáčeli zákulisí přijímacích zkoušek v roce 2019. ”Ať se diváci na film podívají a uvidí sami. Třeba se s ním minou, třeba ne, ale všechno důležité, oč nám s Adélou a Hedvikou (střihačka) šlo, je v něm doufejme nějakým způsobem ukryt“, hodnotí poselství filmu režisér Tomáš Bojar. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (98)
Ok, beru zpět, už nelituju, že jsem nešel na uměleckou školu.... Zkouška umění je totiž neskutečně upřímnou, nekorektní, provokativní a zábavnou [a přesto dost smutnou] observační sondou, jež nahlíží pod pokličku školského systému, který se snaží vzdělávat všechny uměleckým nadáním (ne)políbené – a zároveň tak dost podnětně polemizuje nad podstatou i významem umění. Dokument sice na tuhle obskurní institucionální problematiku "měření talentu" nahlíží v dost malým měřítku, ale divák si posléze dokáže udělat dost jasnej obrázek o tom, jak moc jsou umělecký akademie elitářský a extrémně selektivní – a o to víc se nestačí divit všemu, co tahle satira [mnohdy neúmyslně] ukazuje.... Projděte křovím! ()
Dokument který pojednává o tématu, o kterém jsem určitě dokument nikdy pojednávat neviděl, zabíjí zbytečně dlouhá délka a nicneříkající scény typu proudící kafe nebo pohledy na prázdné chodby. Jsem si ale jistý, že kdyby tvůrci něco vynechali nebo přidali (například vážnou) hudbu (kterou bych tam já osobně třeba rád měl) do některých scén, ze snímku by přestalo být něco, co z něj jistě chtěli mít. O uchazečích si nemyslím vůbec nic špatného, a nesoudím je, jsou to mladí lidé, co se hledají, o pedagožkách Ateliéru Nových Médií to už uplně říct nemůžu. Určitě dokument pro Ty, kteří milují umění, zabývají se uměním, a rádi analyzují umění. Neumím si představit, že těm ostatním dokáže říct něco podstatného a chytit je za srdce. Dovolil jsem si i upnout na youtube mou oblíbenou část. P.S: Vadilo mi, že jsem se nedozvěděl, kteří z uchazečů byli přijati. ()
V mnoha ohledech velmi diskutabilní záležitost, která je sice zábavná, ale dost necitlivě zpracovaná. Studenti jsou tímto dokumentem jednoduše diskreditováni a předsudek o umělcích tak zůstává neměnný. Jsem ráda, že se podařilo se dostat do zákulisí AVU a natočit dokument, to je obdivuhodně, nicméně je velká škoda, že dokument podává velmi zkreslený pohled jak na instituci tak na umělce. Umělec je ukazován v nelichotivém světle - umělec = neinteligentní člověk, který je výstřední a moc se neumí vyjadřovat, a řeší se jen sexualita. Problém tohoto dokumentu je dle mého názoru nedostatečná informovanost, jak to na těchto školách chodí, jak psychicky náročné takové procesy jsou a co sebou obnáší osobní přístup (ať už ze strany profesora, tak studenta). Přijímací zkoušky jsou velmi intimní záležitost a nejsem si jistá, jestli byla podána správným způsobem. ()
"To "Projít křovím" bylo jakoby fakt ten akt, co se stane, což je to univerzum, což mám tady zalepený tou šprckou. Dala jsem si prostě do umělejch kalhotek tu trávu, aby to byla taková jako upřímně nadsázka na to, kdybych měla prostě chlupatou kundu a tak prostě a že mi tluče to srdce skrz ni. Tak je to asi věnovaný vlastně ta moje vilná instalace jak mojí kundě, tak prostě tomu co bude." Zajímavý dokument o tom, jak je umění složitá věc, jak dobří ale i tragičtí jsou někteří uchazeči a o dlouhých záběrech do nikam. Je to ale i celkem zábava a rozhodně nelituju, že jsem tenhle film viděl. V některých momentech mě mrzela špatná srozumitelnost projevů, které probíhaly dál od mikrofonu. Pedagogy musím rozhodně ocenit, protože já bych se neudržel a smál se u některých děl či odpovědí na celé kolo. Zejména obě ženy mi připadaly současně hodně cáklé a při tom vlastně při hodnocení tvorby docela rozumné. Výborné jsou také paní na vrátnici, které jsou na stejném místě, ale přitom od toho všeho dění zcela oddělené. Nejdřív mi ty prostřihy na vrátnici přišly divné, ale nakonec se mi ten kontrast zalíbil. ()
Ještě den po zhlédnutí jsem z toho v rozpacích. Co ale ukázal podle mého film přesně, je nepřirozenost konstruktu o genderové nebinaritě, kdy se dotyčná bytost zoufale snažila nevypadnout z nebinární role, ale moc se jí to nedařilo. Co se týká Duhového jednorožce a Magické ženy, musel jsem si vyhledat na webu AVU ateliér Nových médií 2 a ujistit se, že jde skutečně o pedagožky a nikoli o bizarní nastrčené figurantky. ()
Galerie (6)
Photo © Adam Hříbal
Zajímavosti (1)
- Po závěrečných titulcích následuje ještě jedna scéna s výkřikem. (griph)
Reklama