Reklama

Reklama

The Last of Us - Season 1

(série)
Trailer 1
USA, 2023, 8 h 37 min (Minutáž: 43–80 min)

Epizody(9)

V roce 2003 pustoší planetu parazitická houba, která mění lidi v násilné predátory známé jako tzv. nakažené. O dvacet let později je ostřílený přeživší Joel (Pedro Pascal) najat skupinou rebelujících bojovníků za svobodu, aby propašoval čtrnáctiletou Ellie (Bella Ramsey) pryč z represivní karanténní zóny. Z původně rychlé a jednoduché práce, se brzy stane brutální a temná cesta napříč postapokalyptickými Spojenými státy, kde se Joel a Ellie budou muset spolehnout jen jeden na druhého. (Magic Box)

(více)

Videa (12)

Trailer 1

Recenze (198)

Spiker01 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jsem jeden z těch, co žere Pedra Pascala, kterému ihned podlehl i tady a zároveň velký kritik Belly Ramsey, na kterou si do konce sezóny nezvykl a to teď vůbec neberu v potaz, že se označuje jako nebinární. Před produkcí seriálu jsem si vysnil několik hereček, které bych hrozně ocenil (ach Maisie Williams by byla boží), leč v posledním díle už mě alespoň tolik neštvala a samozřejmě přiznávám, že je to dobrá herečka, jen mi prostě není sympatická. Ale dvojky už to snad půjde více hladce, lépe řečeno, musí. Co se týče produkčních hodnot HBO, tam jsem vůbec nepochyboval o tom, že to bude nářez, že to bude výborně napsané a výpravné jak se sluší a patří. Zároveň mi vůbec nevadil příklon ke slowburnu (akci si jistojistě užijem do sytosti ve dvojce) a odbočku ve třetím díle (který mi přijde nejlepší ze všech). Jen jsem měl prvních pár dílů pocit, že kdybych nehrál hru 2x, tak by mě to asi bavilo víc. Paradoxně, jelikož tady je všecko správně a možná až křečovitě se to drží předlohy. Mírně mě ale zklamalo finále; Já čekal 90min a on to byl přitom jeden z nejkratších dílů! Mohli to trošku roztáhnout, takhle to na mě tolik nezapůsobilo. Vyznělo to skoro až odbytě. Ale což, po většinu dílů jsem se skvěle bavil a těšil se na každé pondělí, že si opět zapnu nový díl, možná jsem jen na ten poslední nebyl tolik naladěný. Těším se na potvrzenou druhou řadu a doufám, že do té třetí už bude hotový i třetí herní díl. Kdo nehrál dvojku (která bude roztažená do dvou sérií), tak se má rozhodně nač těšit. ()

Algernons 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Adaptace nemusí být přesné, stačí aby byly dobré a nesly v sobě tu samou identitu jako původní materiál, což první série The Last of Us splňuje a vlastně je nejlepší v té první polovině, kde má největší svobodu a nejvíc mění věci, experimentuje a pokaždé krásně vypointuje jednotlivé díly a tak převádí ten příběh pro seriálové médium dobře, jak jen to jde. Druhá půlka na druhou stranu jen ubírá věci z předlohy a nenahrazuje je ničím stejně úderným a to je škoda. Zakomponování Left Behind přímo do děje také trochu kazí celkové tempo a narušuje to silně ten vztah ústřední dvojice, který pořádně 2 díly nevidíme před koncem a to prostě podráží trochu seriálu nohy... věřím že při zkouknutí na jednou bez týdenních pauz to tolik vadit nebude, ale i tak je to lehký problém. Nakonec to ale není tak věrný jak by mělo být a ani tak unikátní a nový, jak by mělo být a některý bonusy jsou prostě zbytečný, než co jiného. Produkce je neuvěřitelná a některá místa působí, jako by je vystřihly přímo ze hry, bohužel tomu zase podkopává lehce nohy necinematická kamera. Nakonec v čem tato adaptace selhala, bylo vyobrazení nebezpečného a nehostinného světa... jak nám má záležet na tvorbě léku proti nakaženým, když všehovšudy žádného nevidíme poslední 4 díly? Seriál zachycuje to podstatný, vztah Joela a Ellie a příběh jako takový, ale že by šlo o ultimátní adaptaci hry, to určitě ne... je to slabší odvar, který nenabízí dost nového na to, abych se k tomu kdykoli vrátil, přesto fajn alternativa pro nehráče. Ostatním doporučuji radši hru. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Videoherní adaptace jsou často předurčené k neúspěchu. Většinou se buďto maximálně snaží o věrnost hrám, kdy ovšem fungující ve videoherním prostoru nefunguje v rámci filmového/seriálového média, nebo dochází k příliš výraznému odklonu. Jde o věčný spor, který pochopitelně nemůže vždy potěšit ani fanoušky původní videoherní předlohy a ani laiky, kterým herní mechanizmy a zákonitosti nic neříkají. Videoherní Last of Us se ovšem stalo takovým fenoménem, že se zákonitě očekávala nějaká výraznější péče. A to se stanou. Na seriálové adaptaci se tak nejen výrazně podílel režisér dvou původních videoher, Neil Druckmann, ale především za ním stojí Craig Mazin, tvůrce skvělého Černobylu. Casting Pedra Pascala a Belly Ramsey sice mohl leckoho rozdělit, propagační materiály ovšem vyvolávaly dojem, že se seriálová adaptace skutečně nachází v pravých rukou a přitom se někdo poučil o zlatém kompromisu. A na výsledku je to znát.   Původní videohře je seriálové Last of Us víceméně věrné. Příběhem, výpravou, jednotlivými designy, charaktery postav. Last of Us není klasickou videohrou, kdy jde sice o survival záležitost, důležité je ovšem především pouto mezi dvěma hlavními hrdiny. A právě seriál dokáže více na rozdíl od hry vytěžit jednotlivé budování emocí. Trochu pochybně sice může působit fakt, že tvůrci postavy nadále rozvíjejí především skrze flashbacky, výsledek ovšem přináší to správné ovoce. Postupný vývoj vztahu Joela a Ellie a především jeho vyvrcholení ve finále seriálu tak zvládne připomenout stejnou sílu, kterou přinesl konec původní videohry. Mnoho aspektů navíc seriál zvládá vytěžit a emocionálně prodat mnohem více. Joelovo velkou ztrátu, Postavy Billa a Franka v podání Nicka Offermana a Murray Bartletta, rozšiřování mytologie a skutečnou nepříjemnou atmosféru, kterou post-apo svět vyvolává.   Last of Us tak nenabízí tolik akce a hororových pasáží, jako videoherní zdrojový materiál a mnoho fanoušků původní hry tím pochopitelně může snadno rozčílit, tím je ovšem očividnější, že jde tvůrcům seriálu o něco úplně jiného. O ty pravé emocionální vrstvy, které se v příběhu původní hry skrývají a které v seriálové adaptaci zvládají více zazářit. Šestice režisérů (kromě Mazina a samotného Druckmanna také Peter Hoar, Jeremy Webb, Jasmila Žbanić, Ali Abbasi) zvládají po dobu 9 epizod držet vysoce nastavenou laťku, časem je navíc více a více poznat, že navzdory debatám nejsou Pedro Pascal a Bella Ramsey pochybnou volbou. Důležitá je nejen jejich chemie, ale i prodání stěžejních emocí, na kterých se postavy vyvíjejí. Především Joel v rámci seriálu odhaluje svou lidštější stránku a díky podání Pascala zvládne působit jako ještě tragičtější postava. Pár let nazpátek by sice mnoho lidí nezkouslo nikoho jiného než Hugha Jackmana nebo Joshe Brolina, pravda se ovšem ukázala a Pascal potvrzuje pozici vítěze.   Herci, kteří propůjčili tvář postavám v původní hře se objevují v rámci nejrůznějších menších či větších roliček, zazářit se ovšem daří nejen Pascalovi a Ramsey. Vynikající Nick Offerman, který je ve vážné poloze stejně fenomenální jako v obvyklejší komediální, opět fantastická Storm Reid v roli Riley, Gabriel Luna jako Joeův bratr Tommy či kanibalský David v podání Scotta Shepherda. Last of Us se odehrává po zániku moderní civilizace, tento svět poté není černobílý. Vznikají frakce, na každého člověka má zánik klasické civilizace svůj vliv, někdo je nucen přinášet oběti v rámci vyššího dobra. Na rozdíl od jiného populárního seriálu od HBO (Hra o trůny) mají tvůrci štěstí v tom, že znají příběh, kterým se vydává druhá videohra a mají díky tomu výhodu v tom, že pro pokračování vývoje zvládnou vystavět půdu. Druhá videohra je totiž ještě o poznání méně černobílá a role postav v příběhu snadno svádějí k filosofickým debatám. A tímto způsobem se daří vykreslovat nejrůznější postavy, které nelze škatulkovat, každý prostě nějak žije ve světě, který již nepoznává. Někdo více humánně a někdo více animálně.   Na výsledném seriálu jsou vidět produkční hodnoty, kdy se skrze častou sázku na ruční kameru daří umocňovat autenticitu a prožívání stěžejních emocí s ústředními postavami. S Clickery nebo Bloatery se sice pytel neroztrhne (design je věrný předlohám a působivý), seriálu ovšem rozhodně nechybí momenty napětí. Jsou znalci původní hry v nevýhodě vzhledem k faktu, že nazpaměť znají příběh původní hry? Dost možná ano. Jak už to ovšem u znalosti předloh bývá, o to více je prostoru k radosti z toho, že se někdo skutečně snaží vzdávat původnímu materiálu maximální poctu, přitom na to chce skutečně tak krapet trochu jinak. Úvody prvních dvou epizod se snaží virus spojený s houbami zasadit do kontextu autentické globální pandemie, která i díky nedávnému šílenství s COVIDEM-19 zvládá zaujmout. Zjednodušeně by se dalo říct, že hra jistě prodává jisté momenty lépe, jiné momenty naopak v součtu prodává lépe seriál. A není právě toto definice té ideální adaptace? Ideální a ne maximálně věrné? I tyto úvahy pochopitelně budou svádět k dalším a dalším debatám, jisté ovšem je, že seriálové Last of Us pořád patří mezi nejlepší adaptace videoher. A tvůrcům se po konci 1. série snadno věří, že za pár let s 2. sérii zvládnou nezklamat.... () (méně) (více)

Eliott 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nějak nechápu celý ten hype okolo seriálu. Je mi sice jasné, že to je veleúspěšná hra, ale zfilmované je to nanejvýš průměrně. Řekl bych dokonce, že to ve výsledku zachránil pouze enormní rozpočet, jinak by to snad ani nestálo za ten rozhovor v hospodě. A pokud přeci jen nějaká diskuze proběhne, bude se týkat buď pocitů zklamání a nebo polemizací nad kontroverzními částmi seriálu; čili zda takové na sílu tlačené PC epizody spíše nekazí celkový prožitek. No já osobně jsme velmi zklamaný a to ač jsem si mnohé části užíval, pravděpodobně již nemíním dále ztrácet čas další sérií. Za nejtrestuhodnější chybu tvůrců považuji, že přestože by byly zapotřebí alespoň 2 série a nebo spíše  dvojnásobek času, k co možná nejlepšímu zážitku a dokonalému představení onoho postapokalyptického světa, dostáváme něco, čemu by mnohem více slušely 3-4 epizody (každá maximálně hodinu dlouhá)! V žádném případě však ne 9! Nepochopím kolik zbytečné výplně a hloupostí tam naházeli za tak krátkou dobu. Škoda. ,,Nejúspěšnější seriál od dob Hry o trůny", vážně skvělý vtip! 55% ()

Remivsremi 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Mé nadšení dosahovalo vrcholu ve třetí epizodě. Do té doby jsme dostali úžasné scény, kdy strach navodil pouhý popisek události jednoho člověka. Vztahy fungovaly jak měly. Postavy dostaly prostor se ukázat a předvést své motivy a povahy. Pak se ale nepochopitelně šláplo na plyn a začaly se objevovat první trhliny. Děj zbytečně a nesmyslně spěchal. Tam, kde měly přijít prokreslující rozhovory, ukázky budování pevnějších vztahu, vznikly ukvapené momenty bez prostoru zobrazit, co skutečně udělá s hlavou těžké rozhodnutí. Je to vlastně prodloužený highlight hry. Chválu si určitě zaslouží herci, zejména Pedro jasně dokázal, jak schopný a všestranný skutečně je. Vizuální stránka je též krásná. Ale druhá polovina zvolila nešťastné tempo a ztratila své kouzlo ze začátku. Nejedná se o špatný seriál, přesto vám hra nabídne ucelenější, vydařenější příběh, který stojí za to zažít a prožít. Slabších 70% ()

Galerie (323)

Zajímavosti (115)

  • Keď si Ellie (Bella Ramsey) prečíta Billov (Nick Offerman) odkaz, spomenie, že si môžu vziať, čo chcú. V hre je Bill stále nažive, keď Joel a Ellie prídu do mesta, a stále hovorí Ellie, aby sa nedotýkala žiadnych jeho vecí. (molcan2)
  • Lamar Johnson sa krátko po príchode do Calgary začal prostredníctvom Zoomu učiť americký posunkový jazyk a strávil čas mimo natáčania. Nechcel, aby si diváci mysleli, že jeho znalosť jazyka je falošná a svoje vystúpenie považoval za dôležité pre reprezentáciu nepočujúcich. Mal pocit, že čas strávený v blízkosti Keivonna Montreala Woodarda pri produkcii mu umožnil lepšie ovládať jazyk; Woodard mu niekedy opravoval chyby v scénach. Bella Ramsey sa podobne naučila ASL počas produkcie. (molcan2)
  • V závěru zní z rádia skladba „Never Let Me Down Again“ od Depeche Mode. Zatímco Joel (Pedro Pascal) a Ellie (Bella Ramsey) bloudí troskami civilizovaného světa, David Gahan v rádiu zpívá: „I'm taking a ride with my best friend.“ A to není dobře. Ne proto, že by nikdo neměl ponětí o dobré hudbě v blízké budoucnosti, ale proto, že „Never let me down again“ od Depeche Mode, stejně jako každá píseň z 80. let, kterou hrají undergroundová rádia, je poplašným signálem. Varování však přichází příliš pozdě. Joel a Ellie jsou již za plotem karanténní zóny. Tvůrce seriálu Craig Mazin vysvětluje použití právě této skladby takto: „Moje žena má encyklopedické znalosti hudby 80. let. A já si říkal: ‚Dobře Melisso, tohle je to, co potřebuju.' A doslova jsem řekl všechny ty věci, které právě řekla. Potřebuju, aby to byla písnička, kterou tak nějak znám, ale dlouho jsem ji neslyšel. Nějakou, která ještě nebyla do mrtě ohraná. A potřeboval jsem, aby měla kontext. Potřeboval jsem, aby měla smysl. Potřeboval jsem, aby byla temná a v ideálním případě, aniž by byla nějak extra na očích, mi dala nějaký komentář. Potřeboval jsem začít určitým způsobem, abychom mohli ukázat, že se rádio zapíná. A ona pak řekla: ‚Never Let Me Down Again.‘ A já na to: ‚Panebože.‘“ (Dangerous2)

Reklama

Reklama