Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Věci nejsou černobílé. Někdo to zjistí, až když pořádně narazí. Během šestatřiceti hodin se v Los Angeles protnou osudy několika zcela odlišných lidí. Třebaže jsou všichni odlišní, přece jen je spojuje víc než jen místo jejich bydliště. Všichni se totiž nějak potýkají s rasovými či etnickými předsudky. Dvojice černošských zlodějíčků využívá barvu pleti jako omluvu pro své kriminální jednání. Bílý prokurátor využívá rasovou problematiku pro svou kariéru, zatímco jeho psychicky labilní manželka nachází v okolí samé důkazy pro oprávněnost svých rasových předsudků. Perský obchodník je přesvědčen, že představitelé zákona jej diskriminují kvůli jeho původu. Bělošský policista bez skrupulí zneužívá svých pravomocí k ponížení noblesní černošské ženy před očima jejího manžela. Několik náhod, ve kterých sehraje roli autonehoda, výstřel ostrého nebo naopak slepého náboje, však každého z hrdinů postaví tváří v tvář pravdě o jeho vlastních slabostech a temných stránkách… (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (1 247)

Melies 

všechny recenze uživatele

6 / 10 Akadémiou ocenený spletenec ľudských osudov pod svojim navonok provokatívnym a nebojácnym obalom prekvapivo neukrýva nič iné, ako chladný kalkul. Haggis je nepochybne zručný scenárista, čo dokázal už pri Eastwoodovom zdrvujúcom knokaute, no tentoraz si toho na plecia naložil až priveľa - priveľa postáv žiadajúcich si hlbší psychologický rozbor, ako im môže poskytnúť pár na efekt robených, emočne vypätých scén. Tento fakt, v spojení s pomerne krátkou stopážou, si totiž nutne vyžiadal obeť v podobe nevyhnutnej (a hlavne nechcenej) skratkovitosti, ku ktorej musel Haggis voľky-nevoľky pristúpiť; hlavní hrdinovia, násilne odtrhnutí od filmovej reality, sa stávajú umelohmotnými šachovými figúrkami chladnokrvne a bez väčšej logiky posúvanými po šachovnici v tvare Los Angeles. Aby som však filmu nekrivdil, partia je to každopádne zaujímavá a pútavá, no na druhej strane aj nepresvedčivá a neúprimná. Crash, nesúci sa v znamení hesla nesúď knihu podľa obalu, tak iróniou osudu dopláca práve na ľudskú schopnosť nazrieť hlbšie ako pod pozlátku vytepanú z obdivuhodných hereckých výkonov a obstojnej réžie. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Haggis misty zbytecne moc tlaci na pilu a snazi se do kazdyho zaberu nacpat nejakej nazor na rasismus, ale jinak se jedna o jedno z nejlepsich dramat, co jsem kdy videl. Tak za prve scenar. Az na vyse zminenou vytku je skvele propracovanej, dokaze upoutat od zacatku filmu az do konce a ty vsechny drobny osudy se tu uzasne prolinaj, sice je tech nahod krapet moc, ale to nevadi, jedna se prece o film. Za druhe herecke vykony. I kdyz tu hrajou jak hvezdy, tak mene znami herci, vsichni do posledniho predvadej fakt skvely vykony, tezko ucit ty nejlepsi, ale pro me to byl asi Matt Dillon. Ted uz zbejva jen pochvalit super kameru, slusnou hudbu a taky rezii, timhle se Haggis fakt vytah. Skvelej film. ()

Reklama

Tom Riddle 

všechny recenze uživatele

Velikým problémem filmů s mnoha postavami je obvykle neschopnost zobrazit je tak, aby byl jejich život uvěřitelný. Ani Crash se podle mě s tímto problémem nepopasoval úplně na sto procent. Výsledkem jsou proto osudy (mnoha) lidí, z níž většina se mě nijak nedotkla (což je vzhledem k tématu strašná škoda). Těch pár silných scén, které tento strašně okatě ambiciózní snímek obsahuje, ho pak na pět hvězd opravdu nevytáhne, a i na čtyři je to s odřenýma ušima. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Děkuju pane policajt. Vy jste tak hodnej na nás chudáky černochy. Klidně mi dejte vědět, až zase budete chtít strkat prsty do kundy mý ženy." Nevyhledávám dramata, který se tváří, že jsou nejdramatičtější ze všech dramat na světě a nemusím ani filmy o rasismu. Tady je obojí a funguje to skvěle. Svět tady totiž není černobílej, ale pekelně barevnej a každej v něm má nějaký problémy. Někdo větší, někdo menší. A někdo je nezvládá. Toho je pak snadný odsoudit a naopak těžký pochopit. Crash se o to snaží. Předkládá příběhy, ve kterejch je na první pohled všechno jasný, ale na ten druhej už to vypadá trošku jinak. Těch příběhů je tady hodně, ale ten o rasistickým poldovi a sprostý podezřelý je naprosto dokonalej. A holčička v neprůstřelným neviditelným plášti je nezapomenutelná. Já tedy při filmech zásadně nebrečím, protože jsem přece hroznej tvrďák, ale tady jsem měl několikrát slušně našlápnuto. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Pravdupovediac štve ma, že to Angovej nejednoznačnej SKROTENEJ HORE do nemalej miery na odovzdávaní Oscarov natrel limonádový, nevierohodne vylúhovaný Haggisov (anti)rasistický CRASH (nemýliť s Cronenbergovým rovnomenným filmom z r. 1996... hoc by to mohla byť sranda). Na strane druhej, celé je to tak zaujímavo herecky obsadené (Cheadle, Dillon, Fichtner, Fraser, Howard, Phillippe), tak pekne vizuálne silne natočené a má to toľko pôsobivých scén (horiace auto, nepriestrelná vesta), že by odo mňa bolo alibistické dať menej, ako 4*. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (36)

  • Padajúci sneh v záverečných scénach je v skutočnosti popol. (klayman)
  • První film natočený celý v Los Angeles, který získal Oscara za nejlepší film. (Kulmon)
  • Natáčení se o týden protáhlo, když Paul Haggis utrpěl zástavu srdce, i přesto, že mu lékaři radili předat práci novému režisérovi. (kenny.h)

Související novinky

Které klasiky by dnes vyhrály Oscara?

Které klasiky by dnes vyhrály Oscara?

13.08.2015

Jak určitě víte, americká Akademie filmového umění a věd pravidelně "vyrábí" nejlepší film roku. Časopis The Hollywood Reporter zaujatě sleduje každé oscarové klání, sem tam se ale také ohlédne do… (více)

Oscary plné překvapení

Oscary plné překvapení

06.03.2006

V noci z neděle na pondělí proběhl v Los Angeles 78. ročník slavnostního udělování cen americké Akademie filmových věd a umění, Oscarů. A věru že šlo o noc plnou překvapení. Největší ovace překvapivě… (více)

Reklama

Reklama