Režie:
František FilipKamera:
Andrej BarlaHudba:
Karel SvobodaHrají:
Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák (více)Epizody(12)
-
Návrat (E01)
-
Nabídka k sňatku (E02)
-
Carlo se loučí (E03)
-
Nový domov (E04)
-
Maringotka číslo osm (E05)
-
Natrvalo (E06)
-
Konkurence (E07)
-
Láska (E08)
-
Rozhodnutí (E09)
-
Varieté (E10)
-
Útěk (E11)
-
Slavné jméno (E12)
Obsahy(3)
Jeden z nejvýpravnějších seriálů České televize podle slavného románu Eduarda Basse, k němuž složil hudbu Karel Svoboda a ústřední melodii nazpíval Karel Gott. Životní příběhy šesti generací rodu Humberto zobrazují pohnuté osudy lidí, kterým se cirkusová manéž stala osudem. (Česká televize)
Videa (12)
Recenze (295)
Spolu s DOBRODRUŽSTVÍM KRIMINALISTIKY nejzajímavější český přínos světové seriálové pokladnici. Opět výpravná historická záležitost podle skutečných událostí, zahrnující široký časoprostor, kdy mezi díly a kolikrát i během nich poskočíme dopředu o několik let. A opět hudební znělka, která vás sama o sobě rozloží, tady ještě doplněná o Lukavského glorifikujícího melancholického vypravěče. Samotná idea točit o cirkusu je geniální - sledujeme přicházet a odcházet několik generací cirkusového klanu na jeho cestě napříč Evropou, prožíváme s nimi vyhrocené osobní i podnikové problémy a přihlížíme jednotlivým kouskům z dobového cirkusového repertoáru, což působí až dokumentárně. To celé z českého pohledu, zaměřené na u cirkusu pracující Čechy a na to, jak cirkus svým umem a úsilím pozvedali až se zaslouženě ocitl v jejich rukou a oni ho zachránili před krachem transformováním do úspěšného varieté v Praze. Slušné je obsazení, byť Hanzlík jako dospělý Vašků, ani ta jeho příšerná zahraniční mařena (nebyl to nakonec chlap?) mi příliš sympatičtí nebyli, ovšem Laufer jako dospělý Paolo byl úžasný záporák a Kemr výborný podivín. ()
Seriál, který na mě od mala působil depresivně. Už při úvodní znělce jsem z něj měl nepříjemný pocit. Nikdy jsem se na něj nedíval s chutí, protože mi přišlo, že v každé kapitole se hrdinům stalo vždy něco špatného a nebyli snad jednu delší chvíli šťastni. Seriálu se nedá upřít výpravné zpracování, dobrý příběh a výborné herecké výkony. Vlastně není si moc na co stěžovat, jen se mi nikdy nelíbil a neměl jsem ho rád a to je při subjektivním hodnocení docela podstatné. ()
Cirkusové prostředí obecně moc neoblibuji, přijde mi takové dryáčnické a zbytečně napozlátkované, ale je pravda, že tenhle seriál je velice dobře udělaný, počínaje scénářem, který dokáže vystavět napínavé scény i budovat celkovou atmosféru, přes dobré herce a jejich režijní vedení, po neuvěřitelně zajímavé lokace, výpravu, kostýmy a jedinečnou práci s komparsem. Trochu mi zde vadí nesoulad mezi českými a německými herci - ti němečtí jsou zbytečně "tvrdí" a kožení v hereckých výrazech -. chybějí tomu emoce. Ale jinak velice precizní a filmařsky velmi dobře a na úrovni natočený seriál, kde hrají často roli i drobné detaily. ()
Jeden z nejlepších československých seriálů - a za to může více faktorů. Samozřejmě se projevily finance "kapitalistických" zemí, které projekt podpořily (Německo, Francie), je to znát především na skvělých kulisách a kostýmech. Dále vévodí ta nejlepší herecká smetánka, a to nejen ta česká, ale je zde hodně dobrých herců právě z Německa a Francie. Mistrnou Poláčkovu předlohu není třeba komentovat, scénář se psál sám. Ovšem jedna věc, která je zde opravdu dokonalá, je úvodní melodie skladatele Karla Svobody, to je přímo balzám pro uši, kde se mísí kejklířská divokost i nostalgický smutek, protože každé cirkusácké putování přináší nejen výhry, ale i prohry. Přináší nové lidí, ti staří však často chtíc či nechtíc cirkus opouštějí. Jediné maličké smítko na kráse je pro mě právě fakt, že každý díl se věnuje novým příběhům, novým lidem, na úkor toho, že někdy předchozí příběhy často nejsou dořešeny či nejsou využity tak, jak by si bezpochyby zasloužily. Dle mého mínění nejvyšší laťka byla nasazena již v první díle, kde cirkusu vévodil naprosto výtečný Martin Růžek se svou půvabnou manželkou Claudine Coster - ztráta těchto dvou osob ve třetím díle seriálu dle mého skromného názoru uškodila. Stejně tak rychle se vytratila i druhá generace (Havlová a Brzobohatý) a i ty následující. Ale tak to asi mělo být, prostě ukázat, že cirkusácký život plyne rychle, o to více je krásnější a smutnější. Bohužel nevyřešena zůstala i postava klauna z prvního dílu (jmenoval se tuším Hans), který zřejmě z nešťastné lásky odešel od cirkusu. Škoda, tato postava mi padla hned v úvodu do noty, a těšil jsem se na její další počínání, ovšem byl ji věnován pouhý jediný díl. Ovšem to už je pouhý můj problém. ()
Vždy, když slyším tu překrásnou hudbu, zamrazí mě a srdce mi párkrát bouchne trochu rychleji.. Nejprve se mi v pár sekundách vybaví celý příběh Cirkusu Humberto a hned poté si vzpomenu na Karla Svobodu (jaká škoda, že už nemůže nic dalšího složit). Cirkus Humberto jsem sledovala jako malá a před nedávnem jsem opět na pár dílů narazila. Přestože mám raději první díly, líbí se mi i jako celek a patří k seriálům, na které nikdy nezapomenu. ()
Galerie (392)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (60)
- „Tahat ségle to umí každej,“ zazní v epizodě. Ségl je hrubá, režná plachtovina, v tomto případě cirkusová plachta. (sator)
- Koně Kismed a Hippolyt jsou grošáci a mají černé nohy, v manéži je však pouze jeden kůň s černými nohami. (pjotri)
- Když se jezdecký důstojník Palačič (Viktor Preiss), nešťastně zamilovaný do krasojezdkyně Satanelly (Daniel Štipka) – přestrojený Petr Berwitz –, po odmítnuté lásce pokouší Petra zastřelit, vystřelí po něm dvakrát za sebou, ovšem střílí z jednoranné perkusní pistole, což by v reálném světě nebylo možné. (Nick321)
Reklama