Režie:
Neil JordanScénář:
Anne RiceKamera:
Philippe RousselotHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Tom Cruise, Brad Pitt, Kirsten Dunst, Stephen Rea, Antonio Banderas, Christian Slater, Thandiwe Newton, Helen McCrory, Roger Lloyd Pack, Marcel Iureș (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Napij se ze mě a budeš žít věčně... Když americká spisovatelka Anne Riceová publikovala svůj první román Interview s upírem (1976, česky 1996), kniha se nesetkala s právě vlídným kritickým ohlasem, ale stala se natolik oblíbenou, že autorka v následujících desetiletích vydala celkem jedenáct pokračování známých pod souborným názvem Upírská kronika. Bylo jen otázkou času, kdy o látku projeví zájem Hollywood. Na začátku devadesátých let filmová práva získala společnost Davida Geffena a pověřila autorku napsáním scénáře. Režie se ujal irský tvůrce Neil Jordan, který dosáhl velkého úspěchu působivým dramatem Hra na pláč. Film Interview s upírem (1994) byl kritikou přijat vesměs kladně a stal se velkým diváckým hitem. Hlavní roli upíra Louise, vyprávějícího svůj více než dvousetletý životní příběh mladému novináři, vytvořil do té doby jen málo známý Brad Pitt, který se rázem stal populární hereckou hvězdou. Jeho partnerem v úloze upíra Lestata byl Tom Cruise, jehož obsazení bylo sice zpočátku předmětem rozporných reakcí (autorka dávala přednost Rutgeru Hauerovi), ale po dokončení filmu byla jeho nezvykle záporná postava přijata s respektem. Ohlas snímku podnítil určitou obrodu upírské tematiky, která byla později úspěšně prezentována především formou televizních seriálů, např. Pravá krev nebo Upíří deníky. Film je věnován předčasně zemřelému Riveru Phoenixovi, který měl původně hrát postavu mladého novináře, jehož nakonec ztělesnil Christian Slater. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (738)
Konečne poriadne parádna upíria story. Až tak reálne skutočná, bez zbytočných fantasy nadsázok a comicsových prvkov, že keby mi niekto bezprostredne po zhliadnutí položil otázku o ich existencii, asi by som povedal, že to všetko mohla byť pravda. Krutá výpoveď večných duší a ich trápenie vo svete večnosti. Bez prikrášľovania, bez citu. Chladný a tmavý snímok plný krvi, umierania a zároveň večného života. A okrem iného plný skvelých hercov, ktorí perfektne hrajú perfektne napísané charaktery postáv s dokonalými dialógmi, v ktorých každé slovo dávalo absolútny zmysel. Každá scéna mohla byť krutá a zároveň aj vrúcne príjemná. A pritom je to tak banálny príbeh. 90%. ()
Atmosféru tenhle snímek má, ale celkově to pro mě bylo spíše zklamání. Upíři patří mezi mé oblíbence a předlohu od Ann Rice stavím mezi upírskými knihami hodně vysoko. Spoustu dialogů, míst a scén zůstalo zachováno, přesto film postrádá onu zvláštní eleganci a rozvláčnost. Někdo si zde v komentářích stěžuje, že je film zdlouhavý a nudný – mně naopak přišel moc rychlý. Chápu, že se do dvouhodinového díla nedá „nacpat“ celý knižní příběh, přesto mně spíše přišlo, jako kdyby se to všechno odehrálo v několika málo měsících. Chybělo mi tam zaujetí, hloubka, větší ponoření se do tématu. Co mě například hodně mrzelo, bylo vykreslení vztahu mezi Louisem a Armandem. Ač v knihách klíčový, dlouholetý a nesmírně půvabný, tak zde působil poměrně ploše a nevyužitě. Hereckým výkonům se dá vytknout jen máloco, ačkoliv Brad Pitt mi přišel nějaký chladný (ano, já vím, byl to upír... ale stejně). V téhle roli mě stoprocentně nepřesvědčil, naopak překvapení pro mě byl Tom Cruise. Jako zhýralý Lestat byl prostě úžasný. O Kirsten Dunst ani nemá cenu mluvit. I když od té doby hrála v mnoha filmech, tak nikdy nebyla tak okouzlující a smrtící. Ano, celkově to není vůbec špatný film. Já však vidím, že mohl být daleko lepší… (ale konec, tak ten se vážně povedl) ()
No bez príkras - zdalo sa mi to predsa len trocha divné, nevyvážené, ale zato s dobrým hereckým obsadením. Niektoré scény boli pre mňa nepochopiteľné, asi ich dostatočne nedomysleli (alebo som si ich zle vysvetlil ja). Atmosféra dosť kolísavá, miestami napínavá, miestami trochu nudná. Ťažko hodnotiteľný film. Neviem čo si mám o ňom poriadne myslieť. ()
No tak tohleto byl asi nejlepší upírský snímek, který jsem kdy viděl. Před sledováním jsem si myslel že se budu při Interview nudit, ale to se nestalo ani náhodou, kvalitní herecké výkony a úžasná výprava mě vtáhly do děje až nečekaným způsobem. A navíc má ten film i zajímavou myšlenku. Super. Horror movie of the year ()
Neil Jordan bývá většinou nejméně jednou nohou v artu, nejinak je tomu i v rozhovoru s Louisem. Existenciální snímek se točí okolo života a smrti. Žití, přežívání, utrpení, čekání na smrt, nesmrtelnost, nebytí. Louis ztratil smysl života, a tak dělá vše pro to, aby skončil v náruči smrti. Zatímco hledá konflikty a vstupuje do cesty těm, co by ho mohli zabít, jemu do cesty vstoupí upír. V jedné z nejpůsobivějších scén se Lestat vznese s Louisem vysoko do vzduchu, zatímco mu poprvé prokousne hrdlo. Louis má na vybranou a volí temnou stranu. Až pozdě zjistí, jak ostrá je hranice mezi živými a upíry. A dívka Claudie, která se zdá tím správným pojítkem mezi oběma upíry, přinese nakonec zkázu. Jordan předkládá v nádherných obrazech osobitě zpracovaný příběh podle A.Ricceové. Příběh pulsující vášní, erotikou, zoufalstvím i nadějí. Znovu po letech mě bavilo tentokrát více, tak jsem hodnocení zvednul. ()
Galerie (30)
Zajímavosti (43)
- Film je adaptací stejnojmenného románu, který vyšel poprvé v roce 1976. Anne Rice poté pokračovala v "Upířích kronikách" až do roku 2018. Série čítá celkem třináct románů, u nás většinou nevydaných: "Interview s upírem" (1976), "Upír Lestat" (1985), "The Queen of the Damned" (1988), "The Tale of the Body Thief" (1992), "Memnoch the Devil" (1995), "Upír s tváří anděla" (1998), "Merrick" (2000), "Blood and Gold" (2001), "Blackwood Farm" (2002), "Blood Canticle" (2003), "Princ Lestat" (2014), "Prince Lestat and the Realms of Atlantis" (2016), "Blood Communion: A Tale of Prince Lestat" (2018). Ságu rozšiřují ještě dva romány z cyklu "Nové příběhy o upírech": "Pandora" (1998) a "Vittorio the Vampire" (1999). V 90. letech Rice propojila tento svět se svou další sérií, "Trilogií čarodějnic rodiny Mayfair", obsahující knihy "Hodina čarodějnic" (1990), "Lasher" (1993) a "Taltos" (1994). (NinadeL)
- Orchestrální hudbu původně složil George Fenton, ale producentům se zdála příliš romantická, a proto byl nahrazen Elliotem Goldenthalem. (Locksley)
- Než se režie chopil Neil Jordan, protočili se na postu i John Badham a Ridley Scott. (NIRO)
Reklama