Režie:
Martin ScorseseScénář:
Paul SchraderKamera:
Michael ChapmanHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Robert De Niro, Jodie Foster, Albert Brooks, Harvey Keitel, Leonard Harris, Peter Boyle, Cybill Shepherd, Diahnne Abbott, Frank Adu, Victor Argo (více)VOD (3)
Obsahy(3)
S jizvami na duši, které si přivezl z Vietnamu, pracuje samotář Travis jako taxikář na nočním Manhattanu. Všude kolem se to hemží přátelstvím, jen Travisovi se nedaří s kýmkoliv sblížit. Rande s Betsy (Cybill Shepherdová) nedopadne dobře, protože jí vezme do porno kina. Snaží se zachránit dvanáctiletou prostitutku Iris (Jodie Foster) od jejího pasáka Sporta (Harvey Keitel), ta ale o záchranu nestojí. Travisův zadržovaný hněv a problém s loajalitou propukne v záchvat násilí a odplaty. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (976)
Jak se na úvod sluší, musím povědět, že titulní postava Travise (v podání Roberta De Niro) byla trefa. Když se podívám zpětně, tak stejně neutěšeně vypadá i v reálném čase pražské Václavské náměstí. Je samozřejmě také plné podivných individuí, včetně drog a prostitutek, takže srovnávat s tehdejším New Yorkem možná není na místě. Ale abych řekl pravdu, film se mi líbil. Příběh o muži, který chtěl spasit padlého anděla a doufal, že se věci zlepší, jde až do absurdní krajnosti. Přesto, nebo možná právě proto, stojí Taxikář za zhlédnutí. ()
9 / 10 Scorsese ako podľa encyklopédie - žiadne zbytočné efekty, žiadne presladené scénky, len obyčajný ľudia a ich 'obyčajné' problémy. De Niro je skvelý, Cybill Shepherd, známa hlavne z Mesačného svitu, taktiež, mladučká Judie Foster vás neraz prinúti pokorne skloniť hlavu a Scorsese je ako nasratý manžel perfektným spestrením. Najväčším problémom celého filmu je jeho vychýrená povesť a z toho plynúce až príliš veľké očakávania. Áno, priznávam, žiadnej šokujúcej pointy sa nedočkáte, ale na to tu predsa máme Shyamalana, nie? Tak nachvílu zabudnime, že pozeráme film, a prijmime Scorseseho temný svet za svoj. Nebudete mať aj vy chuť zbaviť sa všetkej tej špiny? Aspoň pár ľudí? Nie? Tak to sa vám divým. Ja teda áno a Travisa som úplne pochopil. PS: Dúfam, že ma teraz nepovažujete za nejakého psychopata. V skutočnosti som veľmi mierumilovná bytosť. Vážne! Neveríš? Chceš päsťáka?! ()
Rozervané srdce osamělého muže. Tvrdá pachuť New Yorku a nepochopení, které se line ze všech ulic, duší a primitivních zákazníků. Film, o němž vím, že jeho masivní kořeny budou prorůstat mým tělem celej život. Film, v němž jsem poprvé viděl De Nira. Film, který si pokaždý vyložím jinak. Film, kterej fakticky zbožňuju! ()
Pan Taxikář je zřejmě filmem, který ocením nejspíš daleko později než ve svých pětadvaceti. Je totiž obrovskou reakcí na dnešní společnost, kterou nejde uhlídat. Jen je možné proti ní bojovat, ale jej jen otázkou, zdali se následně změní společnost nebo ten člověk, který se proti ní snaží bojovat. Robert De Niro v tomto filmu dal jasně najevo, že je jednoduší, když se změní on, než samotná společnost. S tím ale lvytvořil naprosto neuvěřitelnou scénu u závěru filmu, ze které mi bylo opravdu hodně zle. Ještě horší ale byly důsledky, které se nedaly přehlídnout. Martin Scorsese tak sice natočil hodně dobrý film, ale já jsem přes samotný příběh nedokázal přejít. A to byl největší kámen úrazu. Jinak se jedná o naprosto skvělou filmařinu, které se horko těžko něco vyrovná. ()
Taxikář je rozhodně velmi kvalitní, chytrý snímek, který mne po celou dobu stopáže udivoval zručností nejen mistra režiséra, ale i vytříbených, skvělých herců. Přesto jsem se ale k závěru snímku podivoval nad tím, kam se v zásadním obratu v psychologii Travise Bickleho poděla inteligence a celkový nadhled, který si jinak hrdina v příběhu zachovával. Samozřejmě, že právě tohle je na filmu tím, co z něj dělá tak zvučný snímek - Travisův bojechtivý mozek nakonec nápor nezvládnul - ale i tak se mi závěrečné minuty Scorseseho majstrštyku jaksi nepozdály. Jinak je to celé perfektně vypilované, a jedná se o působivý dramaticko-psychologický film. O to více mne v jinak vybroušeném scénáři zarazila ignorance policejních složek, které nad finálním řešením problému jen mávly rukou a obrátily osud hlavního hrdiny vzhůru nohama... Taxikář mne zaujal, donutil přemýšlet, ale po prvním shlédnutím z něj mám spíše rozporuplné pocity. ()
Galerie (322)
Zajímavosti (92)
- Melanie Griffith byla původní volbou pro roli Iris (Jodie Foster), ale její matka Tippi Hedren ji přiměla nabídku odmítnout. (Kulmon)
- Scénu, v níž Travis Bickle (Robert De Niro) mluví sám se sebou před zrcadlem, byla z velké části výsledkem improvizace Roberta De Nira. Ve scénáři bylo napsáno pouze: "Travis se dívá do zrcadla." (don corleone)
- Pôvodný scenár situoval príbeh do ulíc Los Angeles. Keďže však začiatkom 70. rokov bolo viac taxíkov v New Yorku, režisér Martin Scorsese sa v záujme zvýšenia autenticity rozhodol rozohrať príbeh vo svojom rodnom meste. (marlon)
Reklama