Režie:
Viktor TaušScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Martin DoubaHudba:
Petr OstrouchovHrají:
Klára Melíšková, Václav Neužil ml., Alena Doláková, Jaroslava Pokorná, Kasijana Džakič, Zuzana Stivínová, Natálie Jandová, Marika Procházková (více)Epizody(3)
Obsahy(1)
Vodník je čtvrtá, předposlední řada televizní minisérie z cyklu Detektivové od Nejsvětější trojice. Marie Výrová ve svém volném čase a na vlastní pěst vyšetřuje policií dávno uzavřený případ nepochopitelné vraždy malého dítěte na olomoucké periferii, která se odehrála před více než pětadvaceti lety. Znepokojující svědectví aktérky dávného neštěstí přiměje Marii Výrovou, aby se beznadějným, případem znovu zabývala a pokusila se očistit nespravedlivě odsouzeného viníka. Příběh Vodníka se odehrává ve dvou časových rovinách: v časech těsně před revolucí na sklonku komunistické éry na konci osmdesátých let a v současnosti. V první rovině se případem zabývá kriminálka komunistického Československa pod velením majora Voženila. V současnosti Marie odhaluje povážlivé nedostatky ve vyšetřování tehdejší policie a odhaluje důvody, které k nim vedly. Vodník vychází jednak z klasické britské detektivní školy, kdy osamělý detektiv konfrontuje svědky a aktéry zločinu, skládá si postupně obraz událostí na základě více či méně spolehlivých svědectví zaujatých aktérů. Žánrově přesahuje jednak do hororu a jednak do psychologického rodinného dramatu. Ukazuje destrukci vztahů jedné rodiny poznamenané dávným, nepochopitelně krutým zločinem. Vodník se tak stává i zamyšlením nad spravedlností a smyslem jejího naplnění i po mnoha letech. (Česká televize)
(více)Recenze (207)
"Docela se vám to tenkrát vymklo z rukou, co? Tři mrtví ... kvůli tvýmu mrdu." Tak to byla odvážná hypotéza. A nebyla jediná. Mně tedy přišlo téma mimina s uříznutou hlavou na cirkulárce docela vostrý a na rozdíl od zkušenýho kriminalisty Vitouše jsem tam nějak nepostřehl ten "ženskej motiv". Kromě toho mě fakt nebaví dramatizace Erbenova blábolení a ze řvoucího mimina mi málem praskla hlava. To byl asi účel, ale já mám velkou alergii na to, když mě někdo nutí trpět. ()
Na rozdíl od Modrých stínů to Viktor Tauš s těmi samoúčelnými hrátkami s obrazem přehnal. Jinak je to zajímavé ozvláštnění mezi těmi všemi televizními detektivkami, ve kterém vlastně Klára Melíšková v pravém slova smyslu nevyšetřuje, a taky nic nevyšetří. I když se divák nakonec dozví, co všechno se vlastně před těmi více než třiceti lety stalo. Václav Neužil ve své starší masce vypadá spíš jako karikatura. Celkově dobré, ale režisér si minule nastavil laťku výš (70%). ()
Jen bych opakoval, co napsala už Skuby47. Je to rozvláčné, průhledné, špatně zahrané, špatně zrežírované a se špatnou kamerou (tedy na postmoderní měřítka, která bourají všechnu dosavadní filmařskou zkušenost, to samozřejmě sahá velmi, ale podle mne je to jen známka toho, že normální zarámování obrazu a normální vedení příběhu by dotyčný nezvládl). A navíc netuším, kdo neustále paní Melíškovou přesvědčuje, že je herečka, a možná dobrá, když není ani jedno a vše recituje na jedno brdo. ()
Jeden prázdninový den parného léta změnil život všech co byly u toho v děsivou noční můru...Nečekal jsem v českých luzích a hájích detektivní thriller takového kalibru, že by se mohl směle zařadit do slavné americké série "Temný případ". Už jenom ta forma vyprávění za kterou v žádném případě obsah nepokulhává. Z herců vyzdvihuju hlavně Neužila, Melíškovou a Krobota. ()
Kompaktní umělecké dílo na poli výtvarné kultury i literární bilance. Takto by měla vypadat souhra příběhu a vizuální koncepce. Jedno bez druhého totiž nelze. Tauš zraje jako víno a dokonce dokázal něco neuvěřitelného - Jarchovského opět vyzdvihl mezi scenáristickou elitu, ze které se pomalu vytrácel. Ono asi záleží, koho Jarchovský zrovna adaptuje. Sýkora jakožto nevyčerpaný autor má stále (na rozdíl od neustále omílaného Petra Šabacha) ve své literární tvorbě co nabídnout. Oceňuji reference na tvorbu Wong Kar-waie a na Twin Peaks. ()
Galerie (56)
Photo © Česká televize / Miroslav Kučera
Zajímavosti (12)
- „Pro mne je Vodník především studií toho, co s naší povahou, ve smyslu jednotlivců i společnosti, dělá konfrontace se zlem, které není pojmenováno, objasněno a správně vyšetřeno,“ řekl režisér Viktor Tauš. (SONY_)
- Jedná se o adaptaci románu „Ještě není konec“ od Michala Sýkory. [Zdroj: olomoucky.denik.cz] (rakovnik)
- V závěrečné scéně hraje písnička „Za naší stodolou“ od Miroslava Kemela. (ArthasKarfa)
Reklama