Osamělý mstitel Paul Kersey (Charles Bronson), vybavený jen svojí zbraní Magnum, se vydává do ulic New Yorku, aby vykonal spravedlnost na lidech, na které policie nestačí. (Bontonfilm)

Recenze (221)

sniper18

Je to mierne nadpriemerný thriller s Charlesom Bronsonom. Má veľmi dobrý príbeh o architektovi pacifistovi, ktorému náhodná trojica gangstrov prepadne rodinu, čo skončí smrťou ženy a znásilnením dcéry a kedže je polícia bezradná, architekt sa postupne mení na nemilosrdného čističa ulíc. Spracovanie nie je zlé, príbeh je slušne prepracovaný, stále sa po príbehovej stránke niečo deje, ale mne veľká časť filmu až tak moc nesadla, za čo môže hlavne maximálna uveriteľnosť filmu, kde sa hlavná postava vyvíja, z čoho vyplýva úplne obyčajná akcia a veľký priestor pre políciu. A trochu aj sklame, že hlavný hrdina celý čas likviduje len obyčajných zlodejov a trojica z úvodu sa už vo filme neobjaví. A tak stredná tretina filmu a dobrý spravodlivý záver sa mi páčia, ale zvyšok je len čisto priemerný. Akcie tu je na thriller pomerne dosť a dobre sa na ňu pozerá, aj ked´ to samozrejme nie je nič výnimočné. Tvoria ju iba prestrelky, ktoré ako som spomínal sú úplne reálne, takže žiadne boje s mnohonásobnými presilami, ale rýchle vystrieľanie nanajvýš trojice zločincov, ktorí väčšinou ani nestihnú zareagovať. S hereckým obsadením som celkom spokojný, Charles Bronson mi síce sadol hlavne až v osemdesiatych rokoch, ale aj tu je dobrý a celkom dobré postavy policajtov, inak tu až na úvodnú tretinu nemá nikto viac priestoru. Réžia v rámci svojej kategórie funguje dobre a technická stránka si tiež svoju úlohu plní. Uvedomujem si kvality tohto filmu, ale mne viac sadli zábavnejšie pokračovania, ktoré lepšie fungovali po stránkach, ktoré ma v tomto type filmu najviac zaujímajú. A tak je pre mňa tento diel najslabší, ale stále dobrý. Objektívna kvalita filmu- 64%, film sa páči mne na 57%. ()

eraserhead666

Ono by se mohlo zdát, že v sedmdesátákách rapidně vzrostla kriminalita. Pravdou však možná je, že ji spíše jen začala výraznějí reflektovat kinematografie. Moc filmů s Bronsonem jsem pravda neviděl, a měl-li bych nějaký zmínit, byl by to jistě tenhle. Ale mám ho v té roli rád. Ono vystižení vnitřního boje hrdiny a vniknutí drsné zkušenosti do jinak poklidného života zajištěného měšťáka ve střední části filmu dnes už možná působí nudně a nezáživně, ale to snad jen proto, že jsme již zvyklí na svižnější tempo a násilí ve filmech na nás nepůsobí tak jako tehdy. Co mě na sedmdesátkových záporácích baví, je jejich šílená ujetost, dneska jsou takoví moc teatrální, ale tady ta trojka na začátku, v čele s Goldblumem, je fakt psycho. ()

MM_Ramone

Úspešný architekt Paul Kersey, po trpkom zistení, že new yorkská polícia nedokáže vypátrať vrahov jeho manželky, sa vydáva na svoju vlastnú trestnú výpravu. Pomaly sa v ňom prebúdza inštinkt zabijaka, čo nekompromisne likviduje zlodejov, násilníkov, feťákov a ďaľšiu podradnú, pouličnú zberbu. Má právo na pomstu a hodlá ho naplno využiť. Má dôvod byť nasratý na chamraď, ktorá mu vzala jeho milovanú osobu. V srdci mu vzplanulo prianie smrti pre arogantných zločincov, na ktorých je ruka zákona krátka. Titulnú úlohu perfektne stvárnil herec Charles Bronson, jeden z najväčších filmových hollywoodskych pištoľníkov. Americký titul "Prianie smrti" (Death wish), ktorý v roku 1974 natočil anglický režisér Michael Winner, patrí medzi absolútnu klasiku v oblasti subžánru revenge movie. **** ()

PetrPan

Legendární role Charlese Bronsona a minimálně ve své době kontroverzní dílo. Zápletka je velmi jednoduchá. Zabili mu ženu a zprznili dceru, vezme tedy zbraň a zákon do svých rukou a nandá to všem grázlům. Úřady, které by nás měly chránit, selhávají a tak nezbývá nic jiného než se vydat cestou vendety. Konkrétní pachatele onoho zločinu ale sere pes, vypátrat je, a pak na nich vykonat svou spravedlivou mstu, by bylo pro Paula Kerseyho, autora předlohy a scenáristu příliš velké sousto. Svou frustraci, vztek či bolest je totiž možné uspokojit na všech ostatních, jim podobných. Vcelku amorální faul, ovšem předkládaný jako vzpoura jednotlivce proti bezpráví, ale proč ne, koneckonců netuším, a ani nechci, co by se mi honilo hlavou v podobné situaci. Zajímavým se jeví i fakt, že v sedmdesátých letech ještě americký film nebyl rasově hysterický, aniž bych to počítal nějak přesně, tak mohu téměř s jistotou říct, že prakticky všichni odsouzení k popravě Kerseyho osmatřicítkou byli černí. Na srovnání se současným remakem s Willisem se v tomto ohledu opravdu těším. Problém s Death Wish mám však jinde, to že se z podobného mstitele stane lidový hrdina je vcelku pořádku. Za normálních podmínek líné lidské společenství bude vždy vyzdvihovat jedince, kteří za něj odvedou jeho špinavou práci, minimálně do té doby než jim v televizi řeknou, že by neměli. Ale že by se úřady a mocní tohoto světa zalekli jednoho neposlušného jedince? Ve filmu asi ano. Tím se dostávám k tomu, co mi na Přání smrti vadilo nejvíc, chyběla mi zejména nadsázka. De facto akční film se v akční stránce zúžil na prosté a vlastně zbabělé odstřelení toho či tamtoho negra s kudlou a ve zbytku jen glorifikoval a podsouval nutnost sebeobrany, třeba i střelbou do zad prchajících zlodějíčků. Zkrátka a dobře, raději statečného a drsného ochránce zákona Callahana (Dirty Harry) než zbabělého a ve stínu se plížícího vraha Kerseyho. ()

klerik

Na dnešnú dobu minimálne spočiatku trochu zbytočne rozvláčne (resp. "dramaturgicky rozvoľnené"). Lenže aj vďaka tomu film dokáže pôsobiť ako určitá sociálna kritika. Wanov ROZSUDOK SMRTI mi príliš nepríde ako remake (alebo za čo je vlastne považovaný), ale na porovnaní týchto dvoch filmov pekne vidno, ako sa filmy i divácke nároky zmenili. Na dobu vzniku je však Prianie smrti solídny triler, ktorý sa od začiatku stále zlepšuje a vyústenie príbehu je vyslovene zábavné - v tom dobrom zmysle... ()

Zajímavosti (28)

• Když bylo natáčení přesunuto do New Yorku, přesvědčil Bronson producenty, že on a jeho rodina budou v dané výškové budově ubytováni ne výše než v druhém patře, a to ze strachu z problematiky ohňů ve výškových budovách. (AlDelon)
  • Judith Crist raz o tomto filme prehlásil, že je pouličná verzia snímky Walking Tall (1973). (m.a.t.o.)