Podle námětu Jacka Londona vznikl - po povídkovém triptychu Kaňon samé zlato - další pokus o westernovou podívanou o dospívajícím chlapci, jenž po otcově smrti živoří ve zlatokopeckém městečku. Dokonce se stane svědkem krutého zápolení dvou kovbojů o údajný poklad. (oficiální text distributora)

Recenze (62)

Hanys_

Ten příběh by možná byl zajímavější, kdyby byl celý vyprávěný z pohledu malého Stracha. Takhle to prostě nebylo úplně ono. Schmitzerův cizinec nic moc, jediný kdo to v druhé půlce držel nad vodou byl parádní padouch Zdenda Podhůrský. Někde mezi 2-3, ale protože jsem pro tenhle film měl v dětství dost slabost, jdu výš. ()

Kakho-oto

Velmi zajímavý film, když víte, že jde o český pokus o western. Podle mě nedopadl film špatně, já mu dávám slušné tři hvězdičky. Podhůrský si zde zahrál jako dodnes v žádném jiném filmu. Karmine, film byl natočen především v asijské části Ruska (viz. titulky), a v žádném případě není film Poklad na stříbrném jezeře levný western (je to navíc spíše dobrodružný film), vystupuje tam spousta herců, koní a je to dost akční. Navíc stál Poklad přes 3 miliony západoněm. marek - na tu dobu (1962) velice slušné prachy. S Cestou na jihozápad to srovnávat opravdu nelze. ()

ostravak30

Cesta na jihozápad je další z Československých pokusů natočit western. A také poslední předrevoluční film pánů Zdeňka Sirového a Jiřího Křižana. Co lze přičíst k dobru je to, že filmaři vyrazili mimo naši zem, aby se jim podařilo zachytit věrohodně okolí. To se vcelku povedlo. Také herecké výkony nejsou špatné. Film se opírá o předlohu v podobě povídky Jacka Londona. Ten napsal řadu knih, ale tahle povídka k nejslavnějším logicky nepatří. Točí se totiž pouze kolem pronásledování jednoho postaršího chlápka s klukem, kteří opatrují jistou krabičku. A pánové pistolníci ani přesně neví, co v ní je. Film neobsahuje žádné extra napínavé scény, úchvatné drama či nedej bože přestřelky. Je to prostě dobrodružný film, ale k westernu má daleko. Nicméně to není úplný průšvih. Skoro bych řekl, že je škoda, že dnes se u nás nikdo o nic podobného nepokouší. ()

Yarwen

Překvapivě velmi povedený snímek, ve kterém se československý film úspěšně pokusil o western. Vydařené herecké výkony jak padouchů, tak Schmitzera nebo Přeučila, scenérie si nijak nezadají se zahraničními snímky. Jen ten kluk, jakkoli se snaží, mi přišel příliš líbezný na drsné zlatokopecké prostředí. Ke konci trochu více náhod, než by pravděpodobnosti bylo milé, ale i tak výrazně nad průměrem. (65%) ()

tahit

Rád jsem se vrátil v čase do let svého dětství za dobrodružstvím dalekých krajů. V tomto ohledu mohu podotknout, že český filmový přepis se nijak zvláště neodchyluje od ducha jeho poutavých povídek. Ve filmu je vidět i důraz na exteriéry, kde tvůrci nahradili Aljašku sibiřskou Altajskou divočinou a také lomem u Karlštejna, zvaném Amerika, kde je výsledkem docela příjemná podívaná s nádechem trampské romantiky. Ostatně Jack London je a bude vždycky moje srdeční záležitost. ()

Zajímavosti (3)

• Pro exotické záběry odehrávající se v horách si filmaři zajeli do pohoří Altaj, což je široký horský systém v centrální Asii na rozhraní Ruska, Kazachstánu, Číny a Mongolska. (sator)
  • Zlatokopecká osada s hospodou se natáčela v lomu na Velké Americe v Českém krasu. (zelenymuzik)