Reklama

Reklama

Sama nocí tmou

  • USA A Girl Walks Home Alone at Night (více)
Trailer 2

Po Zkaženém městě, domově pasáků, dealerů a prostitutek, se po nocích toulá mladá osamělá upírka a podle vlastních měřítek nastoluje pořádek. Až nečekané setkání s Perským Jamesem Deanem vytrhne Dívku z její osamělé a smutné rutiny. Mladý muž je totiž snad posledním obyvatelem tohoto města, který si uvědomuje rozdíl mezi dobrem a zlem. Vizuálně výrazný celovečerní debut íránské režisérky Any Lily Amirpour vznikl v americké produkci a vyniká působivou ponurou atmosférou, svérázným humorem i promyšlenými odkazy na symboly západní popkultury. Mluví se o něm jako o prvním íránském upírském westernu a odráží režisérčinu zálibu v brakových žánrech. Výsledkem je chytrý a těžko zařaditelný žánrový mix, který nezapře inspiraci hororovými filmy, westernem, komiksem a íránskou novou vlnou. Slovy režisérky, je to jako kdyby spolu Sergio Leone a David Lynch měli malého íránského rockera a hlídat jim ho přišel Nosferatu. (Aerofilms)

(více)

Videa (5)

Trailer 2

Recenze (176)

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Pročítaje si vaše ctěná stanoviska, vám tedy nevím, pánové a dámo. Káva nebyla, není a zřejmě ani nebude mým šálkem čaje, tudíž se po kavárnách nepovaluji. A co hůř? Dodnes nevím, kdo či co to je hipster. Přesto jsem s - dovolte mně alternativní titul; horší už to stejně nebude - "S tmou v zádech směr domov kráčející dívkou" (ehm; uznávám: vymyšlením distribučních názvů bych se vší pravděpodobností neuživil) spokojen. Co spokojen? Já jsem navýsost (a možná ještě víc) nadšen! Je se mnou tím pádem něco špatně? Neměl by mně tedy jako ne-hipsterovi a ne-kavárenskému povaleči; seznamte se: s "jen" povalečem; propíraný film spíše než cokoli jiného pít krev? Koukněme se objevší se svízeli na zoubek! Bratří a sestro, zjednodušujete! Není psáno, že se "Sama nocí tmou" nesmí líbit obyčejným a šarmantním a inteligentním a vtipným a citlivým a romantickým a vytrénovaným a tak obecně v každém životním počínaní si více než úspěšným chlapcům, zkrátka těm, ke kterým už bůhvíkolik let spadám (jo, ještě jsem zapomněl na skromné). Může! Proč? No obyčejní a šarmantní a inteligentní a vtipní a citliví a romantičtí a vytrénovaní a tak obecně v každém životním počínaní si víc než úspěšní chlapci (a skromní) si cení filmů, v nichž noc je nocí, den je dnem, hudba tvoří s obrazem neodolatelnou syntézu a tvůrci příběh nepřežvýkali - jak říkávala Forrestova máma: "prostor pro interpretaci musí být zaručen každému, i takovým debilům, jako jsi ty"; "skryté je lepší než odhalené", to zas říkala nějaká puritánka, ale to je jedno, hodí se to tu a komentář bez aspoň dvou citátu není komentářem! Důležité, že já a jenom já vím, co režisérka a scénáristka svým počinem zamýšlela. Chcete to vědět? Vážně? Ale já se nevyhnu spoilerům! Stále to chcete? Jo? Tak jo, ale varoval jsem vás! Zjednodušeně: ten film vůbec není o upírech, je to typické blízkovýchodní sociální drama. Chudoba, kriminalita, poslední spravedlivý, legitimní rebelka-strážkyně hnusící se sama sobě, střet patriarchátu a matriarchátu, tradice a moderny, síly a odpuštění, to jest důležité. Ďábel se zde mění v anděla, otec v nezvedeného syna... Ty vole, já jsem se těm spoilerům vyhnul, sice na úkor srozumitelnosti, ale stejně to nikdy nikdo nepřečte, je to dlouhé, těžkopádné, a jelikož to nikdo číst nebude, můžu si tu zanadávat... nebo ne! Kašlu na to! Ale k svému pohledu na film se vracet nebudu, bude-li vás zajímat, napište! Rád si pokecám. 90% ()

Madsbender odpad!

všechny recenze uživatele

[Febiofest 2015] Ak som niekedy pochyboval o tom, čo znamená slovné spojenie "plagátové postavy", film "najhustejšej iránskej režisérky" definitívne zmazal akékoľvek moje pochyby. Dosiahnutiu neurčitého falošného štýlu padá za obeť funkčný príbeh a celé Skazené mesto je len potemkinovskou dedinou, ktorá zakrýva obriu dieru zívajúcu prázdnotou. Naoko starostlivo komponované, v skutočnosti často nahodilé čiernobiele zábery zhadzuje neschopnosť režisérky pracovať so zaostrovaním. Takmer každá scéna je dlhšia, než je potrebné (a nevyvažuje to žiadnym hlbším zmyslom či iným, než len povrchným zámerom), vďaka čomu sa postupom času stáva ťahavá pomalosť filmu neznesiteľnou. Absentuje tu koncept, štruktúra aj zmysluplnosť, zostáva len - a tomuto výrazu sa obvykle vyhýbam, pretože je znakom určitého elitárstva - urážajúci gýč (za nič iné ani nemožno nechcene vtipné wtf momenty typu transvestita s balónikom považovať) a uspávajúca nuda. Dávno som nemal tak alarmujúci pocit, že sa tu ktosi na čosi veľmi silene a nevkusne hrá. S prehľadom najhorší film festivalu a totálna strata času. 0% ()

Reklama

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Jo jo, ten Írán už holt není co bejval... aspoň tedy ne v tomhle prapodivném filmu. Hustota obyvatel ca 3 na 1km2, ženský se tam v noci promenujou po ulicích bez chlapa i bez čádoru a nebo se dokonce prostituujou, mládež tam paří na diskotékách, na kterých místo recitace koránu zní úpadková moderní muzika, starý dobrý héro tam frčí na plný koule... No prostě tohle kdyby viděl nějakej zbožnej ájatolláh, zaskočí mu z toho kebab v krku. A do toho ještě městem řádí jedna schizoidní upírka, která s oblibou vysává feťáky, pasáky a bezďáky, ale která má ve svém nitru "samozřejmě" jemnou citlivou duši a touží po lásce jako každá normální žena... Ty jo, a na tohle jsem se tak zvědavě těšil... Abych se vyjádřil jako študovanej a erudovanej kritik: "Vůbec nevím, jak mám tento film uchopit". Jsou dvě možnosti - uchopit ho myší a hodit tu chujovinu do hajzlu, tedy přetáhnout do koše, nebo mít radost z nevšedního orientálního filmového počinu a vychutnat si ho jako příjemně psychedelický zážitek. No... spíš to druhý. ()

golfoxovox1 

všechny recenze uživatele

Zajímavý, multižánrový film. Již třetí film, který jsem viděl na téma vztahu upírky a člověka, poprvé však s úsměvnými prvky. Snímek má zajímavou kameru, která se často zaměřuje na důležité minimalistické detaily, některé záběry jsou nezvykle dlouhé a důraz je kladen na mimiku hlavních protagonistů, což dělá tento snímek zajímavější. Právě smysl pro detail (zírání do světla, využití skateboardu, prstík, mimika, využití kočky) pro mě byl důležitější, než děj samotný. Výběr hlavních protagonistů dokonalý. Hudební složka rovněž zajímavá a dobře dokumentující, co se na scéně zrovna odehrává.,, Děkuji za čsfd projekci ;-) ()

AlfaNumerO 

všechny recenze uživatele

[ČSFD projekce -AERO] Tempem připomínající ultranudné Night moves, narozdíl od nich však vtipné, popkulturní, podmanivé a naprosto jiné... a je tam kočka Musaki a Rajnit z HIMYM, kterej se ukáže taky v jiné roli než řidiče limuzíny. Jsem zvědav na příští celovečernák Íránské řežisérky Ana Lily Amirpour. Příště bych prosil více odstínů (než jen) šedi. 73% ()

Galerie (63)

Zajímavosti (6)

  • Pri navrhovaní vizáže pasáka Saeeda (Dominic Rains) sa režisérka inšpirovala frontmanom kultovej Juhoafrickej kapely Die Antwoord – Ninjom. (Hamaradža)
  • Film byl zvolen druhým nejlepším filmem roku 2014 serverem Indiewire a o jeho režisérce mluví Indiewire jako o „nejhustší režisérce současnosti"." (Zdroj: Aerofilms)
  • Ve filmu hrají herci, kteří se v Íránu narodili, nebo tam mají předky. (M.B)

Související novinky

Kinokavárna na Rock for People

Kinokavárna na Rock for People

30.06.2015

Oscarové filmy, kultovní české seriály, přehlídku tvorby mladých nadějí českých filmových škol, originální Kinokavárnu s vybraným filmovým menu od Aerofilms a nádavkem diskuze s tvůrci. Festival Rock… (více)

Jim Carrey kanibalem

Jim Carrey kanibalem

20.03.2015

Jméno Ana Lily Amirpour vám asi nic neříká, už brzy by se to ale mohlo změnit. Mladá režisérka, která loni debutovala upírským hororem Sama nocí tmou, patří mezi nejsledovanější nové tváře. A její… (více)

Reklama

Reklama