Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Mark IrwinHudba:
Howard ShoreHrají:
Stephen Lack, Patrick McGoohan, Jennifer O'Neill, Lawrence Dane, Michael Ironside, Robert A. Silverman, Géza Kovács, Fred Doederlein, William Hope (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Darryl Revok má nevídanou moc a neukojitelnou touhu po kontrole. Jako vůdce podzemní aliance vede válku s "normálními lidmi", aby ovládl svět pomocí telekineze, pasivně agresivní zbraně toho nejnebezpečnějšího a nejsmrtelnějšího druhu. Samozvaný "empatik" Cameron Vale je na pokraji šílenství a bojuje se silami, které určují jeho existenci. Vale je naverbován doktorem Paulem Ruthem a pověřen úkolem vypátrat Revoka dříve, než stihne napáchat další škody. Revok, který má neuvěřitelnou schopnost číst myšlenky a blokovat lidský nervový systém, se však rozhodne dokázat, že je mocným tvorem... (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (182)
Při mém sledování tvorby Davida Cronenberga mám zatím většinou „štěstí“ vidět střídavě slabší a lepší kousky, a tenhle za mě patřil rozhodně k těm (nej)lepším, určitě nejen díky legendární vybuchující hlavě. :o) Neznám asi jiného režiséra, který by opakovaně pracoval s tolik bizarními náměty a dokázal je při tom uchopit tak seriózním, prakticky až vědeckým způsobem (rozuměj v rámci sci-fi :)), s poutavým zacházením do hloubky a snad pokaždé projevit takovou originálitu. Tady mi s výjimkou vrcholného souboje dvou mužů-skenerů připadal Cronenberg ve své zálibě v nevšedních úchylnostech snesitelně umírněný. I přes značně odosobněný styl celého snímku mi Scanners s další vizí pana režiséra o hrozbě tělesných anomálií, tentokrát narůstajících telepatických schopností až do vražedných rozměrů, připadali fascinující. Byl jsem potěšen i skvělými výkony z řady pro mě spíše málo známých herců, obzvlášť Patricka McGoohana v postavě doktora. [85%] ()
V podstate sa tomu nedá nič vytknúť. Geniálny scenár, perfektne zahráte(démonický Ironside a krásna Jennifer O'Neill!), natočené, premyslené od prvej do poslednej minúty, s perfektným záverom. Niektoré efekty sú stále až nechutné, kam sa hrabe CGI. Je to temné, tmavé, psychologicky prepracované, násilné, mestské, zimné a depresívnym spôsobom veľmi pôsobivé. Niet čo dodať. ()
Explodující hlavy a někde v pozadí se potutelně usmívá jako šéf toho všeho úchylný David Cronenberg. O tom, že je to starý perverzák, jistě nemá smysl polemizovat. Stejně tak je dobře známé, že se drží od mainstreamu a s většími či menšími tvůrčími přestávkami o sobě dává vědět. Na počátku osmdesátých let dal o sobě vědět přece jen krotším kouskem ze své tvůrčí dílny. Příběh telepatů s explodujícími hlavami pojal invenčně, možná až lehce komorně a bez větší příměsi krve a hnusu. Dynamická jízda se tedy nekoná, ale originalitu si film udržel. Zkušená režie nedopustila, aby film překročil tenkou hranici od promyšleně propracovaného filmu k naivnímu pojetí. Cronenberg měl telepatické schopnosti svých hrdinů pevně v rukou a možná, kdyby přece jen přidal nějakou tu rozflákanou hlavu navíc, tak by byl výsledek výstižný a charakteristický pro svého autora ještě o něco víc. Takhle se žádná obvyklá kontroverze nekonala. 60% ()
Exploze hlavy. Scéna, která mi utkvěla v hlavě, když jsem film viděl poprvé někdy v polovině devadesátých let. Za tu dobu se nic nezměnilo, ta scéna je dokonalá a žádný počítačový trik nikdy nenahradí poctivou maskérskou práci! Scanners jsou jedním z těch "normálnějších" Cronenbergových počinů, ve kterém místo mutací dostávají prostor telepatické schopnosti. Nezapomenutelný je démonický Michael Ironside v roli vůdce zlých scannerů Darryla Revoka. Taktéž mě absolutně usadila hudba Howarda Shore, která míchá orchestrální části s elektronickými prvky, jenž dohromady souzní v jednou celistvém fantastickém celku. Nejednou mě připomněla pozdější Cronenbergův mistrovský kousek The Fly, ke kterému Shore hudbu dělal také. Oko lačnící po ženské kráse jistě potěší Jennifer O´Neil, hrající telepatku Kim. Další z pokračováních scannerů laťku kvality původního dílu již nikdy nezdolalo. ()
Scanners je dalším z řady Cronenbergovo kultovních snímků jeho rané tvorby a patří mezi ty nejlepší. Postava Darryla Revoka v podání Michaela Ironsidea je úžasná, jen mě trochu mrzí, že si ho v průběhu filmu až tolik neužijeme. A právě díky tomu je nejsilnější stránkou filmu jeho začátek a samozřejmě epický závěr. Prakticky nemám nic, co bych filmu vytknul. Neodvážil bych se kecat do specifického stylu Davida Cronenberga, takže když v jeho filmu narazím na nějaké drobnosti, které se mi moc nelíbí, snažím se je nějak vstřebat po svém a pochopit, proč to tak je – nehledám v nich jiná východiska a nepřemýšlím, že by to mělo být jinak. Je to prostě Cronenberg a je třeba brát jeho filmy takové, jaké jsou. ()
Galerie (77)
Photo © AVCO Embassy Pictures
Zajímavosti (19)
- Cronenberg nazval Scanners jedným zo svojich najťažších filmov na výrobu: neboli na neho prostriedky, na film bolo nutné žiadať dotácie cez oficiálny fond, no v dobe začiatku natáčania táto žiadosť nebola ani podaná a dokonca nebol hotový ani scenár. (Arsenal83)
- Scanners mal premiéru v januári 1981 za vlažných recenzií kritikov, ale stal sa jedným z prvých filmov vyrobených v Kanade, ktorý úspešne konkuroval americkým filmom v medzinárodných pokladniach. (Arsenal83)
- Inspirací pro film je kapitola z románu William S. Burroughse "Naked Lunch", kde nepřátelská organizace telepatů zvaných Senders chtějí ovládnout svět. (PußyMagnet)
Reklama