Režie:
Petr JáklKamera:
Jesper TøffnerHudba:
Philip KleinHrají:
Ben Foster, Sophie Lowe, Michael Caine, Til Schweiger, Matthew Goode, William Moseley, Roland Møller, Karel Roden, Werner Daehn, Kevin Bernhardt (více)Obsahy(1)
Na konci 14. století jsou Země Koruny české zmítány tyranií a násilím. Jan Žižka a skupina jeho žoldnéřů jsou najati na ochranu králova zástupce. Jan prokáže skvělé strategické a bojové schopnosti. Následně je pověřen službou pro samotného krále, Václava IV. Zemi ale ve skutečnosti ovládá Jindřich z Rožmberka, nejbohatší velmož království. Jan dostává další delikátní úkol: unést Rožmberkovu snoubenku Kateřinu. Tím se nevyhnutelně zaplétá do vysoké politiky. Od té chvíle nemá na vybranou. Musí bojovat. Janovy žoldácké hodnoty se otřásají v základech. Vášeň, vina, chtíč i pomsta se stávají hnací silou jeho boje za spravedlnost a rovnoprávnost obyčejného lidu. V této době se z nájemného žoldnéře stává legenda. Rodí se vojevůdce, který bude bojovat za vše, v co věří. Historický film Petra Jákla vypráví o počátcích husitského vojevůdce Jana Žižky na pozadí bouřlivých událostí roku 1402. (Bioscop)
(více)Videa (10)
Recenze (1 029)
Zajímal by mě původní scénář Petruše a Dobeše. Vůbec ne špatný film, který ale selhává v protichůdných tvůrčích snahách Hollywood versus česká historie - blockbuster to totiž moc není a film z českých dějin už vůbec. Teda pokud nepočítáte pár historických postav, zavázané oko a zpěv písně o božích bojovnících. Obecné snahy o natočení snímku o bojovnících za svobodu jsou patrné, ale co z toho? Nic není dotaženo a snad Jákl a spol. aspoň moc neprodělají. I když z Jena neuchcávám, tohle mu nepřeju. ()
Petr Jákl se prakticky v každém rozhovoru vyznával z lásky k BraveHeart. A přesně takový film natočil, Žižkův origin pro zahraničního diváka. Z celého kulturního fenoménu si vybral mýtus zrodu a ten podpořil skvělými jmény. Z mnoha zahraničních herců, se kterými se Jáklovi podařilo pracovat, bych vyzdvihla speciálně Tila Schweigera, který je přesně tou hvězdou, která má dostatečný tah na diváka a zároveň není našemu kulturnímu prostředí jakkoli cizí. A i proto je jeho Rožmberk pastvou pro oči a zároveň nejzajímavější vedlejší postavou. Jako celek film funguje, má hodně co nabídnout, jen to zkrátka není remake Vávry (ani adaptace Čorneje) a z toho jsou místní kruhy lehce v šoku. ()
Dvouhodinové zoufalé pobíhání po lese, kamenolomu a jeskyni (středověká atmosféra jak víno), které občas okoření mizerně natočené šermovačky se 40 střihy za vteřinu, aby nikdo neviděl ten nulový komparz, otřesnou choreografii a plastové rekvizity. Výprava nulová, triky laciné nebo žádné, scénář neuvěřitelně špatný. Pocta Žižkovi, který je v titulcích správně vychválen jako nikdy neporažený mistrný taktik, což je doslova pár minut poté, co prohraje ve filmu a přijde o všechny muže po naprosto tragickém plánu. Pocta tak velká, že pokud by ve filmu jeho postava vůbec nebyla, nezmění se vůbec nic. Navíc to na ten rozpočet vypadá šíleně lacině a nemít Jákl přírodní kulisy v podobě "středověkých" stromů, tak to nikdy nebude schopen natočit. Veškerý rozpočet evidentně padl na vyčpělé (kdysi kvalitní) herce, kteří si přijeli rychle vydělat na východ Evropy a bylo jim úplně jedno v čem se vlastně objeví. Foster ani nemusel předstírat to utrpení, stačilo poslouchat Jáklovy pokyny a při spuštění klapky zůstat přirozený. Rychle natočená lesní parodie na středověk, cením hlavně ten jeden trakař na seno, který měl znázornit nepřekonatelnou taktiku vozové hradby. 50 % ()
V prvé řadě klobouk dolů, že se povedlo na české poměry natočit něco tak obrovského a zcela se vymykajícího jakýmkoliv zdejším standardům – to platí především pro herecké obsazení, které je jedním z toho nejlepšího, co film nabízí. Samotný film je spíše komornější záležitostí odehrávající se v malých lokacích a bez větších bitevních vřav, jaké známe z historických velkofilmů, čímž poněkud postrádá onu velkolepost, na kterou se možná mnozí těšili. Kromě skvělého hereckého obsazení, a tím pádem skvělých hereckých výkonů, stojí za vypíchnutí také výborná audiovizuální stránka filmu, surovost soubojů a syrová, špinavá a smutná atmosféra středověku. Co filmu moc neprospívá, je několik ohraných hollywoodských klišé, která jsme viděli už milionkrát a na milion různých způsobů, ale nejsem odborník, takže nemůžu hodnotit historickou přesnost – i tak se ale film v několika scénách pokouší trochu nuceně hrát na emoce a tvářit se velkolepěji, než ve skutečnosti je. Přesto se však štáb snaží a ždíme z naší krásné krajiny a památek maximum. Dočkáme se tak úžasných záběrů z míst, která více či méně známe. Škoda jen, že film sám o sobě je jen jakousi předehrou – čímž se ale vlastně nijak netají – ve které se děj nikam moc neposouvá a končí přesně ve chvíli, kdy měl být spíše někde uprostřed, protože to by byla teprve jízda. A zatímco první polovina je svižná, zábavná a plná dobré akce a politického pletichaření, druhá už jí moc nestačí. Všeho všudy se však bezesporu jedná o jeden z nejzásadnějších českých filmů posledních desetiletí a nejeden divák se u několika scén neobejde bez husí kůže. Kina budou praskat ve švech a vyrazí do nich i ti, kteří je navštíví jen jednou za uherák, a to je přesně to, co tuzemská kinematografie potřebovala. Děkujeme. ()
„JESTLI SE ROZHODNETE BOJOVAT, MŮŽETE ZEMŘÍT. ALE PRO NAŠI VĚC!…“ Historka z časů husitských… Tak moc k vidění tady toho není! Jáklovi nešlo o Žižku. Šlo mu o to, ukázat se světu, proto ti zahraniční herci. Nic proti nim, ale v rámci naší kotliny, bysme si vystačili sami! Gigantickej rozpočet se (zřejmě) díky VOD platformám vrátí, ale v hrdým českým srdci musí převládat zklamání. Bezemoční vyprávění plný (rádoby) drsnejch chlápků v celkem dobrý dobový atmosféře. V soubojích divná kamera. Navíc Jákl nedokáže probudit nenávist k padouchům. Nefunguje to ani jako historickej film, ani jako středověká řežba. A protože nechtěl „lacinou“ krev, máme tady (další) bezpohlavní film pro Netflix? Vidět se to dá (hlavně kvůli tý pověsti, která film předcházela). /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Neznám Vávrovu trilogii. 2.) Nevím, že středověk je modrošedej. PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ ne ()
Galerie (84)
Zajímavosti (50)
- Podle nalezené lebky v roce 1910, která dle odborníků patří právě Janu Žižkovi (Ben Foster), přišel Žižka o první oko ještě v době růstu, tedy někdy kolem dvanácti let. Jednalo se ale o sečnou ránu a o levé oko, takže v tomto je film přesný na rozdíl od jeho sochy na Žižkově, která zobrazuje Žižku se zavázaným pravým okem. (Sidarius)
- Roku 2007 konzultoval scenárista Marek Dobeš svůj první scénář o Janu Žižkovi s legendou evropské medievistiky profesorem PhDr. Františkem Šmahelem, DrSc., dr. h. c. mult. (Mich.Petrus)
- Televizní premiéru na stanici Prima zhlédlo na 542 tisíc diváků starších 15 let. (rublik05)
Reklama